När är det "för tidigt" att klippa?

Domino_s

Trådstartare
Precis som rubriken lyder, hur länge är det för tidigt att klippa.

Min valack fäller jättemycket och börjar bli lite lurvig, mitt sto börjar det trilla lite, lite från. Kompisen har en d-ponny som redan satt så pass mycket päls att hon svettas mycket vid arbete, hon ska klippa den såfort som möjligt.

Vi har haft första frostnätterna nu, men det blir fortfarande +15 på dagarna. Hästarna står installade.

När tycker ni att det är dags att klippa?

Mvh Domino_s

Sv: När är det "för tidigt" att klippa?

Man klipper väl efter behov- Om man nu ska klippa överhuvudtaget såklart:)
Själv räknar jag med att klippa nån gång i Oktober-Och sedan i Januari igen..

Min fäller lite men har inte blivit lurvig än

min ska klippas imorgon.. fäller som zlatan och har börjat svettas när man rider.

Min lilla korv har på bara ett par dagar satt en sorts lurvig isbjörnspäls, så det är dags till helgen tror jag. Helrakning och täcke på, han ska köras en hel del i höst, så det är nog bra om han inte svimmar av värmeslag då tänker jag....

En lurvig häst ju tar längre tid att torka dvs större chans att bli kall. Man kan enkelt jämföra det med att ha en svettig t-shirt på sig, mycket trevligare att byta till en torr så fort man slutat jobba.

Hade en häst för några år sedan som satte så otroligt mycket päls, jag började klippa i augusti och sen minst en gång i månaden fram till mars, det var lite kämpigt ;) Men mest vanligt att klippa skulle jag gissa är två till tre gånger/säsong med början i september ev oktober.

Jag tycker att man får se till individen och hur mycket den tränas, vet även många tävlingshästar som klipps mitt i sommaren för att orka lite mer. Men jobbar man inte hästen svettig behöver den generellt inte klippas. Blir den svettig, klipp, speciellt nu när det finns så bra och välsittande täcken. Men det kan faktisk finnas fler fördelar: för oss i Skåne som har lera i typ sex månader över vintern :angel: kan man minimera risken för t ex mugg om de är korthåriga eftersom man lättare håller rent och torrt eftersom det inte hänger blöt/lerig päls i karlederna.

Jag klippte dotterns B-ponny förra veckan. Han är gammal (23 år) och orkar inte med fällningen längre. Min tävlingshäst ska oxå klippas snart. Rent generellt tycker jag man ska se till individen, när de fäller, hur mkt päls de sätter osv. Min andra tävlingshäst (som nu är dräktig) behöver jag aldrig klippa, trotts att hon tävlas, hon får ingen vinterpäls:)

Klippte min ponny för ca en vecka sedan när han kom in på stall.
Det funkar inte med den gryma isbjörnspäls han får och träning.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 654
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama