T
Tegelsten
När är hästen redo att starta en LC:1 på klubbnivå?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Detta undrar jag men när det gäller mig och en "nästan" oriden häst. Tänkte mer träna på att titta på vita staket och bokstäver.Tegelsten skrev:När är hästen redo att starta en LC:1 på klubbnivå?
Ja, och övergångar däremellanJfrelin skrev:Hästen är väl redo att starta en sådan lätt klass när den behärskar skritt, trav och galopp i någon slags form.
Det var också så jag tänkte med min. Men är lite orolig för han är hingst och "ridskole" folken vet nog inte alla att man inte ska rida förnära..Fossing skrev:På en klubbtävling hade jag startat tidigt för att hästen ska vänja sig vid miljön. Utan stress och press och bara en klass. Sen får man ta femtontusen felridningar men det är ju bättre att man gör det hemma än att man gör det på en riktig tävlingsplats!
Lickety skrev:KL
Jag anser mig också vilja bli en bra dressyryttare, men jag kan väl tänka mig att starta i en klass om hästen hjälpligt kan ta sig igenom programmet bara.
Men då måste man också bedöma sin hästs prestation därefter, man kan ju inte förvänta sig höga poäng direkt.
Ut och härda både häst och ryttare! Vem bryr sig om poäng i en LC på lång sikt, det är bättre att vänja hästen vid tävlingsmiljön. Om man väntar för länge med att starta en nervig häst bara för att den ska få bra poäng kommer man ändå få dåliga resultat i början pga orutinen. Man har ju inte heller så höga förväntningar om man går ut tidigt, utan ser det mer som lärande än rosettjakt, vilket kan vara skönt för hästen.
Stryk är bra! (Om man kan ta det...) Man lär sig nivån och får konstruktivare kritik från domarna.
Lycka till!
Samma här. Min 4- åring har gått som mest på 62% ute trots att hon kan gå på 65-70 hemma. Är nöjd ändå för även om jag har höga krav och inte startar om jag inte känner att hästen är redo så måste den ju få lite tävlingsrutin också..**Lina** skrev:Håller med!!
Jag har varit ute med min 5åring i LC & LBklasser och bara nått upp till knappt 60 % men mycket handlar ju om att man behöver träna på att tävla! Det hjälper inte om man kan rida på 70 % hemma om problemet ute på tävling är att det är ny miljö...