Och jag diskuterar inte ens de som har råd med jättetv och Thailandresa, renovering av kök eller annat och samtidigt väljer dåligt i butikerna. För mig är det inte riktigt fattigdom i ordets rätta bemärkelse. Det är inte alls den fattigdomen jag växte upp med. Och det är kanske det som är fel här, att folk tror jag diskuterar folk som har val men inte gör det. Nä, fattiga människor diskuterar jag. Fattiga, inte jättetvägare, thailandresenärer eller renoverare, utan människor som inte har råd att köpa mat och kläder som andra människor.Nej jag förstår på ett ungefär faktiskt.
Och jag tror att alla är för att man måste underlätta för de som har dålig ekonomi.
Jag tror att vad folk vill komma åt är folk som just har råd med en Thailandsresa eller en jätteTV men inte med Svenskt kött. Och det är ju en helt annan grupp. Men den finns. Jag vet inte vilken grupp som är störst, jag hade nog trott att gruppen som kan resa men inte vill köpa Svenskt kött är större än de som vill ha tomater men inte har råd med svenska tomater är större.
Sedan kan jag inte låta bli att skriva att jag tror faktiskt inte det är bättre att köpa svenska tomater på vintern än Spanska, alls. Bara att det är det på sommaren.
De kanske inte är större än den andra gruppen, men jag vet att de finns, jag kommer från en sån familj. Därför blev jag så förvånad när dyra importerade jordgubbar togs som exempel, allvarligt?! På riktigt?! Skulle min fattiga mamma köpa det när hon inte ens hade råd att köp frukt (som i SVENSKA äpplen när de var billiga) speciellt ofta när jag växte upp? Så, jag tror vi pratar om olika grupper av människor.
Vad som är bäst är svårt och det verkar variera från person till person.
Att köpa kött ALLS är dåligt för djur och milj.
Att köpa importvaror är dåligt för (djur och) miljön.
Att köpa ägg är dåligt för djur och miljön.
Att köpa kyckling är dåligt för djur och miljön.
Att köpa frukt, som inte är svenska är dåligt för miljön.
Att köpa grönsaker, som inte är svenska är dåligt för miljön.
Att köpa grönsaker på vintern är onödigt och dåligt för miljön.
Att köpa fisk är dåligt för miljön.
Potatis. Och morötter. Det borde nog vara ok året om.
Det är inte helt lätt att göra rätt enligt alla konstens regler måste jag säga.