Har min häst blivit frusen?

Sv: Har min häst blivit frusen?

Men nånstans handlar det ju inte om huruvida hästen fryser eller inte. För mig är det rätt stor skillnad på att inte frysa och ha varma muskler.

På en helklippt häst hade jag aldrig någonsin bara haft ett ofodrat regntäcke. När det där ofodrade blir blött blir det fullständigt iskallt över ryggen när det är runt +10-12 grader. Visst är hästen torr men det finns inte en muskel som mår bra av att ha ett iskallt täcke på sig.

I våras var min (helklippta) ponny ute i ösregn, +10 i 150 gr täcke och regnet öste ner. När hon kom in var hon torr under täcket men stod och skakade. Vill nte tänka på hur väldigt mycket kallare hon hade varit i ett ofodrat regntäcke i samma situation:(.

Jag ser inte riktigt hur din fråga blir applicerbar alls till det du illustrerar.
en häst har en komfortzon på ca 20 grader i nedre kritisk köldgräns. det innebär kortfattat att den individuella hästen som under exakt samma förhållanden (väder, vind, kondition, luftfuktighet, fodringstillfällen och mängd osv), är varm i ett täcke med 100 grams foder, i de flesta fall är lika varm ungefär i ett med 200 grams foder under samma givna förhållanden.

jag vet att det blir ramaskri hos vissa när man skriver det här, men det är som sagt en rad variabler med i hela bilden gällande hur hästar hushåller med sin värme.

dessutom, blir ditt resonemang bakvänt. om du upplevde att hästen var VARM under täcket så hade den förmodligen ökad värmeproduktion just pga att täcket var rätt tjockt för de väder och omständigheterna. Jag förstår inte varför faktumet att hon inte var regelrätt svettig skulle innebära att hon höjt sin nedre kritiska temperaturgräns och blivit mera frusen.

Fast det är ju inte kallt med 5-6 grader? Behöver hästen verkligen täcke då? Nu har jag kanske i och för sig extrem-hästar eller något ;) men jag har ALDRIG täcke på dem inne i stallet, om det så är -20 grader utomhus (och då även minusgrader i stallet). De verkar aldrig frysa så länge de står inne under tak.

Jag trodde inte heller att min häst frös i stallet - tills en dag förr förra vintern när hovis kom på morgonen, det hade varit ner mot minus 20 (om inte lägre) på natten, det var minusgrader i stallet. Min häst som normalt står stilla vid skoning började konstra - antagligen för att han frusit och var stel. Nästa gång hovis kom hade han haft täcke på natten - inga problem.

Jag kommer i alla fall fortsättningsvis att ha täcke på min häst på natten om det blir ner mot nollan eller under i stallet.

Jag anser att det är betydligt vanligare med övertäckade hästar. Och om du läser rapporten så står det att du kan täcka betydligt mindre om du ger mer grovfoder.

Om det är vindstilla.

Om ditt nick speglar dina hästar så är det en viss skillnad mellan fjordingar och hästar som står högre i blod. Framförallt på pälstillväxt. Den ena av mina fullblod skulle frysa ihjäl utan täcke (även med mat) oklippt (har ingen päls) ute en vinter.
Shettisen är oberörd efter 12 h i blötsnö, fäller man isär pälsen är hon varm och torr i botten.

Det är ju högst individuellt.

Senast ändrad:

Så du menar att det är befogat att ha dubbla vintertäcken en dag som denna när det är 12+ ute och någon skur med regn? Ja det är en vanlig syn i mina trakter.

Jag täckar mina hästar så lite som möjligt men just nu har jag ett fruset russ. Hon tål knappt sommarregn så idag hade hon ett fodrat regntäcke på sig.

Jag använder ADLRIG ofodradre regntäcken just på grund av det du skriver. Men det hör inte hemma här.

Så du menar att det är befogat att ha dubbla vintertäcken en dag som denna när det är 12+ ute och någon skur med regn? Ja det är en vanlig syn i mina trakter.

Jag täckar mina hästar så lite som möjligt men just nu har jag ett fruset russ. Hon tål knappt sommarregn så idag hade hon ett fodrat regntäcke på sig.

Vad håller du på med? oBEFOGADE PÅHOPP? Ingenstans i tråden har jag (eller någon annan) försvarat dubbla vintertäcken i 12 grader och någon regnskur?!

Om du läser forskningsrapporten så inser du att värdet av dubbla vintertäcken är nära noll oavsett väder.
Jag skrev att när jag klippt mina hästar ersätter jag alltid pälsen med ett fodrat täcke.

Delvis KL
För de som räknar skillnad i grader rent utav, kan de hitta ngn prognossite som visar "känns som" x antal grader. Lättar täcket av vinden har det förlorat sin funktion. Ett ofodrat täcke trycker ner pälsen som förlorar sin värmeegenskap.

hästar som står i kallstall bör täckas eftersom hästen ej kan röra SIG VARM. Givetvis får man gå efter individ.
Idag med så mkt överviktiga hästar är inte rek. att fodra mer särskilt gynnsamt. För ung-, avelshästar- Ja!

Unghästar o då särskilt hankön rör sig mkt mer än ston eller vuxna eller t o m gamla hästar.
Springer hästar omkring när det är busväder? nej de står stilla för att bevara energi. Naturens vindflöjlar.;)

Nej inte här men ändå är det en vanlig syn ute i stallarna. Jag har nog aldrig varit med om att folk täckar sina hästar för lite därför blev jag förundrad över ditt uttalande.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 463
Senast: mackan
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 800
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix