Nånstans måste man ju börja och någon gång är ju alltid den första när man åker ut å tävlar! Antingen är hästen orutinerad eller ryttaren, ibland båda två. Jag tycker att man ska vara så väl förberedd som möjligt inför första starten; dvs att man har en bra grund med träning i botten, att man har åkt till lite andra miljöer och tränat, ridit pay & ride/programträning i den mån som det finns osv. Sen är det ju bara att tuta och köra!
Utifrån det får man utvärdera efter varje tävling, vad gick bra och vad gick mindre bra? Jag tror det är viktigt att utvärdera kontinuerligt samt att sätta upp mål och delmål!
Jag har fått allt ifrån 49-70% med den hästen jag rider nu och det tagit några år bara att få in rutinen för tävlandet, både för mig å hästen. Jag å min medishäst var väl inte en superbra kombo från början: orutinerad ryttare på orutinerad häst (i tävlinssammanhang).
Men tillsammans har vi jobbat på, arbetat oss fram å utvecklats på vägen. Det är ju så himla mycket som spelar in! För mig har det ffa varit det mentala hos mig som ryttare. Jag blir nervös å spänner mig - ja då gör hästen detsamma. Eller så är det tvärtom.
Ofta tror jag det är så att vi glömmer bort oss själva som ryttare. Handen på hjärtat hur noga är ni med att förbereda er mentalt, sova ordentligt, se till att äta, träna dig själv osv?? Jag jobbar ganska mycket med mental träning för mig själv, att jag ska visualisera ritten mm. Jag har helt enkelt behövt träna på att tävla, vilket jag nu faktiskt kan känna att jag fått lite rutin.
Jag är otroligt glad att jag är medlem i en klubb som anordnar mycket träningstävlingar, klubbtävlingar (även bara träningar att rida innanför dressyrstaket!!) mm för det gör att jag kunnat träna bara på just
att tävla.