När är bäst att kastrera?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pialotta
  • Startdatum Startdatum
P

pialotta

hej, min fölis (sw hbl) har nu fått en grov hals och han har breda jag skulle säga ganska grova leder, från att tidigare ha varit jättesnygg. Det vore ju tråkigt om han blir en grov och tung häst som vuxen och jag undrar om man kan styra bort något med att antingen kastrera sent eller tidigt? Någon som har nåt tips?

Sv: När är bäst att kastrera?

Nja det man möjligen kan påverka med kastrering är höjden och hingstkaraktären Grovleken är inte styrd av hormonerna utan av generna. Däremot så växer unghästar i faser så att de kan se grova och tunga ut i vissa perioder för att sedan plötsligt vara av mycket lättare modell igen. Med andra ord kan den växa på bredden ett tag för att sedan växa på höjden och de ger olika intryck av typen på den.

Sv: När är bäst att kastrera?

okey Masse, då hoppas jag på att det bara är så att han växer på bredden nu!! Mamma har mycket fullblod bakom sig och hennes tidigare avkomma är helt ok men hade alltid en spetig rak liten hals men nu är hans hals och nacke mycket vacker... jag har nog snöat in på halsar hehe.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 026
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 353
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Störiga saker vi stör oss på, del 38
  • Vad gör vi? Del CCIX