Sv: När är det rätt att avliva en katt?
Då gör du precis såna bedömningar som jag inte gör, faktiskt. Har jag tagit på mig ansvaret för ett djur så gör jag bedömningen utifrån djurets lidande, inget annat. Orsakar skadan och behandlingen inte för mycket lidande för djuret, och är prognosen god - då blir det behandling. Blir det alltför stort lidande under en period och dålig prognos efteråt - då blir det inte behandling. Jag har en häst med spatt så jag har funderat mycket över det där. Än har hon inte visat tecken på att ha ont - gör hon det, då får det vara slut.
Sen finns det naturligtvis en "praktisk" gräns, en gräns på bankkontot. Jag skulle inte låna 50000 för att behandla en katt - men jag skulle inte låna 50000 för att behandla hästen heller.
För mig är det viktigt att behandla mina djur lika. Därför skulle jag inte låta min relation till nåt av dem avgöra om de ska avlivas eller inte. För när relationen kommer in i bilden verkar det på nåt märkligt sätt alltid bli katten som hamnar längst ner på skalan. Och det är inget för mig.