När är det lämpligt att skaffa egen häst och vilken typ?

A

Alpin87

Jag har haft egen häst i 6 år och hållt på med hästar i totalt 13år. Jag har många gånger sätt tjejer som inte ridit länge skaffa egen häst och sedan inte klarat av att rida den. När tycker ni det är lämpligt att skaffa egen? Hur många år bör man har ridit?

Sen kommer det svåra med att hitta rätt hästras. Jag har ett svenskt halblod som är 1,67cm i manken. När vi köpte honom så var jag 12 år. Jag har aldrig under den här tiden vi haft honom kunna rida honom på tygeln ordentligt men det beror på att han är svårriden och väldigt stark. Annars är han världens snällaste och välldigt lätt hanterlig.

Vad är lämpligt att skaffa som första häst? Jag såg senast i måndags en tjej på ridskolan som hoppade på en stor häst som liknade typ ardenner och hon rådde knappt på den. Och ändå så är hon delägare i den?

Jag själv har lärt mig av mitt misstag men räknas det att man inte kan få hästen att gå på tygeln som att man inte rår på hästen i övrigt?

Vad tycker ni?? Vill gärna höra era åsikter och tankar.:idea:

Sv: När är det lämpligt att skaffa egen häst och vilken typ?

Erfarenhet och förmåga att hålla häst har jag lärt mig att det kan inte räknas i tid eller ens år. Jag har en bekant som tävlar på nationell nivå, tränar och rider in hästar med utomordentligt resultat, håller hingstar osv. Denne var nybörjare för 8 år sedan, och hade aldrig ridit innan ...
Själv har jag tidsmässigt hållit på med hästar längre, men jag är inte i närheten nivåmässigt.

Jag tror det är viktigt att vara öppen, ärlig och nyfiken. Öppen för att lära sig nytt och lyssna på andra. Ärlig med sina kunskaper, eller brist därav - och klarsynt kunna värdera sig själv. Nyfiken på nya, andra eller ändrade vägar, så att man kan byta häst eller inriktning utan att det behöver skrivas som ett misstag.

Ett misstag eller misslyckande är det först när man passivt låter det utvecklas dithän.

Tillägg: Sen får man vara medveten om att det är många ingredienser i att äga/ hålla häst: ridning är en sak, hantering, foderkunskap, grundläggande hälsovård (avmaskningsrutiner, visitering osv) en annan. Och det finns alltid något att lära ...

Går nog inte att ge ett entydigt svar här.

Man bör ju själv ha grundläggande kunskaper om hästhantering, hästvård, stall, foder m m. Sedan bör man ju kunna rida eller köra eller på annat sätt stimulera hästen.

Är man helt själv tycker jag man bör vara ganska duktig och säker på vad man gör. Ex varit medryttare el dyl.

Har man föräldrar/vänner/tränare som man kan vända sig till tycker inte jag att man behöver ha samma kunskaper. Dock tillräckligt för att veta vilka råd som är bra och vilka man bör ifrågasätta.

Har själv ridit sedan jag var sju (nu 26), men bara på ridskola. Rider på ca lätt A-nivå men skulle inte våga skaffa egen häst för att jag inte har kunskap och erfarenhet av övriga delar av hästägandet. Ska nu försöka bli medryttare och tänker hålla mig till det i några år innan egen häst kommer på tapeten. Men jag vet också att jag ibland är onödigt försiktig...

Hoppas detta inte blev allför flummigt:angel:

Din hästs pappa är ju inte heller den mest lättridna, varje gång man ska göra en halvhalt vill han växla ned ;) Men han är en riktigt duktig hoppare!

Annars håller jag med de andra som skrivit, det är inte antal år som räknas! Jag tycker att ridningen kommer i andra hand och att det viktigaste är att man kan sköta om en häst och förstå när den är sjuk. Ridningen är bara en liten del av att ha häst.

Håller med föregående.

Men det handlar mycket om folket man har kring sig också. Jag fick häst trots föräldrar som inte var hästvana, dock hade jag ett brinnande intresse, sunt förnuft och en del kunskap.

MEN mina föräldrar var noga med att jag fick träna för tränare och alltid hade någon att fråga, så jag har 2 tränare, en i hopp och en i dressyr som har varit mina mentorer. De är inte bara bra på ridning, de förstår sig på hästar också, något som många tränare glömmer...
Dessutom finns ju Buke;)

//E

Jag säger som dom andra: "Ridningen kommer i andra hand."
Däremot anser jag att hanteringen är viktigast att kunna.

Allt det andra är det lättare att få hjälp med, eftersom hantering oftast handlar om ägarens och hästens förhållande till varandra.
En häst kan vara en "ängel" med en som är kunnig i hantering, men en riktig "djävul" med någon som inte kan.

Det är omöjligt att säga hur många år man ska hållit på med hästar.
Jag har träffat ridskoleryttare som ridit i 6-8 år och inte ens kan tränsa/sadla en häst! :eek:
Däremot bör man nog ha lite kunskap om det mesta som gäller hästar och/eller tillgång till kunnig hjälp i stallet.

När det gäller hästras så finns det ingen speciell nybörjarras. Däremot bör man nog satsa på en lite äldre läromästare som är lugn och välhanterad.

bengall skrev:
Jag säger som dom andra: "Ridningen kommer i andra hand."
Däremot anser jag att hanteringen är viktigast att kunna.

Gud vad bra skrivet :bow: . Det tyckte jag var mitt i prick.

Ridningen kan man alltid få hjälp med, men det är tråkigt när man ser hästägare fara som vantar efter sina hästar som de inte rår på. Till slut blir de ju en fara inte bara för sig själva utan även för sin omgivning. (Har haft tråkiga incidenter i stallgången/stallplan/hagen pga sådana hästägare :crazy: .)

Tackar så jätte mycket för era tankar kring det här ämnet. Det har varit jätte kul att läsa och har gett mig ett nytt perspektiv på det hela.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 813
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar