När är hästen redo?

Sv: När är hästen redo?

Beror ju på lite från häst till häst men när man känner att hästen klarar av programmet untan svårigheter hemma och eller på träning samt att hästen klarar av det psykiskt.
Bästa är väl att fråga din tränare vad h*n tycker. Hoppas det går bra och lycka till :)

Berätta lite om dej och hästen! Svårt att säga allmänt..;)

Tegelsten skrev:
När är hästen redo att starta en LC:1 på klubbnivå?
Detta undrar jag men när det gäller mig och en "nästan" oriden häst. Tänkte mer träna på att titta på vita staket och bokstäver.
Fast tänker ta en LB:1 istället. :angel:

Ja, starta kan man ju alltid göra. Man måste ju börja nån stans. Och går det illa kan man ju alltid trösta sig med att det bara kan gå bättre framöver;) Började också med LB:1 med min 4-åring. Hästen var ju helt grön men jag har tävlat innan. Beror ju lite på om det är hästen som är nybörjare eller ryttaren eller båda. Alltid bra om antingen ryttaren eller hästen har lite rutin..

Hästen är väl redo att starta en sådan lätt klass när den behärskar skritt, trav och galopp i någon slags form.

Jfrelin skrev:
Hästen är väl redo att starta en sådan lätt klass när den behärskar skritt, trav och galopp i någon slags form.
Ja, och övergångar däremellan;)

På en klubbtävling hade jag startat tidigt för att hästen ska vänja sig vid miljön. Utan stress och press och bara en klass. Sen får man ta femtontusen felridningar men det är ju bättre att man gör det hemma än att man gör det på en riktig tävlingsplats!

Fossing skrev:
På en klubbtävling hade jag startat tidigt för att hästen ska vänja sig vid miljön. Utan stress och press och bara en klass. Sen får man ta femtontusen felridningar men det är ju bättre att man gör det hemma än att man gör det på en riktig tävlingsplats!
Det var också så jag tänkte med min. Men är lite orolig för han är hingst och "ridskole" folken vet nog inte alla att man inte ska rida förnära.. :crazy:

Sätt en röd rosett i svansen vid fram ridning :) Sen är det deras ansvar att hålla sig borta.

Får man tävla med det?
Läste i TR att man inte fick ha rosetter men jag kan ju ta bort den innan jag rider in på banan.
Men tror du att de förstår vad det betyder?
Inte visste jag det när jag red på ridskolan.. :angel:
Annars får jag väl säga till dem. och de ser väl att han är hingst.. :D

När hästen kan ridas skritt, trav och galopp under kontrollerade former, dvs. kan stanna, svänga och skritta, trava och galoppera på ryttarens "kommando" ;)

De flesta hästar som tävlas LC:1 på klubbnivå går inte i en korrekt form.

Nirak

kan ju säga hur jag ser på saken.

Jag skulle aldrig gå ut med en häst som jag inte känner är färdig, i så fall väntar jag lite längre tills hästen har mognat mer för uppgiften och känns bra, den ska ha bra form, kunna göra alla övergångar lungt och samlat kunna visa lägning av steglängden + kunna stå still ai halterna. kan den det så kan jag gå ut, skulle aldrig gå ut med en häst som jag vet inte är färdig, den ska kunna gå programmet på 70% hemma. sån är jag iaf, sen har vi alla olika krav! jag tävlar ju för att jag vill bli en riktigt bra tävlingsryttare sen finns där ju de som vill ut o tävla bara för att det är roligt och då kan man ju sänka kraven! men de ska kunna gå i alla gångarterna iaf..

KL
Jag anser mig också vilja bli en bra dressyryttare, men jag kan väl tänka mig att starta i en klass om hästen hjälpligt kan ta sig igenom programmet bara.
Men då måste man också bedöma sin hästs prestation därefter, man kan ju inte förvänta sig höga poäng direkt.
Ut och härda både häst och ryttare! Vem bryr sig om poäng i en LC på lång sikt, det är bättre att vänja hästen vid tävlingsmiljön. Om man väntar för länge med att starta en nervig häst bara för att den ska få bra poäng kommer man ändå få dåliga resultat i början pga orutinen. Man har ju inte heller så höga förväntningar om man går ut tidigt, utan ser det mer som lärande än rosettjakt, vilket kan vara skönt för hästen.
Stryk är bra! :devil: (Om man kan ta det...) Man lär sig nivån och får konstruktivare kritik från domarna.
Lycka till!

Lickety skrev:
KL
Jag anser mig också vilja bli en bra dressyryttare, men jag kan väl tänka mig att starta i en klass om hästen hjälpligt kan ta sig igenom programmet bara.
Men då måste man också bedöma sin hästs prestation därefter, man kan ju inte förvänta sig höga poäng direkt.
Ut och härda både häst och ryttare! Vem bryr sig om poäng i en LC på lång sikt, det är bättre att vänja hästen vid tävlingsmiljön. Om man väntar för länge med att starta en nervig häst bara för att den ska få bra poäng kommer man ändå få dåliga resultat i början pga orutinen. Man har ju inte heller så höga förväntningar om man går ut tidigt, utan ser det mer som lärande än rosettjakt, vilket kan vara skönt för hästen.
Stryk är bra! :devil: (Om man kan ta det...) Man lär sig nivån och får konstruktivare kritik från domarna.
Lycka till!

Håller med!! :bow: :bow:
Jag har varit ute med min 5åring i LC & LBklasser och bara nått upp till knappt 60 % men mycket handlar ju om att man behöver träna på att tävla! Det hjälper inte om man kan rida på 70 % hemma om problemet ute på tävling är att det är ny miljö...

Vad jag vet får du ha det på framridningen, det är upp till dom att veta reglerna :devil:

haha, ja vi vann ju lc på nästan 73 % :rofl:

sen att han busade i andra klassen är en sak som handlar om rutin, men han kunde ju gå programmet men fick för sig att busa i galoppen vilket jag tycker är helt ok när man börjar tävla men jag tycker att de ska kunna gå programmet!

( om jag låter otrevlig när jag skriver är för att de senaste dagarna har varit riktigt kassa + att jag har ont i fot, mage) (skev det för jag har läst några inlägg jag skrev innan o jag ser själv att jag låter ganska irriterad (vilket jag ig inte är :angel: )

:rofl:

lycka till på lördag med bobby!

på klubbnivå tycker inte jag form ska spela så enorm roll eftersom de mest är till för de som precis ska börja känna på att tävla.

När hästen (och ryttaren) kan stadigt skritta, trava, galoppera, fatta galopp, bryta av, sakta av och stanna. Då kanske man inte vinner men ett jämnt program med fina vägar och korrekt utförda uppgifter får ett klart godkännt resultat

Senast ändrad:

**Lina** skrev:
Håller med!! :bow: :bow:
Jag har varit ute med min 5åring i LC & LBklasser och bara nått upp till knappt 60 % men mycket handlar ju om att man behöver träna på att tävla! Det hjälper inte om man kan rida på 70 % hemma om problemet ute på tävling är att det är ny miljö...
Samma här. Min 4- åring har gått som mest på 62% ute trots att hon kan gå på 65-70 hemma. Är nöjd ändå för även om jag har höga krav och inte startar om jag inte känner att hästen är redo så måste den ju få lite tävlingsrutin också..
Sen om man aldrig tävlat innan kan man ju inte ha allt för höga krav, alla rider ju efter sina förutsättningar! Jag tycker inte att man ska vara rädd för att ge sig ut och prova iaf!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 727
Senast: Häst_
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 597
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nästa år kommer inga nyblivna 5-åringar att tävla på Gothenburg Horse Show. - Vi har insett att många av de yngsta hästarna inte är redo...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I april syntes fem blodiga skenande hästarna i London i de flesta medier. Nu är tre av hästarna åter i arbete och redo för helgens...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka