När åker täcket på?

P

_Pandora_

Jag har alltid haft den inställningen att hästen ska leva så naturligt som möjligt, eftersom min arab nästan aldrig blir svettig går hon utan täcke när det inte regnar eller är kallare än minus fem grader. Självklart tycker jag att man ska ha täcke på hästen om den tex blir klippt eller om den verkligen behöver det. Men ofta tycker jag att det går för långt, att ha täcke på en oklip shettis vid tio plussgrader gör väl mer skada en nytta?

Vad tycker ni? Var går gränsen då täcket åker på?

Sv: När åker täcket på?

Det där är nog väldigt olika bland oss hästägare....de hästar som inte rids har jag aldrig täcke på, även om det skulle bli 20 minus. Däremot så de hästar som rids, de får täcke i början av oktober. Jag lägger på ett tjockt vintertäcke och sen får hästen ha det dygnet runt ända till våren. Det gör jag för att det är enda sättet att få hästen att inte sätta vinterpäls. Då slipper jag också klippa dem - de förblir korthåriga hela vintern och jag tycker det är jättebra. Jag rider ganska ordentliga pass när jag rider så en häst som inte har täcke och därmed får jättepäls fungerar inte.

Det där är nog väldigt olika bland oss hästägare....de hästar som inte rids har jag aldrig täcke på, även om det skulle bli 20 minus. Däremot så de hästar som rids, de får täcke i början av oktober. Jag lägger på ett tjockt vintertäcke och sen får hästen ha det dygnet runt ända till våren. Det gör jag för att det är enda sättet att få hästen att inte sätta vinterpäls. Då slipper jag också klippa dem - de förblir korthåriga hela vintern och jag tycker det är jättebra. Jag rider ganska ordentliga pass när jag rider så en häst som inte har täcke och därmed får jättepäls fungerar inte.

våra börjar m regntäckte augusti/september någon ggn.. men hur klarar sig dina med ett tjockt täcke hela vintern?
Det har varit 15 plus grader länge tillochfrån, och en kortare period med 8 minus. har dom fortfarande bara detta tjocka täcke då eller byter du? d låter lite märkligt. sen sätter dom inte päls för att dom inte går med täcke, det är ljuset som gör pälssättningen..

Min shettis och mina russ och min 6åriga korsningsponny går utan täcke så gott som hela vintern.
Däremot har jag täcke på min arab och min 20-åring. Där sätter jag på täcke vid kanske 4-5 plusgrader.

Täcket åker på i september nångång tror jag det blir. Han går med vintertäcke redan nu och blir inte för varm.

Min gubbe har regntäcke på sig om dagarna från i början av september. Klipps i oktober, brukar ha på sig "pyjamas" då inne om nätterna.
Regntäcke eller vintertäcke beroende på utetemperatur, regntäcke om plusgrader, vintertäcke vid minusgrader. Har antingen fleecetäcke eller thermotäcke som pyjamas beroende på utetemperatur och innetemperatur.

Min häst måste ha täcke så fort det är risk att han blir blöt... Kyla klarar han, men inte väta (o absolut inte dessa i kombination!). Han har nån slags luddig bäbispäls på vintern som inte håller emot väta för fem öre, vilket ger en spänd o darrande häst om det regnar/snöar blötsnö. Måste börja täcka med tunt regntäcke redan på sensommaren om det är ihållande regn. Vill egentligen att de ska klara sig utan så långt som möjligt, men med denna har jag fått bita i det sura äpplet o klätt på..!:smirk:

Det är ju svårt att säga nån speciell temperatur, eftersom det är så himla olika från häst till häst!

Varför fäller min häst nu då?:angel:
Kanske pga det milda vädret?...
För inte har det blivit ljusare inte...

Jag har ingen Shettis men väl en oklippt Kallblodstravare med en till synes tjock och härlig vinterpäls. Det kan blåsa som f*n och vara kallt utan att han fryser men om det regnar många timmar utan att han får en chans till att torka upp och det samtidigt är under ca 10-12 grader så fryser han riktigt ordentligt!

Jag har hittat honom i hagen några gånger skakandes värre än ett asplöv. Han har då stått och spänt sig så pass att han knappt kan röra sig och han blir mycket stel och muskelöm i hela bakpartiet.

Vill tillägga att han har fri tillgång på stråfoder ute men klarar inte regnet särskilt bra ändå.

Därför täckar jag honom så fort det är risk för regn. Är det några plusgrader har han ofodrat regntäcke medan han får ett med lite foder i om det är lite kallare.

Så för mig har det ingenting med vilken hästras att göra. Jag ser till individen.

Täcket åker på vid behov.
Dvs vid oväder (mkt regn blåst osv).
Och vid ungefär -5c - -10c, men bara för att han ej har tillgång till fritt med hö.

Annars tycker jag som du som skrev inlägget, att man ska försäka hålla det så "naturligt" som möjligt..

Sen beror det ju också på hästen, vissa har dåliga ryggar, vissa är klippta osv osv

jo ljuset har ändrats, d e ljusare längre på eftermiddagen nu..

Jag har alltid haft den inställningen att hästen ska leva så naturligt som möjligt, eftersom min arab nästan aldrig blir svettig går hon utan täcke när det inte regnar eller är kallare än minus fem grader. Självklart tycker jag att man ska ha täcke på hästen om den tex blir klippt eller om den verkligen behöver det. Men ofta tycker jag att det går för långt, att ha täcke på en oklip shettis vid tio plussgrader gör väl mer skada en nytta?

Vad tycker ni? Var går gränsen då täcket åker på?

Det gör absolut mer skada än nytta. Jag har aldrig täcke på min om vi inte ska ut på tävling eller utställning och jag inte vill att han ska smutsa ner sig :smirk: Är det så ruggigt väder att jag ser att han fryser (som är max ett par gånger om året) så får han gå in istället, det är han väldigt tacksam för då. Sen är han ju inte klippt heller, har man en klippt häst så är ju täcke en självklarhet.

Härlig inställning! Dom flesta hästar tål kylan riktigt bra bara man har tid att vänja dom vara utan täcke och ger dom chansen att sätta lite päls. Men det är tid som dom flesta inte har.. Men vad alla bör ha i huvudet är att täckena INTE är den bästa värmekällan, för det är såklart maten. Tummen upp för fri tillgång!

Tycker dock att vissa är lite fjantig som sätter på hästen flera olika täcken på samma gång i hagen + att dom har innetäcken i stallet. Det går till överdrift. Det man kan tycka är jäkligt märkligt är hur vissa kan ha sin häst på bete i en hage som det inte finns nästan någon skugga alls att vara i på sommaren, men inte ska kunna ha hästen utan täcke på vintern? Solen måste ju ta på bra mycket mer än vad kylan gör. Eller?

(Undantag om hästen är rakad förstås)

Varför fäller min häst nu då?:angel:
Kanske pga det milda vädret?...
För inte har det blivit ljusare inte...

Hej!

Vintersolståndet var den 22a December, sedan dess har det blivit ljusare:-)

/ Lavinia, som firar ljusets återkomst och inte julafton

Jag har islänning. Täcket åker på honom om det regnar, snöar, är minusgrader eller efter att jag har ridit. :) :) :) :) :)

våra börjar m regntäckte augusti/september någon ggn.. men hur klarar sig dina med ett tjockt täcke hela vintern?
Det har varit 15 plus grader länge tillochfrån, och en kortare period med 8 minus. har dom fortfarande bara detta tjocka täcke då eller byter du? d låter lite märkligt. sen sätter dom inte päls för att dom inte går med täcke, det är ljuset som gör pälssättningen..

Jag har också hört att pälssättningen beror på ljuset- men det har nog inte mina hästar läst, för de sätter inte päls om de får ett rejält täcke i tid. Har gjort så i 15 års tid, funkar alltid.

Och att de inte skulle klara av några minusgrader med samma täcke - de otäckade hästarna har ju inte täcke alls och de får inte plötsligt tjockare päls vid 8 minus... så det är inte alls märkligt. De klarar sig jättefint.

*kl*
Jag har en nordis, hon har aldrig täcke :D Och sen har jag en travartant, och henne märker jag när det är dags att täcka. Jag känner och klämmer och gräver in fingrarna i pälsen varje dag och märker om hon är kall. Hon står som en kall liten hund när hon fryser :) Och hon KLARAR verkligen inte att pälsa sig för vintern utan att frysa, fri tillgång eller ej. Hon har egentligen bara ett andasregntäcke, jag sätter ett täcke under när det blir rikigt kallt.

Men det är SVÅRT att inte täcka dem bara för att man själv fryser, det måste jag erkänna :crazy:

Hästen (varmblod) har ett vanligt innetäcke innomhus.
Ute i hagen får den på sig även ett regntäcke utanpå. Är det kallare än -10 så byts regntäket ut mot ett normalt vintertäcke.

Kallblodstravaren jag hade förut behövde bara regntäke om det regnade/snöade ordentligt. Han hade björnpäls och blev egentligen endast blöt in på skinnet vid riktigt kraftigt ihållande regn, vissa i stallet ansåg dock att det var djurplågeri att inte ha täcke på han när det duggade...

Senast ändrad:

Har själv en arab, som är motståndare till allt som har med nederbörd att göra. Har alltid honom täckad vid nederbörd, utom på sommaren (om det inte regnar i timmar). Annars älskar han 20 minusgrader, solsken och massor av snö!

Har honom otäckad så mycket som möjligt, men ibland måste man som hästägare vara flexibel.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 580
Senast: Gunnar
·
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 311
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 127
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar