när är det ett starkt möderne?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi pratar ju ofta om att det viktigaste är att vi har ett starkt möderne på våra avelsston. Men HUR definierar man vad som verkligen är ett starkt möderne? Måste det vara många generationers jämna starka förärvning? Räcker det med att man ser att ett sto nedärvt sina goda egenskaper till sina 3-4 avkommor och att någon av dem (den av dem som har fått avkomma/-or) nedärvt det vidare?

Jag tar några av mina egna ston som exempel:
(shettis1) mamma guldbelönad + travmeriterad, mormor diplomsto, mormorsmor diplomsto, flerfaldigt guldbelönad, mormorsmormor Elitpremierad. Sen kan vi väl vara ganska överens om att det verkar vara en förärvningssäker stolinje...

(shettis2) själv klass 1, mamma A-premierad och flerfaldigt guldbelönad, mödernelinjen bakom det har inte lämnat något särskilt som är framvisat, men å andra sidan så visar den uppfödaren inte fram sina ponnyer utan bara avlar vidare. SÅ vem vet vad där hade kunnat finnas? Kan man anse att detta sto har ett bra möderne?

(shettis3) lämnat diplomavkommor, själv mångfaldigt guldbelönad, mamma flerfaldigt guldbelönad och Elitpremierad, mormor flerfaldigt guldbelönad och elitpremierad, borde kunna få "superelit", bakom detta okänt pga import. Jo, här är vi nog också ganska överens, va?

(varmblod) enda avkomman rek sparas vid rådgivande bedömning, själv klass 1 på treårspremiering, själv högt bedömd vid inofficiell löshoppningsbedömning, ej tävlad, mamman placerad i 120, även lämnat avk m hoppdiplom 53 p. Mormor lämnat ingenting, mormors mor lämnat 1 avk i svår dressyr + 1 avk i Msv dressyr + 1 i lätt. Mormors mor lämnat avk i msv dressyr + några döttrar som gjort detsamma. Är detta ett starkt möderne?

Kommentera gärnaovanstående, men framförallt beskriv vad DU anser ska finnas för att det ska bli ett starkt möderne! :D

Senast ändrad:
Sv: när är det ett starkt möderne?

Ett starkt möderne är (oftast)för mig en bra, hållbar stolinje, där generation efter generation visat sin hållbarhet,fertilitet och ridbarhet.
Hållbarheten går ju lite hand i hand med en bra extriör.
Fertiliteten är för mig en liten "hjärtefråga", ett sto med BRA möderne i övrigt, blir ändå ett oekonomiskt sto med dålig fertilitet...sedan kan allt hända, som vi alla vet, men jag kollar gensat närmsat stosläkten när jag ska köpa ett nytt avelssto.
Ridbarheten har ju mkt med temperamnetslinjer och även extriört.

Ett sto som själv tävlat svår klass, är inte säkert att det är ett "starkt möderne", det krävs nog mer än "egna föl"(minst två generationer) för att bevisa det,tycker jag.
Världens är full av "stjärnston" som inte lämnat något upphetsande alls i fölväg...

Därmed inte sagt att man inte ska våga avla på ett bra prestationssto...man måste våga chansa ibland också. Men om jag skulle KÖPA in ett nytt sto igen, så äör det dessa kriterier som är viktiga för mig, och som symboliserar ett bra möderne

Oj, oj. Om det vore enkelt att formulera...
Var det inte ngn som kopierade in en lång intervju med Dammens uppfödare i någon tråd för inte alls så länge sedan? Jag tyckte han fick fram just vad starkt möderne innebär.

För mig innebär "prestaionssäkert" att ston i flera generationer lämnat bra avkommor ovavsett hingst.

Jag citerar Jens Fredricsson."att ett sto tävlat msv är för mig helt ointressant, det kan vilken normalbegåvad häst som helst göra med rätt pilot"

Det är mkt svårt att ha ngn uppfattning om ditt varmblodssto eftersom det rör sig om så få individer. Det framgår inte om ngt av stona lyckats höja sitt B. Om inte, skulle jag inte kalla det "ett prestationssäkert möderne"

Det är för mig när en stofamilj dvs flera nära relaterade ston till det aktuella stoet visat att de lämnat bra avkommor och att några av dessa även presterat. Iallafall avkommorna.

Jag citerar Jens Fredricsson."att ett sto tävlat msv är för mig helt ointressant, det kan vilken normalbegåvad häst som helst göra med rätt pilot"
Fast å andra sidan kanske man inte kan räkna med att alla hästar som har placeringar i Msv har haft "rätt pilot". Det är ju en ganska god prestation om hästen gått Msv med placering med en medioker pilot!
Det är mkt svårt att ha ngn uppfattning om ditt varmblodssto eftersom det rör sig om så få individer. Det framgår inte om ngt av stona lyckats höja sitt B. Om inte, skulle jag inte kalla det "ett prestationssäkert möderne"
jag satte mig i natt och letade lite bland uppgifterna i ASVHs databas och dessa Msv-avkommor var nyheter för mig.
Rent prestationsmässigt är det väl ett ganska "medel" möderne. För mig är det kanske lite bättre eftersom jag ser vilka egenskaper som nedärvs genom generationerna. Men det finns ju inget konkret som visar detta, så för en utomstående förstår jag absolut att man tycker det är mediokert... (blev bara lite glad att dessa Msv-avkommor fanns, för jag visste inte ens om dem)

Ditt stos mormorsmor har en svårklassavkomma i dressyr e Napoleon;)

För mig är det kanske lite bättre eftersom jag ser vilka egenskaper som nedärvs genom generationerna. Men det finns ju inget konkret som visar detta, så för en utomstående förstår jag absolut att man tycker det är mediokert... (blev bara lite glad att dessa Msv-avkommor fanns, för jag visste inte ens om dem)
Men mediokert var väl att ta i..;)
Om stoet lämnar fler avkommor av samma kaliber och med flera hingstar kan man med säkerhet säga att hon som individ lämnar prestationssäkert. Hennes stostam kan du ju inte påverka.

Jag ryckte lite brutalt i Jens citat. Anledningen till det uttalandet var att han blir erbjuden såå många hästar, ombes att tycka och tänka. Och för honom som ryttare är stoets plac i Msv totalt ointressent.

Men för mig som miniuppfödare är det jätteviktigt att jag känner stoet, ridit henne och vet hennes styrka och svagheter.
Båda mina dressyrtanter är exvis inkörda. Det avslöjar en hel del om stoets temprament och arbetsvilja.

Men för mig som miniuppfödare är det jätteviktigt att jag känner stoet, ridit henne och vet hennes styrka och svagheter.
Båda mina dressyrtanter är exvis inkörda. Det avslöjar en hel del om stoets temprament och arbetsvilja.
DÄR håller jag helt med dig!
Och jag vet varför jag lade ner mina funderingar på att köra in min högexplosiva dam, när hon var ung... Hon har humör i överkant, där är hennes sämsta sida... Att jag sen tycker att allt större än shettisar är läskigt att köra hade väl kanske också ett finger med i spelet. :angel:

Senast ändrad:

Oj, oj. Om det vore enkelt att formulera...
Var det inte ngn som kopierade in en lång intervju med Dammens uppfödare i någon tråd för inte alls så länge sedan? Jag tyckte han fick fram just vad starkt möderne innebär.

För mig innebär "prestaionssäkert" att ston i flera generationer lämnat bra avkommor ovavsett hingst.

Jag håller fullständigt med dig.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Svårt det här med riktigt bra möderne. :smirk:
För mig är det som en del andra skrivit inte bara vad man kan hitta i prestationsväg utan även att man känner avelsstona och vet deras styrka och svagheter genom generationer.

Tex mitt ena avelssto ur stofamilj 37 som inte har något jättemeriterat möderne. Mamma B-premierad. En halvbror med plac i lätt hoppning, fälttävlan och dressyr, samt en halvsyster med plac i lätt hoppning (som själv har en avkomma med plac i lätt hoppning samt lätt och msv fälttävlan). Mormor lämnat avkomma med plac i lätt hoppning och mormors mor avkomma i svår hoppning.

Stoet är själv AB-premierat (prestations diplom i både hopp och gångarter vid kvalitets) och jag hoppas att i år kunna höja henne till A-premierad. Hon nedärver sitt underbara temperament till alla sina avkommor som alla är mycket ridbara. Har nu hennes dotterdotter i avelsboxen (dvs hon ska snart föla för första gången) och ser hur hennes positiva egenskaper har gott i arv även till henne.

Mitt andra avelssto har ett mycket mer meriterat möderne. Mamma och mormor elitpremierade med avkommor i svår hoppning och msv dressyr. Mormorsmor A-premierad. Själv är hon dock inte visad annat än vid stamboksföring (B-premierad) och inte tävlad pga en skada. Mycket nervigare än mitt andra sto, men har som tur var inte nedärvt det till sina två avkommor. Dock såg de inte mycket ut som föl, så jag var tveksam till om hon skulle fortsätta att vara avelssto. Nu som 3 och 4-åringar ser de dock mycket bättre ut och rör sig mycket fint. Därför bestämde jag mig för att ta minst ett till föl på henne.

A dessa två anser jag att det först stoet är det bästa, trots avsaknad av meriterat möderne. Vad anser ni andra?

Egentligen är det omöjligt att avgöra vad ett starkt möderne så här på "håll" utan mera fakta. Vad du egentligen vill ha svar på är ju vilket av dina ston som är bäst.
Och den frågan har du ju redan svarat på.

Ett sto kan ju bli en guldklimp i avelsboxen utan stark stofamilj i ryggen. Jag tror skillnaden är att man verkligen måste lyckas hitta rätt hingst/hingstar.

Och det finns ston ur prestationslinjer som misslyckas helt i aveln. Men här kommer det intressanta, en dotter poppar helt plötsligt upp och blir en riktig stjärna i avelsboxen.

Ja, självklart går det ju inte att svara på utan att ha mer info om stona. Men jag menade bara att bara för att stoet kommer ur ett prestationsmöderne så behöver det ju inte betyda att det är ett toppavelssto - precis som du själv skrev. Jag ville bara veta lite hur ni andra resonerade.
Men jag fortsätter nog ändå att avla på mitt sto från det meriterade mödernet i hopp om att få den där "gulddottern" :D

Ett sto kan ju bli en guldklimp i avelsboxen utan stark stofamilj i ryggen.
:bow:
Det lär väl inte finnas någon enstaka gen som heter "förärvningssäkergenen", utan någonstans måste ju en förärvningssäker stolinje starta... Det kan ju inte vara förbehållet ett antal ston från första halvan av 1900-talet att vara stammödrar till stofamiljer, utan nya framgångsrika stofamiljer kan ju starta hos dig, mig eller någon annan vem som helst. OM man bara hittar sin egen "golden cross", dvs där det genetiska utfallet från föräldrarna helt enkelt blev det optimala, så att stoet själv blev bra och dessutom förärver sig jättebra i avelsboxen.
När jag skriver ovanstående har jag mitt eget förra sto i tanken litegrann (mamma till det sto jag nämnde ovan). Nu vet ajg iofs mer om hennes mederne, vad det lämnat, men någon superstam har hon ju inte. Och kunde jag så hade jag raderat bort hennes mamma+morfar ur härstamningen, så hade förutsättningarna genast verkat mkt roligare... :smirk: Men i vilket fall som helst så verkar det stoet varit ett lyckokast att sätta i avelsboxen, med tanke på att alla tre avkommor hon fick blivit klass 1, de två som fick leva till vuxen ålder har hoppat riktigt riktigt bra och ärvt hennes underbara ridbarhet = den egenskap som fick mig att ens tänka tanken att avla på det stoet. Vem vet, kanske lägger just det stoet en grund för en framtida framgångsrik stofamilj? *fantiserar vilt*

Jag tycker vårt system med stofamiljer är väldigt omodernt. Det är så gott som omöjligt att hitta information och vissa är väl utdöda. Andra har blivit oöverskådligt stora (F.2), den familjen skulle kunnat delats upp i underfamiljer typ F.2a F.2b osv.
En revidering vore på sin plats.

Min gammelmärr har Spinda i 6 led, börjar man luska där ser man tydliga avstickare som blir som en underfamilj.

Senast ändrad av en moderator:

Intressant idé!

Spinda fick ju tre döttrar, Dina, Ella och Fanny, och det är kanske läge att döpa de olika grenarna efter döttrarna?
Dina är ju klart störst, men både Ella och Fanny finns ju kvar.

Ett sto kan ju bli en guldklimp i avelsboxen utan stark stofamilj i ryggen. Jag tror skillnaden är att man verkligen måste lyckas hitta rätt hingst/hingstar.
Och det finns ston ur prestationslinjer som misslyckas helt i aveln. Men här kommer det intressanta, en dotter poppar helt plötsligt upp och blir en riktig stjärna i avelsboxen.

Precis så är det...annars hade inte avelsarbete varit ngn större utmaning eller hur;)

Det svåra är ju att hitta de rätta kombinationerna,de rätt sammansatta generna som plockar fram det positiva ur båda föräldrarna...

Jag håller fortfarande på att det inte känns rätt att kalla ett BRA avelssto i första generationen för starkt möderne, utan att man först kan se det efter någon ytterligare generation.

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
C
Avel LC nämndes ju i en tråd som jag startade för tips om lämplig kandidat till fullblod. Hamnade först ganska långt ner i min "önskelista"...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Petronellla
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 620
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon