När är det ok att ge sig ut på första tävlingarna

För mig är överkvalificerade ekipage de som i år ut och år in rider samma klasser på runt 70%. Det är uppenbarligen ingen utveckling om det är samma (vädigt bra %) och då kan jag bara se det som att ryttaren vill ha rosetter. Och ja, jag vet om ryttare som gör så. Sen finns det ryttare som stöter på patrull när de går upp en klass och därmed går ner flera klasser bara för att ge sig själv och hästen självförtroende. Vilket är helt rimligt.

Hursom störde detta mig betydligt mer förr. Nu känns det som det kvittar och tävlande handlar mer om mig själv än vad mina medtävlande gör.

Man kan framföra sin åsikt alldeles utan att vara nedlåtande och mästrande. Om du är trött, kanske du ska gå och lägga dig. Det handlar inte om att unna andra eller inte! På samma sätt som inte knattelaget möter Div 1 i fotboll borde inte blåbär behöva tävla mot de som kommit längre. Det verkar vara ganska många som delar den uppfattningen. Diskutera gärna, men utan den skitnödiga attityden.

Nu tycker jag inte att jag var ett dugg mer nedlåtande och mästrande än vad du var/är. Vi tycker olika, helt enkelt. Peace out.

"Se till att hästen går i form innan du ger dig ut och tävlar nästa gång så blir det roligare" fick jag som kommentar av domaren en gång. På en Lätt C. Att jag fick 47% (eller något sådant) är helt ok, men så länge jag inte stör medtävlarna eller är dum mot hästen så är det min sak om jag vill ut och tävla trots låga poäng.

Onödig domarkommentar.
Hästen kanske går i form hemma men inte på tävling...
I LC ska väl heller inte formen dömas så hårt.

Jag var ut med min unghingst på LC och LB i våras, fick mellan 53 och 62%. Den gången jag "belönades" med 53% var det rättvist eftersom hästen inte alls var fokuserad på att jobba utan på att kolla omgivningarna. Skrek och pep, och när det skreks höll han uppenbarligen inte formen i närheten av stabil. Och så gjorde han något kreativt i galoppen som slutade med ett bocksprång med tillhörande byte.
De korta sektioner han ändå var med mig, belönades med 6.5 vilket inte är illa på en femårig fjording bland "storhästar".
Inga elaka kommentarer från domaren utan "kommer att bli trevlig när den vänjer sig vid tävlingssituationen" och det tycker jag var väldigt adekvat kommenterat.

Jag undrar om inte de som anser att folk är överkvalificerade helt enkelt anser att en bra procent för klassen ligger runt 60-62% . Jag har faktiskt aldrig sett några överkvalificerade ritter.

Det kan ju inte finnas någon som på allvar tror att det är vanligt att man ena helgen rider MsvC på 65% för att sedan gå in och rida LB bara för att få en rosett? Måhända att folk varvar mellan LB och MsvC men då på betydligt lägre procent än 65% iallafall.

Om det råkar finnas en och annan som nu gör det, varför stör man sig på det? Isåfall är man ju en lika god kålsupare själv som vill åt rosetterna.

Vanligt är det säkert inte, men minst ett ekipage här hemma gör så.

Man måste ju ut på tävlingar för att tillsammans med hästen få erfarenhet av olika situationer. Så länge alla vet hur man tar hänsyn på tävlingsplats och under framridningen, så bryr jag mig inte så mycket om något ekipage inte går bra. Isåfall blir jag också mer störd på de som bara rider en l:b för att samla rosetter och poäng.
Vi har varit ute med medryttarhästen på första tävlingarna i år. Även om allt går klockrent hemma och med bravur, så är han spänd och osäker på tävlingsbanan, ovan vid dressyrstaket, domare och allt. Sist så krullade han ihop sig och hade usel motor, gången innan så ångade han fram som ett lok med huvudet uppe i vädret titt som tätt..Det är ju moment som man inte kan jobba bort annat än vid tävlingar och pay and ride när det finns.

Precis så ska det vara :)
Mig stör det inte för egen del (jag tävlar jättesällan) utan mer för att jag tror att det har en demotiverande effekt på andra, särskilt yngre personer. Ungefär som att jag inte skulle låta min 4-åriga son tävla längdhopp mot en 10-åring. Jag kan tänka mig att det inte är så roligt att tävla när det är "uppgjort från början" s.a.s. Men vad vet jag?

Mig stör det inte för egen del (jag tävlar jättesällan) utan mer för att jag tror att det har en demotiverande effekt på andra, särskilt yngre personer. Ungefär som att jag inte skulle låta min 4-åriga son tävla längdhopp mot en 10-åring. Jag kan tänka mig att det inte är så roligt att tävla när det är "uppgjort från början" s.a.s. Men vad vet jag?

Det beror ju på vad man har för målsättning med att tävla.

Jag har målsättning är att uppnå vissa %-resultat i vissa klasser, vilket kan ge prestationsmedaljer för min ras (fjordhästar).
Jag kommer rimligen inte att kunna vinna en LA eller MSV klass mot ett normalt "halvblod" av dressyrtyp eftersom mina hästar inte har den typen av förutsättningar.
Alltså bryr jag mig inte så mycket om min placering.

Däremot håller jag ju med om att det är ganska "avtändande" för den som har en skaplig om än inte spektakulär dressyrhäst, som rider skapligt på LC men som hela tiden placeras efter den som rider MSV på 64-65% (finns sådant exempel här i trakterna).

Vad jag menar med mitt citat och inlägg är att jag inte tycker att man ska fokusera så mycket på andras %. Speciellt inte i låga klasser som för mig är mer för att lära sig att tävla på riktigt. Där vill jag hellre se till mina egna % och min egen utveckling.
Och sen är det svårt att veta varför någon rider kvar på LC på höga % istället för att gå upp i klasser. Orsakerna kan vara många som vi inte har någon aning om. :)

Vad jag menar med mitt citat och inlägg är att jag inte tycker att man ska fokusera så mycket på andras %. Speciellt inte i låga klasser som för mig är mer för att lära sig att tävla på riktigt. Där vill jag hellre se till mina egna % och min egen utveckling.
Och sen är det svårt att veta varför någon rider kvar på LC på höga % istället för att gå upp i klasser. Orsakerna kan vara många som vi inte har någon aning om. :)

Jag tänker nog som du. Målet för mig är att förbättra min egen ridning så jag ser bara % som ett kvitto på vart vi är någonstans. Nu har jag inte tävlat speciellt mycket dressyr men när jag gjort det så har jag satt ett mål som jag själv vill uppnå och sen kvittar det fullständigt om alla andra ekipage har 10% mer eller mindre än vad jag har. Oftast har dom ju dock mer. ;) :laugh:

Onödig domarkommentar.
Hästen kanske går i form hemma men inte på tävling....
Precis. En känsligare person hade kanske inte vågat åka ut och tävla mer efter den kommentaren, och det hade varit väldigt onödigt. Att jag inte fick en massa poäng är helt ok (jag tycker det är bra med domare som tar ut svängarna) men man kan skriva mer positiva kommentarer, i synnerhet på den nivån.

Nånstans måste man ju börja och någon gång är ju alltid den första när man åker ut å tävlar! Antingen är hästen orutinerad eller ryttaren, ibland båda två. Jag tycker att man ska vara så väl förberedd som möjligt inför första starten; dvs att man har en bra grund med träning i botten, att man har åkt till lite andra miljöer och tränat, ridit pay & ride/programträning i den mån som det finns osv. Sen är det ju bara att tuta och köra! :D Utifrån det får man utvärdera efter varje tävling, vad gick bra och vad gick mindre bra? Jag tror det är viktigt att utvärdera kontinuerligt samt att sätta upp mål och delmål!

Jag har fått allt ifrån 49-70% med den hästen jag rider nu och det tagit några år bara att få in rutinen för tävlandet, både för mig å hästen. Jag å min medishäst var väl inte en superbra kombo från början: orutinerad ryttare på orutinerad häst (i tävlinssammanhang). ;) Men tillsammans har vi jobbat på, arbetat oss fram å utvecklats på vägen. Det är ju så himla mycket som spelar in! För mig har det ffa varit det mentala hos mig som ryttare. Jag blir nervös å spänner mig - ja då gör hästen detsamma. Eller så är det tvärtom. ;) Ofta tror jag det är så att vi glömmer bort oss själva som ryttare. Handen på hjärtat hur noga är ni med att förbereda er mentalt, sova ordentligt, se till att äta, träna dig själv osv?? Jag jobbar ganska mycket med mental träning för mig själv, att jag ska visualisera ritten mm. Jag har helt enkelt behövt träna på att tävla, vilket jag nu faktiskt kan känna att jag fått lite rutin. :) Jag är otroligt glad att jag är medlem i en klubb som anordnar mycket träningstävlingar, klubbtävlingar (även bara träningar att rida innanför dressyrstaket!!) mm för det gör att jag kunnat träna bara på just att tävla.

Jag är otroligt glad att jag är medlem i en klubb som anordnar mycket träningstävlingar, klubbtävlingar (även bara träningar att rida innanför dressyrstaket!!) mm för det gör att jag kunnat träna bara på just att tävla.

Ja, egentligen finns det ingen anledning till att börja på en riktig tävling om det finns träningstävlingar. Vår klubb anordnar oxå det vilket är bra!

Däremot så brukar mina hästar alltid börja utomhus och ofta på en fälttävlan och det är inte hälften så läskigt innanför dressyrstaketen där än vad det är på en dressyrtävling eller ännu värre en dressyrtävling inomhus! Det är helt enkelt för tyst och händer för lite så minsta lilla ljud eller rörelse uppfattar hästen. På en fälttävlan är det så mkt hästar i rörelse och det hoppas och ibland även rids terräng samtidigt så det blir en piece of cake att rida runt innanför dressyrstaketen :D

Jag tycker inte man kan "döma ut" ett ekipage utifrån hur de presterar på tävlingsbanan med kommentarer som "det är bättre att träna hemma så det sitter innan man åker ut och tävlar". Är man inte en del av det ekipagets team vet man inte hur väl förberett ekipaget är. Jag kan ta mig själv och min unghäst som ett exempel, vi har ingen ridbana vid stallet så för varje gång vi ska träna/överhuvudtaget rida på ridbana måste vi ge oss iväg någonstans. Vi har dock två paddockar och ett ridhus på gångavstånd, och har varit på samtliga ställen. Vi tränar alltså på olika ställen, i olika förutsättningar, och hästen går hyfsat hemma. Men hon har inte kommit till den avspända formen i tävlingssammanhang, än, och jag har ärligt talat riktigt svårt att se hur hon ska kunna göra det om vi inte åker ut och tävlar? Som jag skrev i mitt tidigare inlägg hade jag gärna "avdramatiserat" det hela genom att åka på p&r istället, men hon är inte mogen att gå lätt b 3 eller någon lätt A-klass i nuläget, och det är tyvärr de klasser som erbjuds på p&r i min närhet.

Jag måste dock verkligen poängtera att de kommentarer vi fått av domarna på de tävlingar vi varit på har varit relevanta och även peppande om att det finns kvalitet under ytan som nu inte får chansen att komma fram för att hon spänner sig, så tack och lov har jag sluppit skitnödiga kommentarer om att träna hemma istället som @Gnapp hade råkat ut för. Ingen, inte ens domaren, vet ju hur hästen går hemma, det gör bara ryttaren/tränaren/de som är närmast hästen i hästens vanliga miljö.

precis så, anledningen till att jag tävlar är för tillfället inte att "vinna" över andra. att få bättre % än vad de får.

Mitt mål med tävlingarna för tillfället är att jag ska få rutin på att få ungefär samma % på tävling som jag får på Pay & ride och att bli stabil på den nivån jag är på.

Att få bättre % bara för att man är på tävling än vad man troligen ligger på hemma eller på en pay & ride - då är man nog ute och cyklar - eller så sker ett mirakel - dagen när allt funkar, men den dagen är nog inte så trolig att den infaller med en tävlingsdag ;)

tävling för mig är rutin att kunna visa upp det "bästa" som man är stabil på hemma.

Ja, egentligen finns det ingen anledning till att börja på en riktig tävling om det finns träningstävlingar. Vår klubb anordnar oxå det vilket är bra!

Däremot så brukar mina hästar alltid börja utomhus och ofta på en fälttävlan och det är inte hälften så läskigt innanför dressyrstaketen där än vad det är på en dressyrtävling eller ännu värre en dressyrtävling inomhus! Det är helt enkelt för tyst och händer för lite så minsta lilla ljud eller rörelse uppfattar hästen. På en fälttävlan är det så mkt hästar i rörelse och det hoppas och ibland även rids terräng samtidigt så det blir en piece of cake att rida runt innanför dressyrstaketen :D

Precis så var förra hästen också. På fälttävlan var allt frid och fröjd. Dressyren gick lekande lätt och hon stortrivdes bland all rörelse med hästar och människor. Renodlad dressyrtävling var allmänt HJÄÄÄLP! :nailbiting: och spänd för allt!

Precis så var förra hästen också. På fälttävlan var allt frid och fröjd. Dressyren gick lekande lätt och hon stortrivdes bland all rörelse med hästar och människor. Renodlad dressyrtävling var allmänt HJÄÄÄLP! :nailbiting: och spänd för allt!

Jag vet, jag har haft samma problem :p

Jag är ute med min 4-åring. Vi är ute för att få rutin på att rida fram med okända hästar, rida på div konstiga banor med blommor och en tant i ett släp ( :eek: ), högtalare osv.

Ibland är det mesta på plats, ibland har vi bara en galopp och vinglar fram på banan.

Det är liksom svårt att få alla bitar på plats utan att öva.

Barn tävlar ju normalt ponny, och då gör ju storleken på ponny att man inte ofta tävlar mot barn som är 6 år äldre. På stor häst är det ju mer alla mot alla, men då är man väl ofta också lite äldre, och kan ta att man kanske startar utan egentlig möjlighet att vinna. Men sen kommer man ju ha olika förutsättningar i form av hästmaterial och erfarenhet, det får man nog leva med när man tävlar med hästar. Själv tävlar jag ridskolehäst, och vet att jag har noll chans att vinna när jag startar en klass, men det är roligt ändå, tävlingen är för mig mer en måttstock på hur vi utvecklats, att ha tydliga mål att träna mot, och att förbättra mig från förra gången. Det spelar ingen roll att det i princip är uppgjort från början att jag med min tävlingsmässigt gröna ridskolehäst som ägnar dagarna åt att lära folk att rida inte kan klå de rutinerade tävlingsekipagen och hästar som har tävling som sin huvuduppgift.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar