När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

min häst är likadan, bits och sparkas så fort han får en chans, men jag tror inte du ska "banka skiten ur hästen" eftersom jag inte tror det hjälper.

min häst lugnar sig om man behandlar honom med "värdighet" men är bestämd, biter han får han räkna med enn slag i huvet eller ngt. :o :D , men om han tjurar och håller på så gullar jag med honom och kliar honom på halsen.
han har blivit illa behandlad, sen vet inte jag det kanske den hästen oxå har ?

Hej!

Har läst hela tråden nu, du får mycket svar längs hela skalan från "Nej, aldrig" till "Ja, måste man så måste man".
Gissar att du har det minst lika klurigt fortfarande hur du ska göra :crazy:

Till alla er som säger "Nej / Aldrig / våld löser inget" osv. Menar ni på fullaste allvar att ni bara eventuellt morrar åt/härjar på en häst som attackerar er med tänder och hovar?

Det som jag tycker framgår dåligt i tråden är att det trots allt är stora, tunga muskelpaket med egen vilja vi alla handskas med. Jag kan lova att en häst som på fullt allvar attackerar mig får smaka på en ordetlig smäll tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som bara HOTAR nöjer jag mig med att morra åt (bokstavligt talat), dvs. jag hotar tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som direkt ger med sig och med sitt kroppsspråk säger "Ok, jag provade, men du bestämmer" får lika mycket smekningar och kliande och mjuka ord i örat som den goaste kattunge.

Det handlar inte om våld eller icke våld, det är inte misshandel heller. Det handlar heller inte om att få hästen att respektera mig genom hugg och slag, utan det handlar om att vara rättvis.
Med andra ord MÅSTE hästens bakgrund spela roll, den har betydelse. Attack är bästa försvar om ingen utväg finns, absolut. Men det går inte att säga att man aldrig får/ska ta till samma metod som hästen själv använder sig av.

I livshotande situationer, de akuta lägen, när hovarna svischar förbi pannan, när tänderna blixtrar till i ögonvrån och smällen av bettet ekar i örat, då är det jag eller hästen.

I mindre akuta situationer, som problem att ta in från hagen t.ex. då finns ingen anledning att gå i klinch, sök inte faran i närheten av hovarna, utan driv t.ex. istället hästen, låt den veta att den ändå måste göra som du säger, fast du är på avstånd.

För din specifika häst låter det ju som ett resultat av inkonsekvens och svag ledare/stark häst. Bästa rekomendationen jag kan ge är att aldrig vara den som utdelar "första slaget", samt att se till att hästen ALDRIG får sista ordet.

...och för de fall där hästen faktist är mer åsna och är grym på att uthärda stryk, tja, gör aldrig som hästen vill, mjuk och fin hand och mycket smekningar väcker ofta den mest låsta häst, för den förväntar det sig inte.

Det är sant som det sägs; "Där kunskapen slutar, tar våldet vid"
Men kom ihåg att det är skillnad på våld=misshandel och våld=korrigering, VÄLDIG skillnad...

// Mvh ~ Jenny (som faktist slagits med en häst en gång...)

Håller med till en viss del. Men för att få hästen att få förtroende måste den ha respekt för människan. Och om hästen beter sig hotfullt och människan bara är lugn och lixom inte bryr sig, får hästen respekt för människan i fråga då ? Jag undrar det. Men det är så himla svårt sånt här ..

Det är ju frågan vill du att hästen respekter dig för att du är en som man kan lita på eller för att den är rädd ;) det är frågan? glöm inte heller att det är svårt att vara ledare för häten för hur många timmar ängnar vi tillsammans med hästen?

Tänk på att det finns typ inga "problemhästar" men det finns väldigt mycket "problemmänniskor" jag är inte mycket för NH så det är inte vad jag menar.

Hej!

Det som jag tycker framgår dåligt i tråden är att det trots allt är stora, tunga muskelpaket med egen vilja vi alla handskas med. Jag kan lova att en häst som på fullt allvar attackerar mig får smaka på en ordetlig smäll tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som bara HOTAR nöjer jag mig med att morra åt (bokstavligt talat), dvs. jag hotar tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som direkt ger med sig och med sitt kroppsspråk säger "Ok, jag provade, men du bestämmer" får lika mycket smekningar och kliande och mjuka ord i örat som den goaste kattunge.

Det handlar inte om våld eller icke våld, det är inte misshandel heller. Det handlar heller inte om att få hästen att respektera mig genom hugg och slag, utan det handlar om att vara rättvis.
Med andra ord MÅSTE hästens bakgrund spela roll, den har betydelse. Attack är bästa försvar om ingen utväg finns, absolut. Men det går inte att säga att man aldrig får/ska ta till samma metod som hästen själv använder sig av.

För din specifika häst låter det ju som ett resultat av inkonsekvens och svag ledare/stark häst. Bästa rekomendationen jag kan ge är att aldrig vara den som utdelar "första slaget", samt att se till att hästen ALDRIG får sista ordet.

...och för de fall där hästen faktist är mer åsna och är grym på att uthärda stryk, tja, gör aldrig som hästen vill, mjuk och fin hand och mycket smekningar väcker ofta den mest låsta häst, för den förväntar det sig inte.

Men kom ihåg att det är skillnad på våld=misshandel och våld=korrigering, VÄLDIG skillnad...

Jag kunde inte hållt med dig mer, det handlar om rättvisa, det är en del av att vara ledare för flocken, hur ska dom annars kunna lita på en?

Det är sällan jag fått ta till slag när hästen har hotat och det är bara fölisen och den 2,5 åriga welshen jag har här hemma, men det räcker bara med en hotelse tillbaka så är allt ur världen sen, vi är bästa vänner iallafall* Men om jag INTE hade hotats tillbaka hade hästen vunnit och vem vet var vi hade varit idag då?

Om det skulle gå så långt att efter att jag hotats tillbaka och hästen inte lyssnar då kanske jag petar eller ber den flytta på sig (lugnt) och om jag får en riktad spark i luften till svar ja då sparkar jag såklart tillbaka (i luften) och blåser upp mig och visar att här är jag! tills hästen flyttar på sig och visar "okey, du bestämmer" Men som sagt, väldigt sällan det har hänt, kanske sammanlagt två ggr på ett och ett halvt år.
Jag ser det väl mer som att förstärka en signal, för de gånger hästarna testat mig så har det antingen handlat om mat eller ute i hagen när jag vill komma fram och då är mitt mål att få hästen att flytta på sig, jag ger mig inte förrän dom gör det. Jag "läxar" inte upp hästen utan slutför bara det jag bad hästen om från första början, när den gör mig till lags, stooor eftergift och massa kramar :love: så är vi bästa vänner igen :D Sen får man väl se till att lära sig läsa hästen också, i vissa fall vet ju hästen inte ens vad man vill om man själv inte vet vad man ger ut för signaler. Det finns ju alltid en anledning till att hästen gör som den gör.

MEN om det skulle handla om liv och död då är det väl klart att man måste ta till våld, det fattar väl vikken människa som helst, om hästen verkligen är aggressiv ja då handlar det om att övertyga den om att man är större och bättre, vilket kan vara svårt om man bara väger en femtedel av vad hästen framför en väger :crazy: Det kan mycket väl handla om liv eller död.

skulle aldrig komma på tanken att ens tänka på att ge min häst en "rejäl omgång" det resulterar i en ännu mer osäker häst som inte direkt blir vänligare inställd till människor.
och till er som slår era hästar, slår ni era respektive och barn också när dom inte lyssnar??

hej du! nej det är inte okey att banka sitken ur hästen pga många anledningar. hästkarlar som har hingstar gåednes bakom ryggen i alla stituationer har aldrig tagit till metoden "bakna skiten ur hästen" när hingsten slår med framhovarna bitts osv. det finns 2skaer vi inte vinner mot hästarna. vi kan inte trött ut dem de är flycktdjur som är gjorda för att håla ut i obehagliga stituationer. vi kan inte heller vinna en dragkamp av olika slag.... dom väer 500 kg o upåt. varför skulle vi på 50-60 kg vinna?? ist får vi annväda et dom inte har, interligens på vår nivå. att bli våldsam är att vara primitiv. vi får helt enkelt lura dem till att göra rätt. ta hjälp utav ngn som kan visa denna metod i praktiken. lycka till!!

Hej!

Har läst hela tråden nu, du får mycket svar längs hela skalan från "Nej, aldrig" till "Ja, måste man så måste man".
Gissar att du har det minst lika klurigt fortfarande hur du ska göra :crazy:

Till alla er som säger "Nej / Aldrig / våld löser inget" osv. Menar ni på fullaste allvar att ni bara eventuellt morrar åt/härjar på en häst som attackerar er med tänder och hovar?

I livshotande situationer, de akuta lägen, när hovarna svischar förbi pannan, när tänderna blixtrar till i ögonvrån och smällen av bettet ekar i örat, då är det jag eller hästen.

I mindre akuta situationer, som problem att ta in från hagen t.ex. då finns ingen anledning att gå i klinch, sök inte faran i närheten av hovarna, utan driv t.ex. istället hästen, låt den veta att den ändå måste göra som du säger, fast du är på avstånd.

:bow: :bow: :bump: :banana: :D :bow: :bow:

*knapplån*
Jag respekterar och handhar min häst ömsint och snällt när han gör det samma. Passerar han gränsen vet han att det är en varning och sedan trappas det upp.
Jag tränade helt utan våld från början och tog hjälp från instruktörer. Fick en unghäst som gick på mig och började hotas med bett i luften, nafsningar och sparkar- Han testade gränser och upptäckte att han kan testa hur mkt han vill (roligt) för inget obehagligt händer.

Precis som någon sa så är det precis så de löser det i hagen. Vissa ranghöga individer behöver en starkare tillrättavisning än andra.
En kämpig ranghög tjurig tonårshingst behöver man kanske klappa till om han hotat och inte lyssnar vid en tillrättavisning.
Men man trappar ned den också. Nästa gång lyssnade min häst vid ordet nej. Men han lyssnar på ordet nej eftersom det är en liten signal som öronen tillbaka innan bakutsparken.

Men för guds skull inget småsmällande och defentift inte något surande. Hästar förstår inte långsinthet. De hotar... sedan smäller det och sen är det bra. Och man kan inte slå hästen i tid o o tid.

Mumin

Med en ranghög tjurig unghäst som vet vart gränsen går, testar ibland och likförbannat kommer i galopp när man ska bli hämtad.
Ingen rädsla bara respekt, från båda håll

Hej!

Jag kan itne svara för alla nej-sägare men jag kan svara för mig. Jag säger att du tjänar absolut ingenting på att slå hästen, det är inte så man skapar respekt. Slå den tillräckligt hårt på nosen tillräckligt många gånger, så kanske du har en häst som är för rädd för dig för att våga göra något. MEN det har inte löst problemen. Det är bara en tidsfråga tills hästen slår tillbaka igen, och då är det för sent.
Jag säger slå aldrig hästen, för du ska aldrig hamna i den situationen där du tror det krävs. Då måste du se över ditt hästhanterande och framförallt, se över dig själv. Det är mycket mycket sällsynt med hästar som i grund och botten är aggressiva. De kan vara komplicerade att ha att göra med, och kan genom dåliga erfarenheter (inte nödvändigtvis något människan skulle kalla dålig erfarenhet) blivit folkilsk.
Jag har inte alltid varit speciellt hästvänlig, det inser jag nu efteråt. Jag har slagit, slitit och bankat i många år. Då tyckte man allt var bra och hästen skötte sig. Men nu, när jag blivit äldre, mognare, har jag lärt mig se på hästen som en jämlik, själsfrände. Inte slår jag min själsfrände! Gör han något i mina ögon orätt mot mig, då går jag till mig själv och ser vad jag kan ha gjort för fel. Vi talar inte samma språk, så det gäller att göra sig förstådd på ett så pedagogiskt sätt som möjligt.

Skulle du vilja att en helt främmande människa kom fram till dig, säger något obegripligt och sedan klipper till dig och skriker åt dig när du undrar vad som är på gång?

Man kan omöjligt veta vad en annan varelse tänker och känner, vare sig det är en häst eller människa. Men en sak har jag lärt mig: Du ka aldrig dölja ditt rätta jag för en häst.

Hej!

Kan som ovanstående också bara tala för mig själv och håller med om vad hon säger.

Jag hade en unghäst, som visserlgen inte var ilsk, men han hoppade på mig, gick på mig, sparkade mot mig osv.
Jag gjorde som jag blev tillsagd (:o ) = sa ifrån ordetnligt men trappade sedan upp om han inte la av. Så som ni beskriver också. Jag måste också säga att det kändes inte bra. Men "alla" sa att man skulle göra så, jag var ung och dum.
Detta blev dock inte alls bättre... utan värre. Mkt värre. Skulle på kurs vilket gick åt skogen och karln som hade kursen fick ta han och gick på honom rätt hårt. Han blev spak ( avstängd ) och jag tänkte "jaha, det är såhär man ska göra ändå", trots att jag stod och storgrinade för jag tyckte så synd om han (hästen).

Men sen började jag tänka och kom fram till att Jag skulle sälja honom (för jag klarade inte av att gå på han så tufft, och var ju då dessutom rädd efter diverse blåmärken mm). Satt ut annons men det gick trögt och undertiden måste jag ju ta hand om honom. Efter ännu mer tänk och där jag kände efter började jag tänka att det måste finnas andra sätt än våld. Man ska inte behöva slå en häst för att få den "på sin sida". Det kan inte vara meningen. Fick hjälp av en tjej där vi aldrig ens använde ordet våld mm.
Jag jobbade honom i rundkorall, på lina mm. Mjukt och fint. Han ifrågasatte men blev aldrig våldsam. Detta kändes bra för mig och rädslan försvann. Jag kunde hantera min häst utan våld. och han var stolt och glad över sig själv.

Jag hade i princip bestämt att behålla honom när han ändå blev såld till en kanontjej.

OJ, vad långt. :o Har även nu hand om en häst som kan sparkas och i början blev jag osäker och "alla" säger "gå på henne, var bestämd, däg ifrån ordentligt". Tänkte samma sak då " är det mening att man ska behöva slå en häst för att få den på sin sida vill jag aldrig ha häst". Och med mkt beröm när hon är duktig och ignoerenade av det dåliga går det idag utmärkt. Hon är stolt som en tupp.

F-LÅT det lååånga inlägget. :o

Men jag säger som några här: Våld löser inget.

Jag tycker att du ska ta ut veterinär och kanske en ET för att kolla att hästen verkligen mår bra, innan du utesluter att hästen har ont.

Hästen är snabbare än oss, väger mer än oss, och är starkare än oss. Att börja med någon fysisk kamp är ingen idé, för där misslyckas vi, 100% säkert. Gå upp en nivå och använd din intelligens. Ta hjälp av någon som kan. Lycka till!

Senast ändrad:

hej jag hade en häst som var så.. hur underbar som hälst att rida men i boxen var han en djävul. attakerade med mun och ben såfort han kunde.
jag började med att inte låta någon annan vara i närheten av honom och så band jag upp honom i boxen när ja höllpå med honom. jag slog aldrig honom, eller blev våldsam för det var inte vad han behövde. jag var lugn men bestämd och använde rösten.
och sålänge han bara bet och sparkade i luften så ignorerade jag honom. när han blev hotfull mot mej så lckade jag på honom och pratade med honom för att distrahera honom. det tog ca 6 veckor innan det gav resultat men efter det gick det snabbt och nu är han snäll och lugn även i boxen, samt att han har slutat boxvandra! men han är alltid misstänksam mot nya människor, och testar gärna om han kan skrämmas men om man ignorerar honom så slutar han.

min häst var stressad och osäker på människor det var hans problem... inte säkert att denna metod funkar på er häst.
ta reda på varför han gör som han gör innan du blir våldsam...
menar givetvis inte att man inte ska låta honom komma undan med sparkar och hugg, men försök hitta orsaken på det så blir det lättare att få bort!

lycka till!

Det där låter så som min ponny var när jag fick henne. Jag gjorde på precis samma sätt som du. Nu är hon en ängel!

Ni som säger att man ALDRIG känar något på att slå hästen, hur förklarar ni hästarnas eget beteende när dom tillrättavisar varandra?

Som nämnts ovan, dom börjar med en varning om det inte hjälper smäller det, och det behövs oftast inte många gånger för sedan vet dom vem som bestämmer i flocken. I en flock som fungerar väl ser man knappt dom små varningarna som hästarna ger varandra, men det betyder att dom en gång för alla gjort upp vem som bestämmer. Jag håller med om att man ska inte slå sin häst i tid och otid, men testar han vem som är ledare och inte backar för dom små signalerna ja då får man ta i mer. Och man kan aldrig som människa slå en häst lika hårt som dom slår varandra när dom gör upp.

Ni som säger att man ALDRIG känar något på att slå hästen, hur förklarar ni hästarnas eget beteende när dom tillrättavisar varandra?

Som nämnts ovan, dom börjar med en varning om det inte hjälper smäller det, och det behövs oftast inte många gånger för sedan vet dom vem som bestämmer i flocken. I en flock som fungerar väl ser man knappt dom små varningarna som hästarna ger varandra, men det betyder att dom en gång för alla gjort upp vem som bestämmer. Jag håller med om att man ska inte slå sin häst i tid och otid, men testar han vem som är ledare och inte backar för dom små signalerna ja då får man ta i mer. Och man kan aldrig som människa slå en häst lika hårt som dom slår varandra när dom gör upp.

Hästarna förstår varandra perfekt, inte sant? Vi är inga hästar och kan inte deras språk. Hur vet vi att de inte sa till oss först, vi lyssnade inte och då small det? Och tro det eller ej, men långt ifrån alla hästar slåss. De flesta hästar i ledarrang behöver inte slå sig fram för att bli ledare. Det handlar inte om vem som slår hårdast eller snabbast eller något sånt, det handlar om pondus. Det är något hästar märker fort om man har eller inte, att slå är inget tecken på gott ledarskap.

Ja, hästar biter och sprakar varandra. Men de kan också göra det på lek. För all del, ge du dig in i en sån strid/lek med din häst, men tänk efter före!
Och de gör inte upp "en gång för alla" om vem som bestämmer. Den som någon gång studerat en hästflock förstår att det inte fungerar så. Det är inte en tydlig lista, med en ledare och en "hackkyckling", det är väldigt flytande. Det finns ingen "standardflock" som alla hästar använder sig av.
Men det är bara mina iaktagelser av en liten hästflock med många olika personligheter.

Hästarna förstår varandra perfekt, inte sant? Vi är inga hästar och kan inte deras språk. Hur vet vi att de inte sa till oss först, vi lyssnade inte och då small det? Och tro det eller ej, men långt ifrån alla hästar slåss. De flesta hästar i ledarrang behöver inte slå sig fram för att bli ledare. Det handlar inte om vem som slår hårdast eller snabbast eller något sånt, det handlar om pondus. Det är något hästar märker fort om man har eller inte, att slå är inget tecken på gott ledarskap.

Ja, hästar biter och sprakar varandra. Men de kan också göra det på lek. För all del, ge du dig in i en sån strid/lek med din häst, men tänk efter före!
Och de gör inte upp "en gång för alla" om vem som bestämmer. Den som någon gång studerat en hästflock förstår att det inte fungerar så. Det är inte en tydlig lista, med en ledare och en "hackkyckling", det är väldigt flytande. Det finns ingen "standardflock" som alla hästar använder sig av.
Men det är bara mina iaktagelser av en liten hästflock med många olika personligheter.

Men meningen är ju inte att hästen ska säga till oss hur vi ska göra, utan tvärtom. Vissa hästar behöver inte slåss för dom har en sådan stark ledarroll iaf, det är samma med vissa människor, men dom människorna som inte har den starka ledarrollen naturligt, ska dom då inte vara ledare för sina hästar? det tror jag nog, det är bara det att dom får kämpa lite hårdare. Det har ju oxå mycket med att göra hur stark hästen är som man hanterar, vissa låter sig "övervinnas" med bara en arg blick eller ett stampande i golvet, andra behöver mer. Självklart ändras ordningen i flocken efterhand. Ledaren kanske blir gammal, det kommer in nya hästar i flocken, unghästarna växer upp och därmed kommer högre upp på rangskalan mm. Jag har 6 hingstar hemma och vet hur det ser ut när unghingstarna försöker sig på den dominanta hingsten, dom känner rätt fort att det inte är någon idé, och då krävs det inte något fajtande. Hade jag däremot släppt ihop mina två äldsta hingstar (som går ensamma nu) så hade dom slagits tills den ena stupade.

Nu har jag inte läst hela tråden så med risk att citera nån annan skriver jag detta ändå.
Jag tycker att det låter som osäkerhet och bristande ledarskap (respekt och tillit) från ägarens/skötarens sida. Hästen känner att människan inte reder upp situationen så därför måste den göra det själv. Mycket lugnt prat och beröring (om hästen gillar det). Försök att inte komma till den punkten där hästen känner sig osäker, om man ger den lätta uppgifter/situationer som man vet att den klarar av, ev kommer att klara av med hjälp och stöd från människan kommer det att öka hästens självförtroende.
Kan det vara så att hästen inte vet att den får fly när saker blir otrevliga? Hästar som hela tiden hålls kort eller i trånga utrymmen utan att kunna komma undan när den känner sig trängd börjar tillslut att attackera för nåt måste den ju göra för å försöka komma undan.
Stå ute på stallplanen och håll i grimskaftet (istället för att knyta fast det) när du borstar och grejjar med den i allmänhet.
Attackerar hästen andra hästar?

Men meningen är ju inte att hästen ska säga till oss hur vi ska göra, utan tvärtom.
Ledarskap är inte något man ska ta för givet, något man bara får utan vidare, och absolut inget man uppnår genom att slåss!
Vissa är, som du sa, födda till ledare, andra inte. Men är man inte det, betyder inte det att man automatiskt har rätt att slå hästen.
Att hästen säger ifrån har ingenting med rangen att göra. Alla hästar har en talan i en folk, det är ingen diktatur. Allt BRA ledarskap handlar om att ta och ge. Man måste ta hänsyn till hästen innan man drämmer till den bara för "den ska lära sig vem som bestämmer".
Hästen kanske är långt klokare än oss, då är det väl vanvett att avvisa allt den säger som respektlöshet? Respekt får man inte, det förtjänar man. Skulle du respektera någon som slår dig när du säger att något är fel eller obehagligt? vad du vill ha i den situationen är väl någon stabil och pålitlig person att luta dig tillbaka mot utan att känna obehag?

Det gör mig ledsen att läsa allt det här, att se hur många det är som missbrukar orden ledare och respekt. Att man äger hästen är inte samma sak som att vara dess ledare. Det här är sorligt! Stackars, stackars hästar..

Hej

Det här med att hästar använder våld för att sätta gränser känner jag att jag skulle vilja kommentera, eftersom jag har funderat en del på det. Jag tror att hästar som använder våld mot varandra har satts i en situation av människan som framkallar ett sådant beteende. Hästar väljer sällan hagkompisar, ofta sätts individer ihop som inte alls är samma "typ". vi konstruerar hagar med hörn=lätt att bli inträngd i ett hörn, egentligen är det bättre med runda hörn vilket ger flyktvägar. ofta är dessutom hagarna alldeles för små vilket gör att de "går på varandra". VI ger lägger ut höhögar alldeles för nära och sällan vilket gör hästarna väldigt vaktiga på maten. Hästar som dessutom inte är uppvuxna i flock får sedan svårt att leva med andra hästar eftersom de inte vet och har inte fått lära sig hur en flock fungerar vilket kan göra dem svåra att sedan fungera bra. det borde heller inte vara lönsamt för en hästflock att en häst blir skadad, det borde göra att de undviker slagsmål.

Jag tycker mig se en tendens att det är lite "häftigt" att banka skiten ur en häst. Personligen tror jag inte på att använda våld, jag har sett människor göra underverk med de allra värsta sorters hästar (som har blivit så genom felaktig behandling). Det handlar dock om "riktiga" hästmänniskor, vissa besitter inte deras kunskap och klarar inte av att göra om en häst som är svår. då kanske det är bäst att antingen sälja hästen eller få hjälp, så man inte blir skadad. problemet sitter dock ofta inte hos hästen, utan hos människan, så det är nog egentligen människan som behöver tränas. Jag tror iaf att en häst inte blir bättre med våld.

Alla har ju alltid olika åsikter, det gäller ju det mesta! Men detta var iaf min!

Ha de bra och lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII