Känner mest att jag är glad att jag inte har frågat någon av alla bekanta med hästar om möjligheten att få skritta ut en tur i skogen.
Det hade tydligen varit oförskämt och fräckt.
Under åren när jag hade egen häst så lånade jag den ena rätt friskt, vem som helst kunde åka häst på honom så länge han hade sällskap. Oftast var det någon av stallkompisarna som ville ha med sig någon kompis/pojkvän/förälder. På senare år hade jag tillgång till en häst jag fick rida, periodvis betalde jag hyra och periodvis så bytte vi tjänster, jag skötte stallet och de övriga hästarna när ägaren var borta och jag fick rida istället. Nu har ägaren dragit ner och har bara en oriden häst kvar som jag visserligen är varmt välkommen att pyssla med men ägaren har inte samma behov av hjälp längre så vi fikar istället när vi träffas.
Men i vintras så fick jag ett enormt sug att få skritta ut i skogen men kom mig aldrig för att fråga någon av de som har hästar. För mig handlade det om en ridtur i skogen och bara koppla av. Jag kikade på lite turridningar eftersom det är det som kommer närmast men det är väldigt få ställen som erbjuder en ensam tur i skogen i tystnad.
Så det jag vill säga är att alla frågar inte för att de är fräcka eller vill ha något gratis som de hade kunnat betala för, vi är nog rätt många som av olika anledningar inte har hästar själva längre men ibland längtar ut.