När är hästen gammal?

Gilette

Trådstartare
När är hästen gammal egentligen?
Är det vid en viss ålder eller när den börjar bli trött och sliten och få ålderskrämpor.
Jag har träffat hästar på 12 år som har varit väldigt trötta och slitna medan jag vet en 31 årig häst som fortfarande rids 4-5 dagar i veckan och är jätte pigg, nästan het och hoppade bana på 1 m för bara två år sen....så egentligen borde väl inte åldern i sig avgöra om hästen är gammal eller inte??
 
Sv: När är hästen gammal?

Nej jag håller med dig, åldern har en liten betydelse... Vet en dressyr häst som har pressats för hårt och är redan som 5 åring sliten. T.ex, en travhäst håller ju inte så speciellt länge pga påfrestningarna, medellivs åldern är väl runt 10 år (nu får man väl en massa travfolk på sig, men, men...)
Tröttheten beror väldigt mycket på hur hästen har blivit riden/körd och behandlad.
 
Sv: När är hästen gammal?

Korven skrev:
Min är 17 men han tror att han är 7:crazy:


Min är 16 och inte det minsta gammal! hon är pigg som bara den och har inga ålderskrämpor alls, har heller aldrig varit vare sig halt eller sjuk i hela sitt liv! hon har väl tränats sparsamt antar jag!
Och så är hon ponny oxå och dom blir ju äldre långsammare!
 
Sv: När är hästen gammal?

EmmaJo skrev:
Nej jag håller med dig, åldern har en liten betydelse... Vet en dressyr häst som har pressats för hårt och är redan som 5 åring sliten. T.ex, en travhäst håller ju inte så speciellt länge pga påfrestningarna, medellivs åldern är väl runt 10 år (nu får man väl en massa travfolk på sig, men, men...)
Tröttheten beror väldigt mycket på hur hästen har blivit riden/körd och behandlad.

vad hemskt! sliten redan som femåring....stackaren.
En 12 åring jag hyrde en sommar för länge sen var oxå väldigt sliten, och han fick avlivas vid 13 års ålder för att han hade så slitna ben....
Men jag red oxå en 20 åring förut som dessutom varit ridskolehäst nästan hela sitt liv och man kunde itne tro att han var så gammal som han var. Han betedde sig som en unghäst!=)
:rofl:
 
Sv: När är hästen gammal?

EmmaJo skrev:
Nej jag håller med dig, åldern har en liten betydelse... Vet en dressyr häst som har pressats för hårt och är redan som 5 åring sliten. T.ex, en travhäst håller ju inte så speciellt länge pga påfrestningarna, medellivs åldern är väl runt 10 år (nu får man väl en massa travfolk på sig, men, men...)
Tröttheten beror väldigt mycket på hur hästen har blivit riden/körd och behandlad.

10 år?!!! :mad:
Finns många travare som fortfarande är i livet efter karriären....Vet många som är mellan 15-25 år som fortfarande rids/körs/promeneras...... ;)

Men iallafall......När det gäller åldern på hästar....Det beror nog på hur dom rids/körs........
T ex som den som skrev om travhästens genomsnittsålder på 10 år (:mad: ) så finns det säkert hästfolk som tar dem ur travet och har dem som ridhästar/gårdshästar, och det mår dom bara bra av, eller hamnar i avelsboxen om det är stona/hingstar som är verksamma i aveln beroende på deras prestationer, etc...

En såpass gammal travhäst avled nyligen, Zoot Suit, som nådde 31 års åldern :)
Sen så finns det en bukefalist som har en gammal travhingst som fortfarande lever...Wibrantus :) Han är väl.....eh..24 år???? :confused:
Ehh...Här ser man nu att man skrivit bara om travare :o
Sen så får man inte glömma dom ponnyer ;) Dom är seglivade!
Som någon härinne skrev åldras dom mycket långsammare :)
 
Sv: När är hästen gammal?

Gilette skrev:
vad hemskt! sliten redan som femåring....stackaren.
En 12 åring jag hyrde en sommar för länge sen var oxå väldigt sliten, och han fick avlivas vid 13 års ålder för att han hade så slitna ben....
Men jag red oxå en 20 åring förut som dessutom varit ridskolehäst nästan hela sitt liv och man kunde itne tro att han var så gammal som han var. Han betedde sig som en unghäst!=)
:rofl:

Det tråkiga i det hela är att det är en ryttare som är bland de bästa dressyr ryttarna i sverige...

Vet att Wille (russ, tror jag) på sundbys ridskola blev runt 32år eller något sånt!
 
Sv: När är hästen gammal?

Carolrita skrev:
10 år?!!! :mad:
Finns många travare som fortfarande är i livet efter karriären....Vet många som är mellan 15-25 år som fortfarande rids/körs/promeneras...... ;)

Men iallafall......När det gäller åldern på hästar....Det beror nog på hur dom rids/körs........
T ex som den som skrev om travhästens genomsnittsålder på 10 år (:mad: ) så finns det säkert hästfolk som tar dem ur travet och har dem som ridhästar/gårdshästar, och det mår dom bara bra av, eller hamnar i avelsboxen om det är stona/hingstar som är verksamma i aveln beroende på deras prestationer, etc...

En såpass gammal travhäst avled nyligen, Zoot Suit, som nådde 31 års åldern :)
Sen så finns det en bukefalist som har en gammal travhingst som fortfarande lever...Wibrantus :) Han är väl.....eh..24 år???? :confused:
Ehh...Här ser man nu att man skrivit bara om travare :o
Sen så får man inte glömma dom ponnyer ;) Dom är seglivade!
Som någon härinne skrev åldras dom mycket långsammare :)

Jag tog travhästen som ett exempel, kunde nog nästan lika gärna ha skrivit om galopphästen, men de har större chans att bli en ridhäst då de har bättre förutsättningar för det än vad travhästen har.
Personligen tycker jag att travhästen är riktigt cool men de hanteras inte lika (hum hur ska jag uttrycka mig,) mjukt, och varsamt som en ridhäst.
Jag har sett detta med egna ögon hur en travtränare försökte köra "skiten" ur en halt häst och han är inte ensam om att ha gjort så...

Exakt hur många travare tror du kommer upp i den åldern som 31? de flesta slaktas när de inte springer tillräckligt bra, har de otur säljs de till någon okunnig (i många fall, inte alla) som tror att de ska gå och rida dem som en halvblodshäst och hoppa 120cm, och klara av och gå medelsvår dressyr.
Travhästen är så avlad på att kunna trava så otroligt snabbt, inte att hoppa 120cm eller gå medelsvår dressyr, vissa fixar det men långt ifrån majoriteten.
 
Sv: När är hästen gammal?

Carolrita skrev:
10 år?!!! :mad:
Finns många travare som fortfarande är i livet efter karriären....Vet många som är mellan 15-25 år som fortfarande rids/körs/promeneras...... ;)

Men iallafall......När det gäller åldern på hästar....Det beror nog på hur dom rids/körs........
T ex som den som skrev om travhästens genomsnittsålder på 10 år (:mad: ) så finns det säkert hästfolk som tar dem ur travet och har dem som ridhästar/gårdshästar, och det mår dom bara bra av, eller hamnar i avelsboxen om det är stona/hingstar som är verksamma i aveln beroende på deras prestationer, etc...

En såpass gammal travhäst avled nyligen, Zoot Suit, som nådde 31 års åldern :)
Sen så finns det en bukefalist som har en gammal travhingst som fortfarande lever...Wibrantus :) Han är väl.....eh..24 år???? :confused:
Ehh...Här ser man nu att man skrivit bara om travare :o
Sen så får man inte glömma dom ponnyer ;) Dom är seglivade!
Som någon härinne skrev åldras dom mycket långsammare :)

ja jag har oxå hört om travare som är över 20 år. Det är väl när dom är tio dom slutar tävla eller har jag helt fel??

Ja ponnyer är seglivade, 16 år 'är väl inte så gammalt för en pigg och frisk ponny?
 
Sv: När är hästen gammal?

På min ridskola har de rätt så många gamla hästar, den äldsta var 28 när han dog, och han gick lektion tidigare samma vecka.
Jag tycker inte en häst som är ca 17 år är gammal, den ska helst vara över 23 för att jag ska anse att den är gammal :angel:

Det är ju olika förståss, Kreles ägare har ett sto som är 23, hon är gammal, ser gammal ut och beteer sig gammalt. Ridskolan ovan har ett sto som är 21 och hon går fortfarande lektion och är med på tävlingar och andra aktiviteter utan problem. Svenska Halvblod båda två-
 
Sv: När är hästen gammal?

allt över 20 år räknar jag som bonus. men en 10-åring kan vara äldre än en 20-åring likförbenat..
 
Sv: När är hästen gammal?

Tuff:love: , shettis vi hade blev 29 år, pigg som en mört intill sista dagen då han satten en bit morot på tvären:confused: :cry:
Jag tävlade honom lite i hoppning:bump: när han var 23 år
(Vi vann:banana: )
Vi red honom inte sista året pga våran egna storlek, (han var ca 87cm)
 
Sv: När är hästen gammal?

Gilette skrev:
ja jag har oxå hört om travare som är över 20 år. Det är väl när dom är tio dom slutar tävla eller har jag helt fel??

Ja ponnyer är seglivade, 16 år 'är väl inte så gammalt för en pigg och frisk ponny?

Själv klart kan travare bli upp till 20år men de flesta avlivas efter kariären då kan vara svår sålda... allt så många avlivas... hade man sparat alla travare hade medellivslängden varit betydligt högre...
 
Sv: När är hästen gammal?

Det beror på hästen. Min ponny blev aldrig gammal, han dog knall och fall när han var 23, visserligen är inte 23 så jättegammalt för en ponny. Det jag märkte på honom att han blev äldre det var att han blev tunn under sommarbetet, han behövde mer protein och näring. Annars var han precis som då jag köpte honom när han var 14 ända tills han dog.
 
Sv: När är hästen gammal?

när hästen blir gammal beror på hur den är skapt i kroppen, om den är gjort för att hålla, och hur förnuftig dess ägare är :)
det finns tyärr hästar som blir gammla i kroppen och inte huvudet :(
 
Sv: När är hästen gammal?

Allt beror på individen, så jag tycker att en häst är gammal när den beter sig som en gammal häst. :D
 
Sv: När är hästen gammal?

Det beror väl på.
Mitt sto är 13 och beter sig som 3. Trött och sliten är raka motsatsen till vad hon är..
Men en häst i samma stall är 18 år och hon är verkligen sliten.
Sen så min kompis medryttarhäst är 22 år och väldigt fräsch för sin ålder, rids flera ggr i veckan, hoppar, går dressyr och mår väldigt bra.
Och den hästen har ändå startat i sin ungdom och sprungit in lite pengar.
 
Sv: När är hästen gammal?

har en "liten krake" på 173 cm här hemma o väger en 800 kg..han är ett halvblod:smirk: han är 18 år o känns som 4 när man rider honom:smirk: det enda jag märker på att han har åldern inne är att om han står inne på box svullna benen lite men inte värre än att ma nkan linda honom så försvinner det, men han trivs med att vara ute så han går ute hela tiden o stormtrivs... vill inte gå in :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och...
Svar
19
· Visningar
2 009
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 831
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp