När är det dags att...

Aliide

Trådstartare
..säga farväl till sin älskade hund egentligen? Hur vet man att "NU" är det dags? Jag vet varken ut eller in längre. Kan berätta historien lite kort;

Min hund har varit dålig i magen av och till sedan han var valp. Diarréer som inte gett med sig osv. Sökte hjälp 8 ggr i Västerås men fick rådet; Byt foder, fasta honom, risavkok..(ni vet det vanliga vid tillfälliga diarréer). Sen har han fastas av och till i all evighet. Har inte tålt torrfoder (eller ibland tålde han ibland inte?), så han fick hemmagjorde dietmat i säkert 6 månader. Mos, ris, pasta, nötfärs och allt... Sen sökte vi vård i Stockholm, där tog dom blodprover och röntgen. Hittade att han hade dåligt näringsupptag i tarmen, jaha; "Ge honom ett annat foder." Saken är den att min hund enbart tål färskfoder, så jag kunde inte byta. Sökte hjälp i Karlstad, träffade en underbar veterinär som tog mig på allvar. Det gjordes en stor biopsi och man fann att han led av colit och enterit. Kroniska tarminflammationer.

Detta skulle dock fixas med lite medicin, jag började då med Cortison och Flagyl. Focus blev bara sämre de första 10 dagarna, så jag ringde veterinären igen. "Plocka bort Flagylen". Jaha, nu gjorde vi detta och han blev ännu sämre. Dagen efter var han helt bra? :crazy: Utan någon ändring i kost osv. Nu har han dock bara blivit sämre så jag ringde veterinären igen för drygt 1 vecka sedan. "Hum, ta bort Kortisonet helt och börja med Salazopurin." Ingen förändring, han är fortfarande helrisig i magen och jag var ute med honom mellan 10-12 ggr i natt.

Nu ska jag försöka fasta honom (1 dygn nu) och tvinga honom att dricka vatten. Han vill inte ens dricka, så jag får väl fixa Sempers vätskeersättning.

Hur långt ska man orka driva detta? När vet man att hunden kan bli frisk?

:crazy:

Sv: När är det dags att...

Usch sånt där är alltid så svårt att avgöra. Man vill ju klart inte ta bort sin älskade bäbis men ibland måste man nog följa vad hjärnan säger och inte bara hjärtat. Lita på dig själv och oavsett vad du bestämmer dig för så blir det nog bra till slut. Det är ju orättvist att låta hunden lida om du känner att han gör det. Tråkigt för dig vännen. :( Hoppas du snart vet hur du ska göra *kram*

Min hjärna tänker; Jag vill ha en frisk hund att aktivera, jag vill ha en glad hund.

Hjärtat; Det vore bäst att låta honom somna, han kommer inte lida av den sprutan, det är jag som kommer lida (sen några hundra tårar)

:(

När hunden inte har livskvalitet är det dags att ta bort den..

Att inte tåla nästan någon mat, ha ständiga diareér, inte vilja dricka vatten, gå på mediciner, som inte hjälper låter inte precis som livskvalitet i mina öron i alla fall tyvärr.

finns det ens någon chans att han blir helt bra? han har tydligen inte svarat på medicinen och finns det inga andra som fungerar så vad har du kvar? att vänta på att han blir frisk av sig själv?

jag undrar jag om du inte gjort vad du kan nu... som han har det nu kan det inte fortsätta. vad säger vet om byte av medicin? finns det alternativ?

det är så himla trist med sjuka hundar. speciellt när det är ens första hund. bamsekram till dig och din stackars lilla voffe.

Det där är ju jättesvårt att svara på.
Man får nog gå på sin egen magkänsla.
Men har man en hund som är sjuk mer än den är frisk så vet jag iaf vad jag hade valt.
Hunden mår ju inte dåligt av att få somna in. Det dåliga måendet står ju vi ägare för.

Jag skrev felvänt förut jag menar såklart följ ditt hjärta...

Jag säger som de andra som svarat. Du måste gå på din egen magkänsla. Jag tror man känner när det är dags. Även om det är svårt så måste du nog komma fram till det själv. Jag tror man kanske känner när djuret själv inte vill mer?

Jag har tagit bort två hundar som blev sjuka. Men det är skillnad eftersom de var gamla båda två, och blev sjuka därför.

Stora kramar till dig och lille vovven!

Tack så mycket alla! Ni är underbara :cry:

Jag har gråtit till och från i 10 timmar. Jag vet varken ut eller in.

Han kan bli frisk, eller ja. Leva ett normalt liv med kost och medicinering. Men vägen dit är inte den lättaste. Förmodligen så kommer han aldrig kunna tränas i den mån jag vill, men jag ska köpa hund nummer två så fort den pluppar ur tiken. Focus skulle klara av att "bara" vara hund. Dvs. inte hårdtränas utan gå långpromenad och träna lydnad de dagar han är bra i magen.

Vägen dit känns som sagt lång... Nu ska jag köra dietmat, funkar inte det kommer han läggas in.

med bli frisk menar jag helt frisk, alltså alltid vara bra i magen. ska han äta mediciner ska det vara av den typen som inte stör.

att han inte kan hårdtränas är väl knappast det allvarligaste problemet, till det kan du ha en annan hund. men ska han vara kass i magen av och till resten av sitt liv är det nog dags att avsluta det nu.

Stackars dig..

Du skrev i början att han bara kunde äta färskfoder. Jag måste bara fråga hur det konstaterats. Vill du berätta lite mer..Jag får uppfattningen att magen är stressad men vad beror det på?

Jag är också lite nyfiken på hur han testats. Det kan ju vara att det är någon ingrediens han inte tål. Då måste du ju hitta ett foder som inte det ämnet finns i. Jag kan inte se - om jag inte läst jätteslarvigt - att hunden är kollad för födoämnesallergi/överkänslighet. Det kan ju också ge magproblem.

Sen en annan sak - du är 100% säker på att den inte hittar något att stoppa i sig som den inte tål? Hundgodis?

Du säger att den fastat men också att du sedan gått tillbaka till samma foder. Hur lång tid vande du in den på fodret igen eller fick den full portion med en gång? Magen behöver komma igång långsamt - kan det ha gått för snabbt?

Har du testat att ge proviva eller andra produkter för mag-tarmbalans?

Det här är inte ett sätt att ge dig eventuellt dåligt samvete utan försök att hitta nya sätt att hjälpa hunden. Ska försöka följa tråden och fundera vidare...Sen - hur gammal är den? Hur länge har den haft problemen?

hej! jag tycker synd om dig ! Har gått igenom exakt samma sak med en Golden hanne för många år sedan
Han åkte in och ut på djursjukhuset blev mager som en ja vet inte vad :crazy:
Spydde och hade diarre nästan jämt. Ingen av dom veterinärer jag sökte kunde hjälpa honom.

Åkte till en sista veterinärklinik och tänkte att det här är den SISTA funkar det inte så tar jag bort honom.
Blev en aning konfunderad när veterinären börjar att kolla han i halsen ?
Och säger JAHA här har vi problemet !! Jag såg ut så här :confused: :confused:

Han tonsiller var totalt inflamerade ! Så det bestämdes tid för operation ,kan säga att jag var skeptisk ;)
Två dagar senare så tog vi bort dom, jag var med och såg när vet tog ut dom INGEN VACKER SYN !!
Kan säga att efter ca tre dagar så åt han sitt torrfoder som vanligt efter en vecka började han gå upp i vikt !
Han levde tills han var sexton år och hade aldrig något återfall!!:banana:

Dessutom så åt han ALLT han kom över :o
Så en idé kan vara att ta ett baktprov på hans tonsiller !kan ju vara dom som spökar.
Har efter detta tagit bort tonsiller på ett flertal vovvar.

Lycka till Tesora

Jag förstår hur det känns och det kan verklilgen inte kännas bra,valet du står inför är det värsta valet man står inför som hundägare,men det är ju faktiskt ett ansvar man har.

Som du säkert förstår så måste du tänka hur hunden har det,att jämt vara dålig i magen,kanske känna sig svag och ha ont?Samtidigt som en hund inte kan förstå att det kan bli bättre,som människor gör.Man kan ju inte ha kvar hunden bara för att man själv tycker det är svårt att ta bort den,men det är klart,det är ju inte lätt att veta om h*n kommer att bli bättre,om det finns en lösning.

Hur känner du själv?
Hur länge är du redo att vänta på en lösning?
Hur länge vill du att hunden ska må så här?

Jag är verkligen inte den som ska bestämma hur du ska göra,men det jag kan göra är att säga hur jag skulle ha gjort.
Nu är jag väldigt benhård att hunden ska få vara hund och jag ser det ungefär så här:skulle hunden klara sig utan min hjälp?
Gör den inte det och måste den gå på medeciner hela livet så skulle jag ta bort hunden på en gång.En hund kan inte förstå att vissa saker bara är tillfälliga och kan man förkorta lidandet så skulle jaggöra det.

När jag fick ta bort min hund för något år sedan,var det ett väldigt tungt val,men ett val som jag faktiskt inte ångrar idag,Jag saknar honom väldigt mycket och önskar att jag kunde haft kvar honom,men det var ett vettigt beslut.Min hund var helt frisk,men hade varit dåligt behandlad hos sin tidigare ägare så tyvärr mådde han inte bra.Och det är inte helt lätt att omplacera en bråkig "tonårs" hanhund heller.Det var väldigt synd att jag inte kunde ha kvar honom,han var en väldigt trevlig hund annars,som jag trivdes väldigt bra ihop med.Vi fick iallafall ett år tillsammans och jag har väldigt många roliga minnen med honom,det är så man får tänka,en hund ska må bra även om det så bara är för ett kort tag...

Lycka till med vovven!

Nu svarar jag lite trots att det inte är min hund både till Pigan och Tesora. Han har konstaterad kronisk inflamation i tarmen. Kontrollerad genom biopis. Det ska regleras med medicin, bara de hittar något som passar och hjälper :cry: Han har haft de problemen sen hon fick honom som valp. Jag har för mig att problemen började rätt så omgående, jag minns iaf inte någon tid som varit helt bra. (Men rätta mig om jag har fel)

Att hunden måste äta daglig medicin ser jag inte som ett problem. Jag gör det själv varje dag och inte lider jag av det. En medicin ska ju reglera så att man mår bra. Men mår man inte bra...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 615
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 174
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar