Hej!
Har läst hela tråden nu, du får mycket svar längs hela skalan från "Nej, aldrig" till "Ja, måste man så måste man".
Gissar att du har det minst lika klurigt fortfarande hur du ska göra
Till alla er som säger "
Nej / Aldrig / våld löser inget" osv. Menar ni på fullaste allvar att ni bara eventuellt morrar åt/härjar på en häst som attackerar er med tänder och hovar?
Det som jag tycker framgår dåligt i tråden är att det trots allt är stora, tunga muskelpaket med egen vilja vi alla handskas med. Jag kan lova att en häst som på fullt allvar attackerar mig får smaka på en ordetlig smäll tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som bara HOTAR nöjer jag mig med att morra åt (bokstavligt talat), dvs. jag hotar tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som direkt ger med sig och med sitt kroppsspråk säger "Ok, jag provade, men du bestämmer" får lika mycket smekningar och kliande och mjuka ord i örat som den goaste kattunge.
Det handlar inte om våld eller icke våld, det är inte misshandel heller. Det handlar heller inte om att få hästen att respektera mig genom hugg och slag, utan det handlar om att vara rättvis.
Med andra ord MÅSTE hästens bakgrund spela roll, den har betydelse. Attack är bästa försvar om ingen utväg finns, absolut. Men det går inte att säga att man aldrig får/ska ta till samma metod som hästen själv använder sig av.
I livshotande situationer, de akuta lägen, när hovarna svischar förbi pannan, när tänderna blixtrar till i ögonvrån och smällen av bettet ekar i örat, då är det jag eller hästen.
I mindre akuta situationer, som problem att ta in från hagen t.ex. då finns ingen anledning att gå i klinch, sök inte faran i närheten av hovarna, utan driv t.ex. istället hästen, låt den veta att den ändå måste göra som du säger, fast du är på avstånd.
För din specifika häst låter det ju som ett resultat av inkonsekvens och svag ledare/stark häst. Bästa rekomendationen jag kan ge är att aldrig vara den som utdelar "första slaget", samt att se till att hästen ALDRIG får sista ordet.
...och för de fall där hästen faktist är mer åsna och är grym på att uthärda stryk, tja, gör aldrig som hästen vill, mjuk och fin hand och mycket smekningar väcker ofta den mest låsta häst, för den förväntar det sig inte.
Det är sant som det sägs; "Där kunskapen slutar, tar våldet vid"
Men kom ihåg att det är skillnad på våld=misshandel och våld=korrigering, VÄLDIG skillnad...
// Mvh ~ Jenny (som faktist slagits med en häst en gång...)