När är hästen gammal?

Sv: När är hästen gammal?

Freja_ skrev:
Grattis! Verkar som att du e en förnuftig person och som om lärlingen å proffstränaren också e det då! Ursäkta men du e nog den första travmänniskan, förrutom jag själv, jag har hört som skrittar.

Var har du egentligen varit?!

Det är klart att travtränare skrittar sina hästar, både före och efter pass. Jag skulle vilja slå fast att de flesta som jobbar heltid inom travet är väldigt insatta i träningsfysiologin, annars skulle det inte fungera att ha hästar som vinner in pengar. Precis all de travtränare jag jobbat för och mött har tyckt att det är väldigt viktigt med skritten.

En travtränare jag höll till hos skrittade sina tävlingshästar 1,5 timmar tre gånger i veckan, tre ggr i veckan kördes de fort men alltid med skritt före och efter snabbträning. Kan berätta att hans hästar höll väldigt bra!
 
Sv: När är hästen gammal?

*lånar knapp*
Eftersom denna tråd totalt spårat ur, vill jag upplysa om att medellivslängden på halvblod är 8 år. :angel:
TROTS att de skrittas. Iofs ihopkrullade.
 
Sv: När är hästen gammal?

cetzyboy skrev:
Jaha och min din stora erfarenhet eftersom du är hela 16 år har du säkert sett en hel del !

Jag har varit i travrulijansen i 18 år, är amatörtränare själv och har kört ponnytrav t o m mot din ena häst skulle jag tro om det inte är samma namn på hästarna bara.
har arbetat hos amatör och proffstränare. Det finns rötägg men ofta ser man välvårdade hästar med rätt foderstat .
Damm finns det alltså inte i ett ridhus eller på en ridbana *lägger mig på golvet och asgarvar* dessutom spolas det vatten på "min" travbana också!
och vet du mer...innan hästarna går in på banan går det på en veterinärvolt där står det en veterinär som tittar på hästarna att de mår bra och så....
/Cetzy


:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: När är hästen gammal?

cetzyboy skrev:
Jag skrittar upp till 30 min ibland innan jobb, jag ÄR travtränare amatör visserligen men har hästar i träning.
Jag lovar det finns många hade en lärling hos mig i helgen de skrittar (jobbar hos mycket känd tränare) proffset jag arbetade åt skrittar.

Skall du komma p studiebesök i den riktiga världen ??
*asg:banana:
/Cetzy



:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: När är hästen gammal?

Freja_ skrev:
Nej du har inte trampat på någon öm tå, och jo jag klarar av att diskutera. Men det lät inte diskusionsmässigt när du påpekade hur trött du var på alla som har fördommar mot trav- och travfolk. Dessutom så sa jag inte rent ut att hela travsporten är plågeri och att alla travtränare struntar i å skritta sina hästar, men att de jag har sett gör inte det. Har inte träffat på en enda som inte gör det. Så jag tror inte att de finns!

16 år och kan allt. :angel: nehe, och jag har inte sett en panda på riktig o därmed tror jag inte heller att de finns. Har inte sett en dressyrhäst som får skritta upp ordentligt så jag tror inte heller de finns, har ej varit med om krig så jag tror inte det förekommer. SKÄRP DIG!

Och nej, jag har inte sett hela världen men en stor del av travvärlden, och det skulle ju va konstigt om den lilla delan av travvälden jag har sett inte ser på ett ungefär likadan ut som övriga.

en stor de. jag har sett stora delar av sverige= så jag tror inte det ser annorlunda ut där jag inte varit.


Ja då hade ju inte slaktsiffran varit lika stor iaf.


Utomlands? På slaktresa till Italien då lr?

[/B]*suckar*

Jag tycker att det är synd att slakt är den ända utvägen för många travare. Och som någon sa tidigare så är medelåldern på travarn 10 år, just på grund av att träningen e hård och o-skonsam så många hästar orkar/klarar inte av det utan blir skadade och tvingas skickas till slakt i för-för-förtid.

hur kan medelåldern på en travare vara 10 då de e i den åldern ston slutar tävla. hingstar o valackar tävlar tills de e 12. Hallå!

Men det gäller ju dressyrhästarna och hopphästarna me då ja :angel: Medelåldern där e ju också 10 år! :o



Ja, man kan jämföra avdankade travare som ska bli/är ridhästar med ett inridet halvblod.

vad har de med saken att göra? skulle vilja se dit halvblod springa på en bana eller ens gå upp på en bana utan att skita ner sig.

Travarn e då en människa som inte pallar me skolan utan hoppar av efter nian, och halvblodet gick ut IB med högsta betyg. Vem tror du får jobb lättast?

öh? tror du att bara för att man hoppar av skolan skaffar en travare? snälla vadå fördomar. vad har detta med jobb att göra överhuvudtaget? jag kan väl skaffa ett hvb igen om jag vill, har jätte bra betyg. men nej tack!!!! finns la billiga halvblod oxå? min kompis köpte en för 20 000 medan man på aktion sålde en travare för 100 000...nej, jag måste ha sett fel, man kan ju inte köpa en travare för sååååå mycket

Nej fölet kanske e friskt men jämför pensionärerna då.

herre gud, har du PMS eller?


Nahe, så det är inte slaktsiffan som gör att medelåldern på travarn är 10 år då? Nej jag har inte sagt att travarn inte kan bli lika gammal som halvblodet, Men medelåldern e ju som sagt 10 år, så dom flesta lär ju inte bli det. Jag känner några travare som e uppåt 20 men desto fler halvblod. Och jag snackar inte skit om travhästar, jag har fördommar mot dom som tränar dem på ett ohälsosamt sätt. Vilket dom flesta då gör!

väx upp o se dig om i världen istället INNAN du kommer me en massa konstiga utlägg. Fördomar har man oftast pga OVISHET, att man inte tagit reda på hur det igentligen är!


Å jo, jag har argument för vad det är för skilldnad på travarpensionärerna och halvblodspensionärerna över lag. Jag trodde du va så smart så du fattade det, men tydligen inte. Skilldnaden e slitaget på kroppen, stelheten, gnistan, skadorna, attraktiviteten, osv listan e - tyvärr - lång.

Jaa du den var fruktansvärt lång. Orkar nog inte läsa.

Kom inte med att det är lika många som har travare för att luffsa runt i skogen bara för att har kul och trevligt med sin häst som det e folk som har ridhästar bara för att luffsa runt i skogen och ha kul och trevligt med sin häst. Travarn finns bara för en sak: TÄVLING = PENGAR.

snälla människa, lär dig skriva så att man fattar. Vadå? så man kan inte ha kul med en travhäst? trodde inte det var travhästen du hade något i mot, men du lever tydligen med dubbel moral. varför har man ett halvblod då? berätta det för mig som inte förstår!


Tänk efter då


Jag undrar också vad, vilket århundrade jag tävlade i ponnytrav har med saken att göra.
Ja, du säger ju att de inte vattnar där du kör ponnytrav...
Och ja, Ja jag skrittar minst, MINST 10 minuter innan både träning och tävling. Är det inte min häst och jag får annan order så brukar jag försöka skritta lite i alla fall och trava långsamt först.
i ett tidigare inlägg körde du ju bara åt andra. Sedan brukar man ju störa sig på saker hos andra som man själv ofta gör.

Och jo, jag dushar mina hästar när de är svettiga, alltså svettiga. Och när det är kallt ute så får dom ha tjocka täcken som andas, alltså som andas, och combi- eller annat täcke under.

ja, men hallåååååå, när man tränar en häst så brukar den bli svetttig. trodde du visste de eftersom du håller på med ponnytrav sj men de går tydligen in och ut lika fort.

Och nej, jag bor i skogen och har alldeles utmärkta skogsvägar å köra på och när jag tävlar så e jag ju på banan. Och där brukar det ju va vattnat.

och helt plötsligt så vattnades banan...herre gud.
Vilket jag som sagt inte tror att det är på stallbackar och slingor. Slingorna kanske vattnas men inte på långa vägar så mycket som det skulle behövas för att skona hästarnas luftvägar...

o din ridbana? den vattnas varje kvart????

Den travarn jag hade hemma, som hade dåliga luftvägar. Han är inte ensam om att ha dåliga luftvägar på grund av dålig lift på travbanor. Fattar du?

fattar jag? undrar vem de e som inte fattar av oss två!! skulle vilja se alla ridhästar som dag efter dag får gå på ridbanorna, vinter som sommar. Skulle vilja se deras luftvägar. Bara för att travfolket tar hand´om sina hästar och UPPTÄCKER saker så får de skit för att hästarna inte mår bra. Hellre någon som upptäcker ex hälta o gör något åt det än att hästen till slut står med hälta på 4 fötter i stället för en,


Som de själva vill, stå å hänga i ett hörn eller vad. De ser ju inte ut att ha så himla roligt iaf. Nej, men vissa ser faktiskt nästan ut att svälta. Vissa ser praktiskt taget ruttna ut. Och nej, jag tycker inte att det är rätt att de ska få stå i ett stall hela dagarna, jag tycker att det är ungefär lika illa som att gå i en sådan hage jag nämnde.

jaså det tycker du. (ett ex) de gamla som bor i sina lägenheter, de är bättre att de sitter inne när de är 30g varmt ute än att de sitter på sin lilla balkong? Ge dig!

Kul för dig, såna bra betyg hade inte jag. Men jag står fortfarande fast vid att du e korkad, att säga att travarn är i närheten av lika lättsåld som ett halvblod e, e ju skrattretande(!)

du får gärna tycka jag e korkad. MEN DU KÄNNER INTE MIG! e de någon som verkar korkad så e de du. KOrkad o omogen. Sedan behöver man inte vara korkad för att man har en annan åsikt. vilket du tydligen tror. o då e det inte lätt att komma överens med folk!

Får man inte halvblodet sålt för 50 000 så kan man ju sänka till 40 - 30 osv så lär ju den bli såld sen! Men annonserar man ut en travare för 5000 så är det inte alltid så lätt att den bli såld, tro mig det vet jag av egna erfarenheter och av andras också.

jaha, så du tror inte att folk vill ha en häst som är billig? du sa ju sj förut att de som hoppade av nian skaffar travare, ALLA är inte höginkomsttagare som kan "köpa sina halvblod" o då köper de hellre en travare. Så du menar att man hellre köper ett halvblod som kostar 50 000 kronor och har som sällskapshäst än en travare för 5 000? Hallå, vakna upp till verkligheten!


Vem var det nu som hade slut på argument?

kan bara tala för mig själv o än är de inte slut:devil:

Synd att det där uttjatandet inte blir värre då!:devil: Jag trycker inte ner på travhästarna

nu har ju du varit rolig för i år. Det enda du tjatar om är ju hur dåliga travhästarna är. de duger ju inte hit o dit. Lilla vännen!

, men på travfolket som behandlar dem på ett sätt som jag anser dåligt dåligt dåligt DÅLIGT´.

Herre gud säger jag bara.



stackars j*vlar som, orkar leva med sig själva. Skulle aldrig ORKA hålla på o tycka illa om folk för att de gör en viss sak. tycker alla som håller på med hästar ska hålla sams o se de som ett lika intresse. Men världen är ju inte byggd sådan och de finns rötägg överallt:devil:
 
Sv: När är hästen gammal?

Sprettan skrev:
Var har du egentligen varit?!

Det är klart att travtränare skrittar sina hästar, både före och efter pass. Jag skulle vilja slå fast att de flesta som jobbar heltid inom travet är väldigt insatta i träningsfysiologin, annars skulle det inte fungera att ha hästar som vinner in pengar. Precis all de travtränare jag jobbat för och mött har tyckt att det är väldigt viktigt med skritten.

En travtränare jag höll till hos skrittade sina tävlingshästar 1,5 timmar tre gånger i veckan, tre ggr i veckan kördes de fort men alltid med skritt före och efter snabbträning. Kan berätta att hans hästar höll väldigt bra!

:rofl: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: När är hästen gammal?

Eftersom denna tråd totalt spårat ur, vill jag upplysa om att medellivslängden på halvblod är 8 år.
TROTS att de skrittas. Iofs ihopkrullade.

vem var de som blev tyst nu då! en travhästs medelålder är alltså högre en halblodets!

kan bara ASGARVA!
 
Sv: När är hästen gammal?

cetzyboy skrev:
Tänkte på Camil, är inte det hingsten Camil ???
/Cetzy

Nog heter han Camil, men hingst e han inte. Han va hingst till han var 5 eller 6 tror jag, och har inte visats vad jag vet...
 
Sv: När är hästen gammal?

hästen är så gammal som den beter sig !

boris en tinker i vårt stall är fyra , rycker lite i grimskaftet kollar om han lever ibland haha

trinny är 31 , gaaaaaaaaah bocka bockkaa bockka!!! takta takta hela vägen från hagen ! galoppa fortaste jag kan ( FORT!)

så hästen gör sig så gammal som den vill vara om ni förstår !:love:
 
Sv: När är hästen gammal?

Vår ena fjording är inte mer än 11 år, men hon ser ut att vara närmare arton. Hon ser sliten ut...det kan ju också ha med hennes färger och övervikt att göra.

Så gott som alla hästar på min "ridskola" är över 20+ , samtliga halvblod. De är i bra kondition och ingen av dem är sliten eller verkar ha för avsikt att bli pensionärer på ett bra tag...
 
Sv: När är hästen gammal?

För ett par år sedan så var medellivslängden på travare t o m bara 7 år. De är otäckt, men tyvärr sant...
 
Sv: När är hästen gammal?

Mitt arabsto är 20 år. Senast 10 åren har hon gått på ridskola. I sommras sprängde hon tråden i beteshagen när hon busade i full galopp och när man rider henne känns hon som en unghäst. Hon har gott om hull (så aptiten är de inge fel på) och väldigt mycket man och svans (har träffat andra gamla hästar som haft problem med det). Det enda man kan märka det på att hon är lite äldre är att man oftast måste linda benen om hon ska stå inne nån natt (går på lösdrift). Ingen som träffat min älskling har trott att hon är 20 år :)

Det är väl med hästar som med människor: de är inte äldre än vad dem känner sig.
 
Sv: När är hästen gammal?

CK skrev:
*lånar knapp*
Eftersom denna tråd totalt spårat ur, vill jag upplysa om att medellivslängden på halvblod är 8 år. :angel:
TROTS att de skrittas. Iofs ihopkrullade.
Kan ju informera om att enligt en studie som Agria genomfört så är medellivslängden hos hbl 16 - 17 år beroende på kön. Däremot så är det ett seglivat rykte att hbl bara skulle bli 7 - 8 år. :smirk:

Ursprungligen postat av *Gotlandsrusset*
Att jag kan! men det är inte tillåtet att reklamera här om jag inte minns fel!
Reklamera?! :rofl: Oj, oj, oj...man ska inte svänga sig med ord man inte vet vad de betyder, det kan bli llite ustigt då... :D

I övrigt orkar jag inte med allt tjafs travare kontra ridhästar/ponnyer. Säger bara som Mike; Hug your horses!
 
Sv: När är hästen gammal?

Okej ni som skrittar ta inte åt er då! Jag sa att där jag var och praoade, där skrittas dom inte. Ingen annan där skrittade heller. Och ni som gör det, fortsätt med det då! Era hästar kommer ju hålla längre än andras då kan ju jag garantera.

Och medellivslängden på halvblod är inte 8 år :rofl: den e 16-17.

Och skrittas fram gör de inte ihopkrullade, tror dom flesta ryttare vet att hästar ska skrittas fram och av med långa tyglar. Och anledningen till att hästarna går ihopkrullade, e att dom ska jobba och bära upp ryttaren med ryggmusklerna istället för ryggraden. Prata inte om ihopkrullade hästar om ni inte vet något om riding!

hur kan medelåldern på en travare vara 10 då de e i den åldern ston slutar tävla. hingstar o valackar tävlar tills de e 12. Hallå!

jamen du som säger att medelåldern på halvblod e 8 år, varför får dom tävla nästan hela livet då :angel:

Men det gäller ju dressyrhästarna och hopphästarna me då ja Medelåldern där e ju också 10 år!

Nyss var det 8. Kan upplysa om att det är 16-17.

fattar inte hur gidde palema, alf palem, conny nobell mf blivit så bra, de skrittas aldrig, får ALDRIG massage,

Anklagar du mig för att leva med dubbelmoral? Jag som inte har sett hela världen hade ju inte sett hur alla travare skrittas innan jobb :angel:

Och trycker jag ner travare och e fördomsfull? vad e inte ni mot ridhästar då? ja du kan sucka hur mycket då vill också, det skiter väll jag i. Du svarar ju inte ens på allt jag har skrivit, fattade gjorde du inte heller. Trodde du hade bra betyg?

trofan de att en travare som fortfarande går i travet och e bra kan kosta mycket. Men en avdankad som ska säljas som ridäst, var det inte det vi snackade om?

:o
 
Sv: När är hästen gammal?

orkar inte diskutera med dig längre, du fattar ju inget ändå. Lev du ditt liv med dina fördomar så lever jag mitt.
 
Sv: När är hästen gammal?

Prata inte om ihopkrullade hästar om ni inte vet något om riding!

nej, jag vet ingenting om ridning, har inte ridit i 11 år, tar inte dressyr lektioner. Har nog aldrig suttit på en häst!!! och absolut inte skolat om en travare...
jag har aldrig sett en dressyrhäst skrittas fram på långa tyglar, så jag tror att ALLA dressyrhästar skrittas fram ihopkrullade. och de är ju inte alla som vet att bara för att en häst går med huvudet i bringan så jobbar den inte i rätt form. Om det nu är rätt form de dressyr ryttaren rider sina hästar i??? finns ju så många olika åsikter om de. (Dansa med hästar, han har den riktiga formen och tycker dressyr ryttaren håller på med något slags mode. Inte det bästa formen för hästen.)


trofan de att en travare som fortfarande går i travet och e bra kan kosta mycket. Men en avdankad som ska säljas som ridäst, var det inte det vi snackade om?

Innan du kom hit med ditt skitsnack så pratade vi om när man kan kalla en häst gammal.
[/QUOTE]

........................................................
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och...
Svar
19
· Visningar
2 009
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 831
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp