När är det dags att ge upp???

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare minihopp
  • Startdatum Startdatum
M

minihopp

När bestämde ni er för att era "gamla" travare skulle gå i pension? Vart gjorde ni av dom? Min stora kärlek börjar bli trilsk att transportera. Han springer ioch försig lika fort idag som för tre år sedan, men i hans klass springer dom lite fortare idag än då :smirk:. Han verkar fortfarande tycka att travlivet är kul, men hur länge när han får springa allt han kan för en matlapp?? Har en tjej som är intresserad av honom som Westernhäst vilket jag tror skulle passa honom, men han kommer då att bo på en ridskola???? Har ingen som helst aning om hur det brukar vara på en sådan?
Jag är bara intresserad av att han ska få det bra efter travlivet, Hur skulle ni göra??
Jag är ju gift med den rackarn också... :love: :love:

Jag har aldrig bestämt det,utan bara lyssnat då hästen sagt ifrån att den inte har någon löpgläde längre.Eller vid någon akut skada då.

Jag tycker att man ska ge upp när man känner att hästen inte vill längre eller om hästen inte lever upp till ens krav. Krasst men sant, för vem vill egentligen köra pkt 21 hela tiden med en häst som aldrig plockar poäng? Men om hästen plockade matlappar skulle jag nog kämpa på och köra själv för att det är så himla kul att köra lopp.

Men skulle det vara så diffusa anledningar som ändrat beteende hos hästen eller att den där otäcka känslan i ryggraden dyker upp skulle jag gå igenom hästen från topp till tå, både med vterinär och alternativare. Tyvärr gjorde jag inte så förra sommaren men jag har ett sto och eget stall... :angel: :angel: :angel:
Men så kan jag inte göra med de andra donnorna för de spelar inte riktigt i samma divison. :crazy:

Det är inget enkelt beslut när man ska lägga av, jag har förundrats över en tjej på banan som har en 5-åring som gjort 11 starter och 10 kval men helt plötsligt funkade hästen och var trea sista starten.

Detta var säkert inte till mycket hjälp, men tror du att din "man" skulle få det bra och du börjar bli sugen på något nytt så fundera ett par gånger till...

/// ghost

jag "gav upp" när min märr fick en ledbands skada i bakknät! det var inte så mycket att göra åt! men nu är hon en lycklig avelsmärr med en 4mån gammal bäbis vid sidan! :) har aldrig varit så lycklig med sitt liv faktiskt!!

Jag "pensionerade" min sista travare som 6-åring.
Han var grovt byggd och under de 3 åren jag hade honom så gick han aldrig fortare än 30. Han skulle kanske gått bra bland kallbloden. :D
Numera är han rid/westernhäst hos en jättebra tjej.

//MDusty

när hästen inte vill längre/inte kan längre pga skador. Min 7-åring kämpar jag på med, han har runt 20 starter och 15 250:- insprunget... Men samtidigt har han haft ganska mycket problem tidigare och har kapacitet för att srpinga in nån tusenlapp, när det väl stämmer för honom... :crazy: Men han ska även gå som min ridhäst under tiden och är min lilla älskling. När han slutar tävla ska han få gå över till heltidsridhäst.

Tyvärr så går stig h´s hästar i träning till någon annan .Han har inte råd att ha medelmåttor eller sämre.

Bestämde oss för att prova en tur in till travet. :eek: Han rörde inte ett ben på vägen in: Nåja, "man ska väl inte ropa hej" Selade och körde ett rejält jobb, såg kanon ut. :rofl: Lastade för hemfärd, lika snäll hem också. :confused: :confused:
Så nu sitter man här och läser "proppen" igen då. Har ett P21 på Gävle 31 augusti, han får väl visa då om han är trött på travlivet. Det verkade inte så nu iallafall.
Man kan ju inte kasta ut "mannen" :love: i sitt liv utan en andra chans, eller?

Kör bara... :) , vi måste ju få någon att gratta nu när vi har en alldeles egen Grattis-tråd? :o

Undrar om det var ödesdigert att skapa den, för sen har det visst inte hänt något bra för Bukefalisterna?

Du vet ju att det är många tummar och hovar som hålls när Buke-hästarna startar...

Skänk mig en tanke dagen innan för något ska ut då (förhoppningsvis båda även om det "bara" är kval för den ena). Det finns tre lopp att anmäla till för hon med 30 poäng så vad sjutton...

/// ghost

Jag har också en travare som är på tröskeln till pensionering. Fast just nu är han i full gång och jag siktar också på P21 den 30 augusti (fast på Färjestad eller Mantorp). Men han är åtta år nu och jag vet inte vad som ska hända med honom sen. Han passar inte som ridhäst för han har problem med ett framknä och varje gång någon har försökt att rida på honom, så har han blivit halt på det benet. Men springa framför vagn gör han lätt utan att få några problem efteråt. :confused: :confused:
Jag är också gift med honom. :love: Och det är väl det sämsta man kan göra egentligen.. det är så svårt att göra sig av med honom. Och han är så rolig också för han kan lite tricks (han kan t ex gå fot som en hund) och han är en oerhört stor personlighet. Så vad gör man med en häst som man inte kan rida på?? Vill absolut inte slakta. :cry: :cry: :cry: Cirkushäst kanske?! :p

Tilläggas kan att han *ÄLSKAR* att springa. Absolut det roligaste han vet. Och han älskar att visa upp sig på banan också. Så det är inget fel på motivationen där inte... men det är ändå sista säsongen han ska tävla.. :cry:

Näää, då kanske vi kommer ut i samma lopp om inte snurran kommer med i nåt av de andra loppen. :)

Då måste vi ju vara "arga" konkurrenter. :rofl: :rofl: :rofl:

Hoppas vi ses på Mantorp!!!

Jag är så glad över att min halta tjej är just tjej, var och ultrade (på 96:e dygnet) i dag. Det börjar synas BEN!!!

/// ghost

Hihihi.. :D Ja, det vore ngn om vi vore arga konkurrenter! :rofl: :rofl:

Vi får se.. helst vill jag starta i ett vanligt lopp på Mantorp, men han har inga poäng, så jag tror inte att han kommer med där. :( Perfekt propp annars.. :D Högst 54000 och han har 53000. :D

:banana: :bump: :banana:

Hade den inte varit ännu bättre om du sluppit tillägget?
Jag har heller ingen förhoppning att komma med där (30 p.)men anmäler, sen har jag amatör/lärlingsloppet (med spårförbehåll för min del) och så pkt 21:an. Och så hoppas jag på kval för det andra spektaklet.

Tänk om man kunde få en poäng någon gång??? :crazy: :crazy: :crazy:

/// ghost

Samma lopp som jag tänkte mig.. Plus att jag har ett P21 på Färjestad samma dag (men det är 1640 och han har 20 tillägg.. inte så roligt...).

Njae, det spelar ingen roll om han står 20 bakom i ett 2140-meterslopp. Men, men.. vi får se.. kommer inte med i andra lopp än P21 skulle jag tro. :(

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Trav Hej! För några år sedan hade jag en tjej i min klass som inte hade så stor erfarenhet av hästar, dock gillade hon dem extremt mycket...
2
Svar
32
· Visningar
8 587
Senast: nattasa
·
Hästmänniskan Detta är väl ett så kallat "ilandsproblem" och många kommer noga tycka jag är lite löjlig nu.... För ett tag sen när jag, min syster...
2
Svar
30
· Visningar
4 420
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar