Barn tävlar ju normalt ponny, och då gör ju storleken på ponny att man inte ofta tävlar mot barn som är 6 år äldre. På stor häst är det ju mer alla mot alla, men då är man väl ofta också lite äldre, och kan ta att man kanske startar utan egentlig möjlighet att vinna. Men sen kommer man ju ha olika förutsättningar i form av hästmaterial och erfarenhet, det får man nog leva med när man tävlar med hästar. Själv tävlar jag ridskolehäst, och vet att jag har noll chans att vinna när jag startar en klass, men det är roligt ändå, tävlingen är för mig mer en måttstock på hur vi utvecklats, att ha tydliga mål att träna mot, och att förbättra mig från förra gången. Det spelar ingen roll att det i princip är uppgjort från början att jag med min tävlingsmässigt gröna ridskolehäst som ägnar dagarna åt att lära folk att rida inte kan klå de rutinerade tävlingsekipagen och hästar som har tävling som sin huvuduppgift.
Fast va? Flera ridskolehästar och -ponnys som vinner både lätta klasser och MSV:C här i Stockholmsområdet ju. Nu kanske du bara talade för just "din" ridskolehäst, men att ridskolehästar inte skulle kunna vinna kan man ju inte säga. De kan ju ha precis lika bra chanser som alla andra - det är ju ingen egen ras, liksom.