När är hästen gammal?

Sv: När är hästen gammal?

Min gamle man är trettio år. Jag red honom tre gånger i veckan (inte hårt) till i höstas. Sedan dess har han gått på stora fält och betat med många andra. Nu har de stått inne i tre dagar p g a extrem halka. Idag tog jag ut honom för en promenad och det var som att gå med en femåring. Han tyckte att jag skulle släppa honom så han kunde beta och springa omkring själv. Brallade , sparkade bakut och sprang som en unghäst. Bra mat, omvårdnad och motion så kan de hålla sig pigga fruktansvärt länge.
 
Sv: När är hästen gammal?

Min Arab är 16 å beter sig som 3år o oinriden
 
Sv: När är hästen gammal?

Jag rider ett halvblod som är 27 år i år. Fortfarande hur pigg som helst. Ibland är han piggare och barnsligare än de yngre hästarna i stallet :P

Jag tror mycket har betydelse hur de har ridits in och hur hårt de gått som unga. Sedan tror jag man måste hålla igång hästen mer regelbundet desto äldre den blir. Det är mycket svårare att först ställa av en gammal häst och sedan tro att den ska komma upp i samma form igen när man börjar rida igen.

Alla gamingar måste få ha kul precis som de yngre hästarna. Bara för att man inte tävlar längre så måste man se till att hästen får komma ut och göra saker. Inte konstigt att en häst blir gammal om den bara får stå och skrota i en hage. Jag brukar ta busgalopper, hoppa, rida till ridhuset och hitta på olika saker så han inte tycker livet är tråkigt.
 
Sv: När är hästen gammal?

*Gotlandsrusset* skrev:
orkar inte diskutera med dig längre, du fattar ju inget ändå. Lev du ditt liv med dina fördomar så lever jag mitt.

Jorå jag fattar mycket. Det är det ju du som inte gör...:rofl:... Och jag står fortfarande fast vid vad jag har sagt. Men varför motargumenterar du bara vissa saker jag har skrivit? För att du inte har några motargument till det andra eller? Men asså gud synd att du inte orkar diskutera med mig längre, började ju tycka att det var trevligt :devil: lr inte...

Jaha, Dansar med hästar och du kanske tycker att ihopkrullade hästar går i fel form, jag tycker att det är fel att (okok inte alla, men många) travare inte skrittas. Förresten varför har du tagit dressyrlektioner om du tycker det?:angel:

Nej det är klart att vissa inte vet hur och när en häst går i rätt form. Gör du det? Men så är det ju i alla hästsporter! Vissa hoppryttare vet inte om deras hästar har bra hoppteknik, travtränare har sina skrittvanor... osv

Har du ridit i 11 år, och har aldrig skrittat fram på långa tyglar? Förlåt men du verkar inte riktigt veta vad du pratar om... Säg det där till vilken ryttare (skogsmulle som elitryttare) som helst så lär dom ju inte ta dig på allvar :eek:
 
Sv: När är hästen gammal?

Freja_ skrev:
Jorå jag fattar mycket. Det är det ju du som inte gör...:rofl:... Och jag står fortfarande fast vid vad jag har sagt. Men varför motargumenterar du bara vissa saker jag har skrivit? För att du inte har några motargument till det andra eller? Men asså gud synd att du inte orkar diskutera med mig längre, började ju tycka att det var trevligt :devil: lr inte...

och de ska du säga? du svarar ju inte på hälften av de jag skrivit till dig!

Jaha, Dansar med hästar och du kanske tycker att ihopkrullade hästar går i fel form, jag tycker att det är fel att (okok inte alla, men många) travare inte skrittas. Förresten varför har du tagit dressyrlektioner om du tycker det?:angel:

Vad vet du om mina dressyr lektioner och för vem jag tar dem? INGENTING. så prata inte om saker du inte har någon fakta om!!:mad:

Nej det är klart att vissa inte vet hur och när en häst går i rätt form. Gör du det?

Beror ju helt på vilken person jag fråga. OM du fattar vad jag menar (ej kritik)

Men så är det ju i alla hästsporter! Vissa hoppryttare vet inte om deras hästar har bra hoppteknik, travtränare har sina skrittvanor... osv

Ja, har aldrig påstått att de skulle vara annorlunda, finns rötägg i alla sporter.

Har du ridit i 11 år, och har aldrig skrittat fram på långa tyglar?

ja, jag har snart ridit i 12 år, har jag sagt att jag aldrig skrittat fram på långa tyglar? står de skrivit någonstans att "jag har aldrig skrittat av min häst eller värmt upp på långa tyglar?" O när man sitter på en häst så brukar man ju inte se sig själv från sidan? eller du kanske fixar de???


Förlåt men du verkar inte riktigt veta vad du pratar om... Säg det där till vilken ryttare (skogsmulle som elitryttare) som helst så lär dom ju inte ta dig på allvar :eek:


precis de jag försöker få dig att fatta när du skriver en massa skit om travtränare som inte skrittar sina hästar innan de tränar. Ursäkta men i detta fallet (med travtränarna) så verkar inte DU veta vad du pratar om.


Sj-klart har jag sett dressyr ryttare värma upp på låga tyglar med jag har sett många göra de motsatta. Tänker inte klanka ner på dem för de. De är deras sätt att träna och jag respekterar de. Visst aldrig bra för hästen men jag tycker inte illa om dem för de... orkar inte med sånt förstår du!!!!
 
Sv: När är hästen gammal?

Jag har en fjordvalack på 23 år på pappret men 4 år i huvudet. Han har inga tecken på ålder varken på ben eller övrig kropp. Vi tävlar fortfarande i dressyr och distans.

Hans mamma är 27 i år och lever så han har bra påbrå.

Jag tycker inte man kan säga att hästen är gamal i en viss ålder utan det är induviduellt.

/Linda
http://gustens.hovar.com
 
Sv: När är hästen gammal?

Min förra häst kallade jag alltid för gammal, han var 20 när jag köpte honom.
Men samtidigt var han pigg och allert som en 5åring:D

Men när han var 23 så var han 23 även i kroppen:( , hans ben var slut och hans ögon var inte lyckliga längre, så då visste även han att han var gammal:(
 
Sv: När är hästen gammal?

Ålder är absolut inte det avgörande.
Det är så olika hurpass fräscha hästarna håller sej, om de varit med om allvarliga skador osv.

En kompis till mej har en 17-åring, han ser ut som en 10 åring i kroppen och beter sej som en 5-åring, hästen är verkligen superfräsch.
Sedan finns det hästar i precis samma ålder, som är slut så att säga.
 
Sv: När är hästen gammal?

Jag håller med dig, anser inte att åldern har betydelse för om en häst är "gammal".

kopparberg - lyckligt ägare till en fullt brukbar 24-åring, fullt musklad och med snustorra ben. :love:
Och den hästen har gått som tävlingshäst sedan han var 5. Så rider man "vettigt", så behöver man inte ens vara en speciellt skicklig ryttare för att hästen ska hålla!
 
Sv: När är hästen gammal?

När hästen är gammal beror på massor av saker bl.a.

*Användning, ridning, hantering, slitage, osv.

*Ras, som nämnts, ponnyer blir äldre.

*Gener, vissa blodslinjer ger äldre individer.(likadant för människor, finns tråd om det).

Sedan kan man ju tyvärr aldrig räka med olyckor som tyvärr gör att vissa hästar dör i förtidig ålder.

Har själv en Dam på 17 ( har gått St:Georges i sin ungdom) som är pigg och glad med fina röntgenbilder, och jag tror och hoppas på flera år till med henne.
 
Senast ändrad:
Sv: När är hästen gammal?

Jag har en 13 årig arab som är pigg och full i bus som en unghäst, medans mitt vbl sto 9 år är betydligt mer lugn och inte lika alert i hagen tar inte en galopp genom hagen i onödan utan endast om hon blivit upplivad av älg eller araben som fått med henne på en tur.
Tror nu inte på att hon är sliten, hade bara en kort period som travhäst och har även gått som avelsto. Desutom sparsamt riden på senaste men är nu på g.
 
Sv: När är hästen gammal?

Då kan ja ju med ett stort leende meddela att min stjärna är 21år och Varmblod :bow: Vi har haft honom sedan han var 1år och han gick på banan fram tills att han va 10år. Har är fortfarande pigg som en lärka och vi hoppade klubbtävling senast nu i helgen.

Det är ju induvidiellt för hästar när de blir gamla. Vissa har ju mer livsglädje än andra

Min herre är iaf ett toppen exempel på en pigg 21 årig vbl travare :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och...
Svar
19
· Visningar
2 009
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 831
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp