För den merpart av svenskar som lever i storstäderna är ofta inte ens balkong ett alternativ. Det är sorgligt att kolonilotter som från början var menade just att ekonomiskt utsatta skulle ha möjlighet att odla själv nu har blivit ett ställe där de flesta är relativt ekonomiskt välbärgade eller har haft sin lott i 30 år. Det kostar att köpa in sig och det är långa köer. Om man helt enkelt skulle omfördela kolonilotter till de som bäst behöver det skulle mycket vara vunnet, men det skulle utlösa ett ramaskri om att nu har myndigheterna blivit sovjetgalna.
@Jenka jag vet att transportkostnaderna inte är de mest klimatpåverkande men jag tog upp det eftersom andra i tråden talade just om att göra importvaror v svenskproducerade dyrare genom ökade avgifter på transportkostnader. Som jag nämnt tidigare de basvaror som Sverige skulle kunna göra sig självständiga på, dvs basvaror som kött, spannmål osv är inte de mest klimatförstörande utan det är exotiska varor som transporteras långa vägar men ffa utgör en stor del av miljöförstörelse i exportländerna. Kanske kan vi ändra på det genom att lägga mer moms/skatt på dessa varor så att en kiwi kostar 100kr styck. En klase bananer 200kr. tomater under vintertid 250kg.
Det är intressant att du tar upp att svenska bönder redan får stöd både från EU och från Sverige. Det innebär alltså att jordbruket behöver ännu mer stöd? Någonstans måste man ändå ifrågasätta hur mycket stöd som ska ges.