När är hästen gammal?

S

sanwan

Jag har en 14-åring (född 1989 alltså) som jag fortfarande satsar på att utvecklas med. Hon har tex. just fått sitt första kandar men målen ligger högre...
Dock hör jag allt som oftast folk säga "borde du inte börja dra ner på träningen, hon är ju ingen unghäst" osv.
Själv upplever jag henne som bra mycket mer motiverad, piggare och fräschare än många 7-åringar...
Men hur vet man när det är dags att börja dra ner på träningen, när man ska göra promenadhäst av den?
Min häst tävlas inte alls (pga. mig) men tränas ganska så seriöst.

Man ska ju inte stirra sig blind på årtalet ens häst är född. Bättre att gå på fräschheten hos individen istället .
Vissa hästar blir ju "gamla" fortare än andra, men 14 tycker inte jag är någon ålder alls...
Så länge hästen käns bra så är det väl bara att köra på.

14 år, gammal :D :D

14 år är bland hästens bästa ålder!
Om nu de människorna tycker din häst är gammal, ja skicka då de till tex Ponny SM, där finns många gamma kämpar som är en bra bit över 14 år!
Värdscup hästarna fins det med många som är över 14 år.

Så du behöver inte vara orolig!
När din häst blir ett par år äldre, då kan man börja bli uppmärksam på hur hästen käns!

Min medryttarhäst är 22, på henne märker man att hon är gammal stel när man bärjar osv.
14 är ju inge gammalt alls.

John Whitaker brukar ofta rida äldre hästar. Vid en intervju lär han skämtsamt sagt någonting liknande:
"Hästen jag rider nu börjar bli lite till åren, men hemma har jag ett par lovande 14-åringar som jag hoppas mycket på..."

Har en 18-åring, f.85 alltså, som är pigg & glad!
En annan häst i stallet f.84 är gammal & stel. Så det beror helt på individen! 14 är ingenting, köpte min andra häst när hon var 14 och hon dog nu, 17 år gammal, utan att vara "gammal" utan det var pga skada :( men hade hon varit frisk från skadan hade hon nog hängt med i måånga år till! :)

Äsch, inte är din häst gammal! Jag rider ju en valack f 87 numera kollla in honom här,klicka på Zorro! Tog över honomi januari och tycker jag kommit betydligt längre med honom än jag nånsin vågat hoppas på och vi fortsätter satsa under 2004. Jag upplever inte honom som gammal alls. Han är pigg, inte en galla, och många som sett honom tävla i år tycker han ser rörligare och bättre ut än han gjorde då han tävlade som mest i 10-årsåldern (har bytt sadel bl.a.). :)

Så du kan garanterat lugnt köra på. Jag har ju ett sto f 77 oxå. Henne red jag regelbundet inkl träningar tom runt 21-årsåldern. Sen har det trappats ner pga tidsbrist, hon skulle egentligen kunna ridas mer än hon gör.

Jag håller med Nyx.

För många år sedan red jag uteritt och hoppade med en häst som var 21 år gammal, och det var bra mycket mer jävlar anamma i honom än i någon annan häst jag ridit, tror jag. :o

Och så har jag ridit betydligt yngre hästar som är både stela och tröga.

Tja min 25 åriga welshponny hade riktig spunk i hagen igår han galopperade runt som en IDIOT bockade stegrade hoppade över stockar etc. Trots att ingen tvingade honom till det!

Fräsch att rida är han också TROTS att han hela livet ridits av "vuxen" (tjock) ryttare dvs jag.

Kanske han börjar bli "lite" gammal eftersom han har fått en ngt sänkt rygg de sista två åren.

Fast han hänger med unga ponnyer lätt på uteritter där det galopperar en massa!

Yi ha!

Gammal däremot e mitt 31 åriga russ.... men han e för det mesta pigg och enstaka stolleryck i hagen får han med!

Men han rids inte alls...

/Kung Tulle

Jag köpte min häst när hon var 14 (f-88), och började med inridningen från grunden då (fd travare). Det var inte många som trodde (och fortfarande tror) att hon var en dag över 5... Min förra häst är 12, och bra mycket skruttigare och "gubbigare" än henne. Så gå efter hur fräsch hästen är som individ, inte åldern på pappret! :D

Min hbl valack är 22 och tränas fortfarande som han alltid gjort,med undantaget att jag undviker de fysiskt mest påfrestande rörelserna som spinn och slidestop, då jag rider western. Tävlade för några veckor sedan med vinster och en tredjeplacering.
Den dag jag märker att han börjar kännas trött eller inte klarar av att tränas normalt av andra orsaker så får han bli prommenadhäst, men så länge han orkar och är pigg och glad så fortsätter vi träna och utvecklas och sanningen att säga så går han bättre nu och har bättre schwung i steget än han nånsin haft tidigare! Han var 13 när vi köpte honom.

Man får nog se från individ till individ hur länge de orkar hålla på.

MvH TIGERHEART

Gå inte efter åldern på pappret.

Kolla, känn och lyssna på hästen istället!

Det beror helt på! Hästens fysiska förutsättningar å arbetet den ska utföra osv.
Min häst är 21 år, iförsig har hon väldigt korrekt exteriör, men jag har utbildat henne akademiskt det senaste två åren. Och hon blir bara "yngre" i kroppen... Har precis börjat med piaff å hon älskar sin kropp å allt hon kan göra tillsammans med mig!!
Så när du känner att din häst börjar sacka efter (vilket förhoppningsvis inte är förrän om tio år) så kan jag ju rekommendera akademisk ridkonst!! Men det skadar ju inte att börja redan nu... ;)

För övrigt tycker jag att det är helt fel om hästar, som i vilt tillstånd blir ca 30 år, i människans omvårdnad bara blir 15 år!! :mad: :mad:

Jag har en glad 85:a här hemma som sällskap åt min andra Dponny (91:a)
Iofs så rider vi inte så mycket på honom (hinner inte) men han är ett riktigt krutpaket, springer mycket mer i hagen än min pålla. (han springer även ikapp henne även om hon är en bra bit större än honom, och i toppkondis.)

När vi fick hem honom i våras visste jag ingenting om honom, trodde att han kanske var mellan 6-10 år gammal. Fick en chock när ägaren sa att han var 18...

14 år är verkligen ingen ålder om hästen är fräsch!!
Träna på, många hästar har sin topp i just den åldern, tänk på värdscuphästarna , de tävlar bra mkt längre än så,

Good Luuk!
//

Jag har en ponny på 17år född 1986 alltså. Han är hur pigg som helst! De flesta man möter (på tävlingar, uppvisningar, i skogen mm) brukar gissa på en ålder runt 9 år ca! Oj säger man! Han är 17! Har även fått kommentarer som "Nyss inriden va?" & "Unghäst?" & liknande. Ok, han har lite problem med att han fortfarande har detta "rädda, nervösa unghäst" beteende kvar, men så ung kan han väl ändå inte se ut?
Jag tränar honom nog nästan hårdare nu tror jag. Vi hänger med & galopptränar den 13-åriga shettisen på stubbåkrarna, vilket shettisen tycker är ruskigt jobbig trots att han lätt springer ifrån oss. Vi rider även ut på 3-4 timmarsritter på helgerna då vi mest travar & galopperar. "Gamlingen" blir inte ens svettig! Jag tävlar inte längre, men tränar akademisk ridning 2 ggr i veckan & hoppar varannan.
Han är välmusklad, fin päls & pigg. Benen är det ända som är något gammalt så han måste röra på sig mycket för att inte bli svullen & man måste tänka lite på underlaget. Annars mår han bara super!

Så rid på du! Jag tror att med förnuftig träning länge får du hästen att hålla längre! Kolla bara på alla gamla människor som tränar! :banana:

Min häst är 16 år, och är hur pigg som helst.Han rids säkert 4 -6 dagar i veckan. Jag bor i helsingfors just nu och mina hästar är på åland. :(
Har en annan tjej som rider honom just nu.
Till sommaren när jag flyttar tillbaka skall jag köpa en ny häst då får han ta det lite lugnare.

(Just nu söker jag en häst för fullt fast jag är i utlandet, det gäller att börja i god tid.)

Min hemsida: www.angelfire.com/hero/carro

Jag hade ett sto född 1975 som vi tyvärr fick ta bort 2001 p.g.a en skada :cry: Hon var fräsch i benen och hade varken gallor eller någon större stelhet. Hon slutade tävla när hon var 24år :) Hon var pigg enda in i det sista bockade och busade. Det var alltid lika mysigt att rida henne då hon gjorde galoppombyten i vartannat steg och skänkelvikningar som fick tränaren att tappa hakan :D Hon kunde t.o.m göra piruetter om du bad henne. Fast hon var en gammal hopphäst så var hon den mest välutbildade jag någonsin har suttit på :bow: Menar nu inte att hopphästar är outbildade, men förr var det ju lite si och så med den saken :)Så din 14åring har nog många år kvar att ge :) Precis som min 14åring det är samma sak med honom. Det är först nu vi har börjat satsa på ordentlig träning :) Allt jag kan nu har jag min älskade Daiana att tacka för.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 401
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka