När är det rätt att avliva en katt?

Inte_Ung

Trådstartare
Hur sjuk eller besvärlig skall katten vara för att det skall anses Okej att avliva katten?
Hur mycket behandling skall man utsätta katten, sig själv och plånboken för?

Var går era gränser?
Mina gränser är väl ganska så avhandlade vid det här laget.

Sv: När är det rätt att avliva en katt?

Det vet jag nog inte än... hoppas det dröjer länge innan jag får veta det.

I mitt fall är smärtgränsen snart nådd. JAG tycker det är ohållbart i längden med kattkiss(bajs) där det inte ska vara.

Hur skulle det kunna gå att säga nåt generellt? Man gör bedömningen i varje enskilt fall, förstås. Precis som med andra djur man tagit på sig ansvaret för.

Dock: "besvärlig" katt kommer inte ifråga för avlivning, i min värld. Det man måste ta reda på VARFÖR katten är besvärlig. Det beror ju på nåt. Mår katten så dåligt att den inte kan anpassa sig till ett någorlunda normalt liv kan det vara bättre att avliva den. Till exempel om den är extremt nervös och det nervösa aldrig verkar gå över.

Jag tycker inte man kan svar generellt på den frågan. Man har ju djur av olika anledningar och till olika syften. Vissa föder upp djur till slakt och det är ok enligt mig. Andra föder upp djur till tävling och avlivar när djuret inte längre kan ge avkastning och det är också OK.

Det är ju relationen till djuret som avgör. Av djuren satte jag hunden först och sen kom hästarna och efter det katterna. Nu dog hunden trots att vi satsade säkert 15 000kr på behandling men jag ångrar ändå inte att vi behandlade. Dock skulle jag inte behandla en av katterna för så mycket pengar.

Hästarna får kosta mer i veterinärkostnad och det beror på en blandning av relationer till dem och ekonomisk bedömning. Som vi bor nu har vi råd att ha kvar enstaka hästar som pensionärer så vi avlivar inte en valack som inte längre går att rida tex

Så jag tycker inte man kan säga när det är rätt att avliva en katt. Djur har olika värde hos olika människor helt enkelt. För vissa är det en familjemedlem och för andra ett bruksdjur.

Då gör du precis såna bedömningar som jag inte gör, faktiskt. Har jag tagit på mig ansvaret för ett djur så gör jag bedömningen utifrån djurets lidande, inget annat. Orsakar skadan och behandlingen inte för mycket lidande för djuret, och är prognosen god - då blir det behandling. Blir det alltför stort lidande under en period och dålig prognos efteråt - då blir det inte behandling. Jag har en häst med spatt så jag har funderat mycket över det där. Än har hon inte visat tecken på att ha ont - gör hon det, då får det vara slut.

Sen finns det naturligtvis en "praktisk" gräns, en gräns på bankkontot. Jag skulle inte låna 50000 för att behandla en katt - men jag skulle inte låna 50000 för att behandla hästen heller.

För mig är det viktigt att behandla mina djur lika. Därför skulle jag inte låta min relation till nåt av dem avgöra om de ska avlivas eller inte. För när relationen kommer in i bilden verkar det på nåt märkligt sätt alltid bli katten som hamnar längst ner på skalan. Och det är inget för mig.

När katten inte längre mår bra. När det tär på katten vid behandling. När katten inte orkar längre.
En "besvärlig" katt mår säkerligen inte särkilt bra. Visar det sig vid undersökning att det är ett medicinskt problem så löser man det. Kostnaden ganska oviktig. Katten är ju försäkrad. Går det ej att bota, och katten mår dåligt av det, ja....... då får man ju tyvärr ta det beslutet då. Jag har inte kommit dit än, och jag hoppas innerligt att det dröjer länge till.

Jag tror jag har en mer "bondeaktig" syn på djur som gör att jag gör de här värderingarna. Om man är van vid lantbruk med djur så blir det enligt mig helt orimligt att säga att alla djur på gården är lika mycket värda. Hunden som bor i huset har ett annat värde än en ko i ladugården.

Jag tycker givetvis man skall ta ansvar för alla djur man har men då accepterar jag att man även avlivar eller slaktar djur även om det skulle gått att behandla.

Tycker du tex att det är fel att slakta en travhäst som antingen är slut eller som misslyckas på banan. Skall en mjölkko få slaktas om hon inte längre kan kalva?

Jag har inte den bondeaktiga synen, det var det jag försökte förklara utan att försöka verka som om jag tänkte banka dig i huvudet. För det gör jag inte.

Eftersom jag inte har nån erfarenhet av yrkesmässig hantering av djur - som travhästar och mjölkkor - kan jag inte kommentera dina exempel. Mer än att slakt förmodligen är ett bättre öde för travhästen än att hamna hos en 13-åring som lyckas tjata sig till 5000 spänn av sina hästokunniga föräldrar, hyr in den i grannbondens lagård och slänger på den en begagnad syntetsadel för 500 spänn ;)

Jag tycker att man (som alla andra skrivit) måste göra den bedömningen efter hur katten är.
Abbie blir nog opererad ändå som det känns nu trots att det kräver 12 dgr absolut stillhet för henne. Jag tror faktiskt jag kommer må sämst under den tiden. Men kan hon bli helt bra sen och leva klart sitt liv så får det bli så. Hon är så levnadsglad.
Om nu veteirnären tycker det behövs vill säga. Detta kommer kosta 2600:-/operation med försäkring om den nu täcker. Annars 8000:-/st utan vilket nog inte kommer att påverka mitt beslut.

Skulle Fia ha diabetes så tar jag bort henne. Hon skulle säkert klara själva behandlingen, men det hon inte kommer tycka om är att varje vecka åka in och ta blodprov för att hitta rätt dos.

Jag försöker avgöra hur mycket djuret lider och vad en behandling kan åstadskomma samt inom hur lång tidsperiod behandlingen måste pågå innan djuret slipper lida.

Min plånbok har en smärtgräns givetvis, men den smärtgränsen är densamma för alla djur som bor hos mig oavsett art eller vilken "nytta" djuret gör. Jag betalar behandling så länge jag har pengar om behandlingen väntas ge bra resultat.

mandalaki skrev:
Jag har inte den bondeaktiga synen, det var det jag försökte förklara utan att försöka verka som om jag tänkte banka dig i huvudet. För det gör jag inte.
Nädå jag tyckte inte du försökte banka argument i huvudet på mig. ;) Jag tycker bara det är intressant att diskutera runt det här för det är ju inte alls självklart hur olika människor tänker. Djur som vissa nästan ser som skadedjur kan andra se som familjemedlemmar.

Så man kan ju egentligen inte generellt rangordna arter.

har inte själv katt men vet vad jag skulle lägga på hunden om det behövdes operation..
jag skulle lägga nästan vadsomhelst sålänge min lilla älskling inte behöver lida.. smärtgränsen ligger väl där kontot tar slut.. 10-12'000 kr är nog maximala vårdkostnaden..

en bekant gjorde sig av med sin katt, hon var ostabil, kunde inte lita på människor, blev skrämd av dem.. men sov ändå inne varje natt (dom bor i skogen) men fick veta sedan att katten rev sönder kläder inne i badrummet.. så dom band fast henne(kattsele och snöre, för att hon inte skulle springa iväg) vid ett träd och sköt henne.. snabbt och smärtfritt.. inga veterinärkostnader..

För min del går gränsen enbart vid kattens välbefinnande och behandlingens möjligheter, precis som för alla andra djur. En utdragen och plågsam behandling är givetvis inte rätt mot djuret, min bekvämlighet tar jag ingen hänsyn till. Katterna är så högt försäkrade det bara går, tar pengarna slut får jag väl låna... Hästen skulle jag inte behandla i samma utsträckning, eftersom hans allmänskick är betydligt sämre från början.

Jag har inte varit med om det än.
Men om katten verkligen lider av sin sjukdom å det inte är säkert det blir bättre med operation skulle jag ta bort den.

Hur besvärlig vet jag inte, om den är rent folkilsken eller har så psykiska besvär att den inte mår bra a det skulle jag nog ta bort den.

Har ingen katt längre, men det som avgör är varje djurs smärtgräns och levnadsvilja.
Visst, jag tror inte jag skulle kosta på marsvinen flera tusen, medan jag skulle göra det på hunden, men det gör lika ont varje gång vilket djur det än är som till sist blir gammalt!

Varför gör det så ont att se gamla djur? Jag känner många gamla djur som lever underbara liv. Att de är gamla betyder inte per automatik att de är sjuka och lider. Ålder är ingen sjukdom. ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan... 2
Svar
31
· Visningar
1 152
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
523
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Lingon
·
Övr. Katt En familj hittade en kattunge högst upp på Ölandsbron. Det sägs att den gått dit själv men det kan den väl inte ha gjort? Hur många...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka