När är det rimligt med täcke?

Nevermind

Trådstartare
Hej!
Som nybliven hästägare har jag insett att det här med täcken ju är jättesvårt :eek:

I kväll red jag hästen så att han blev ordentligt svettig, skrittade honom någorlunda torr och svabbade sedan av honom.

Det blåser :devil: ute och när jag tog in hästen stod han och "kurade" lite och ville in. Inget vindskydd i hagen. Nu är det typ 16 grader, ska bli ner mot 10 inatt.

Jag la på honom ett ofodrat regntäcke. Är det rimligt eller kommer han bli för varm nu? Antagligen överlever han i vilket fall, åker dit innan jobbet vid 6 imorgon och tar av det, men för framtida dilemman liksom :p

Väldigt kloka människor här på buke, du kommer att lära känna din häst!

Själv äger jag bara två tjocklekar på täcke, 100 gram och 250 gram. Jag är övertygad om att pålle överlever att vara både lite för varm och lite för kall. Just nu får han gärna frysa lite och bränna lite fett :devil: annars är jag välsignad med en häst som stökar runt i boxen om han fryser (svårare såhär på betet) och blir tjock i benen om han är för varm. Så är det bara att anpassa därefter :)
Det som kan få mig att gå igång totalt på täckesdiskussionen är alla dessa tredubbla täcken som trycker och skaver på hästen och glider åt sidorna och gud vet vad, jag blir lite allergisk:wtf: det borde vara lag på att stall ska erbjuda täckesbyte och inte bara täcke på/av. Hästen hanterar säkert lite fel temperatur väldigt mycket enklare än kass passform och byls och skav.

Tack alla, nu känns det lite bättre iallafall :D Kände mig som en djurplågare när jag insåg att ingen annan hade täcke, men å andra sidan var de mer oberörda än min när jag tog in honom.

• Gilla
Reactions: Ace
Här regnar och blåser det ganska friskt just nu, men jag har inte ägnat en tanke åt att min tunnhudade och slimmade tävlingshäst som går på bete utan riktigt vindskydd skulle frysa :D Men som många har sagt, alla hästar är individuella och man lär känna sim häst. Skulle han frysa i natt dör han inte iaf, märks det att han har frysit (öm ländrygg i det här fallet) är det dax för mig att bli mer uppmärksam på vädret.

Som andra redan sagt, du kommer att få hundra olika svar och alla har rätt :rofl:
Jag har 2 väldigt olika hästar i stallet: en som fryser väldigt lätt, speciellt om det blåser och är nederbörd. Där är det täcke på när det kryper ner mot 5 grader om det dessutom regnar och blåser lite. Den andra bryr sig inte fast det blir -35 ute så länge han har fri tillgång till hö ;) Vid sådana grader så är det mest för mitt eget samvete som jag täckar honom ibland :grin: och då oftast regntäcke med tunt fleecefoder inuti.
Man lär sig allt eftersom då man lär känna hästen i fråga, och tills dess så dör de inte av att ha för varmt/kallt någon dag :D

Om det regnar och blåser har mina varmblodiga ridhästar (de som är i träning) alltid täcke på sig på betet. Annars blir de stela och kalla i sin muskulatur, vilket innebär att ridningen endast måste ägnas åt mjukgörande arbete i nesta ridpass.

I detta vädret har en fleecefodrat och den andra 100 gr.

Jag har börjat täcka mitt varmblod lite smått, vid kraftigt regn och blåst. Blir oftast ett 100 grams regntäcke.

Börjar han väl frysa så ramlar det lilla hull han har av nästan direkt, så försöker täcka så han inte blir kall.

Jag försöker själv använda täcke så lite som möjligt.
De förra ägarna sa att man måste ha vintertäcke på henne för hon har ingen bra vinterpäls, jo tjenare. Hon har tjock vinterpäls, men har man täcke så ligger håren rätt platt mot kroppen och ser inte så tjock ut.
När hon har vinterpälsen går hon väldigt mycket utan täcke, då pälsen skyddar henne. Kan lägga på täcke om det hällregnar och blåser samtidigt, men hon verkar inte frysa när hon gått ute i -18 grader utan täcke. Antar att grovfodret hjälper dom också att hålla värmen.

När hon har sommarpälsen, får jag täcka henne när det verkligen verkligen hällregnar. Bara vind är inga problem. Sen mitt i högsommaren har hon flugtäcke, för att skydda mot alla bitande insekter. Men det är min häst och det betyder inte att andra hästar fungerar likadant.
Jag har själv provat mig fram för att se vad som fungerar bäst.

Bästa hade såklart varit en häst man inte behöver ha täcke på alls. :)

I morse när jag tog av täcket kändes han "neutral" över bog och rygg, och nästan lite kall över rumpan, så jag antar att han tyckte det var helt ok med täcke :) Nu går han dock naken eftersom han inte är blöt idag. Tack för alla svar, jag visste att det var individuellt men det skiljer ju verkligen mycket!

Jag försöker hålla det enkelt. Mina har regntäcke när det regnar, fodrade täcken när det är minusgrader (men naket vid sol och vindstilla även vintertid, de har ju päls), fleecetäcke när de är blöta och flugtäcken vid behov. I regel har vi inte täcken inne, men på vintern när det är kallt (kallstall) får de ofta ha utetäckena på under natten också, för enkelhets skull.

Min häst är inte den där frusna typen, naturligt jättetjock päls på vintern (har hittills varit oklippt, men kan behöva klippas i år), och torkar fruktansvärt fort, även om det är kallt. Är oftast torr innan vi hunnit tillbaka till stallet.

Hon har ett tunt ofodrat regntäcke på sig oktober-mars/april (när det blir så varmt att hon blir direkt svettig av det åker det av). Vid minusgrader har hon ett lite tjockare, men fortfarande ganska tunt. Står med täcket inne p.g.a. kollektivstall och att täckesbyte inte ingår (alla har täcke inne), hade jag haft något annat att välja på/skött majoriteten av utsläppen själv hade hon inte haft det inne.

Men då har min varit väldigt tålig hittills, hon kan ju behöva mycket mer om jag klipper henne. Men hon är så varm i sig själv att jag inte behöver täcka henne nu, men vi bor i södra Sverige och det kan ju variera både från häst till häst och vart i landet man befinner sig.

Det är så väldigt olika. Du kommer att lära dig vad som funkar bäst för din häst :)

Förra hästen var generellt tålig. Första åren jag hade honom hade han dessutom lätt att bli lite väl varm under täcket (på senare år försvann den grejen och han behövde sitt vintertäcke när det var kallt och han var helklippt). Det tjockaste jag hade till honom var 200g.

Nuvarande är ungefär raka motsatsen. Hon har väldigt lätt för att dra på sig spänningar i ryggen, som hon sedan får ont av (går inte att "träna ur" utan behöver hjälp av ETn), och hålls således täckad när vädret kräver. Nu när temperaturen börjat falla nattetid täckas hon även inne på nätterna (stalldörrarna står öppna). De dagar den här veckan när det blåst satan och regnat av och till, och inte varit särskilt varmt, har hon fått på sig sitt fleecefodrade regntäcke. Hon var inte särskilt varm under när jag kände på henne (var ute ett par gånger per dag av andra skäl), men inte heller kall, och hon var nöjd.

Hej!
Som nybliven hästägare har jag insett att det här med täcken ju är jättesvårt :eek:

I kväll red jag hästen så att han blev ordentligt svettig, skrittade honom någorlunda torr och svabbade sedan av honom.

Det blåser :devil: ute och när jag tog in hästen stod han och "kurade" lite och ville in. Inget vindskydd i hagen. Nu är det typ 16 grader, ska bli ner mot 10 inatt.

Jag la på honom ett ofodrat regntäcke. Är det rimligt eller kommer han bli för varm nu? Antagligen överlever han i vilket fall, åker dit innan jobbet vid 6 imorgon och tar av det, men för framtida dilemman liksom :p
Det var bara 4 grader här en natt och blåste som attans. Då är väl täcke på en svettig häst motiverat .

Jag har tagit in mina nu ngn dag när det varit äckel väder, är enklare än att bestämma sig för täcke eller ej :p. Har de bara inne en 6h då, men de verkar uppskatta att få komma in och sova torrt och äta hö :).
Annars har jag dom ute så länge som möjligt på bete.

Liknande trådar

Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 493
Senast: Scata
·
Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
1 022
Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: drysno
·
Hästvård normalt använder jag ofodrat regntäcke och nu när hon är klippt, och det inte är så kallt ett fleecetäcke under natt och dag. Men...
2
Svar
28
· Visningar
3 200
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?