Sv: När anser ni att hunden är gammal?
Jag har två 'gamlingar'.
En Jack Russell-tant som snart blir 13 och en Border collie-gubbe som snart blir 12.
Tanten har fått tre valpkullar och fött upp två kullar med kattungar. Man tycker att hon borde vara sliten och slö vid det här laget men icke. Hon hänger fortfarande med båda mina BC. Hon håller igång konstant om jag inte säger till henne att 'nu räcker det'.
Hon har förmodligen blivit
bc-skadad.
Att umgås för mycket med BC sätter sina spår.
Den gamle gubben jobbar i stort sett dagligen med fåren. Han har 'de grå tinningarnas charm', lite nedsatt hörsel (fast ibland undrar jag
) och även synen har börjat bli lite sämre.
Dra ner på tempot finns inte i hans värld, bara i hans elaka mattes.
Så länge han är frisk och kan göra sitt jobb, även om det kommer gå i slowmotion, och inte ha ont så kommer han få hänga med. Jag nästan längtar till den dagen då han lägger i en lågväxel för
vad fort det går undan om man inte passar på honom.
Har matte sagt att fåren ska till ett ställe så bär han dem nästan dit om de inte rör sig snabbt nog. Han har inte mycket tålamod för tröga krångliga tackor.
'RÖR PÅ KLÖVARNA KÄRRINGER!!! NU BÄR DET IVÄG!!!!Man kan riktigt se på honom hur han nästan hojtar till tackorna när det är dags för förflyttning.
Blev lite OT men som sagt... Det är väldigt individ- och rasrelaterat till när en hund blir gammal. Ibland kan man se en hund som man tycker ser väldigt gammal ut både till sätt och utseende. Den kan mycket väl vara avsevärt yngre än mina.
Mina jyckar tänker nog inte så mycket på att de har några år på nacken utan det är jag som börjat bromsa dem lite nu.
Är det ett större hårdare jobb som står på tur så skickar jag den yngre förmågan så får den gamle sköta finliret.
Får hundarna bara jobba och hålla sig i trim så håller de oftast längre. Märker man att hunden börjar bete sig lite 'gammalt' så får man dra ner på tempot. Tar man bort jobbet och pensionerar hunden helt så går det oftast väldigt snabbt för hunden att Verkligen bli gammal.