När åker täcket på?

Sv: När åker täcket på?

De beror på hästen!
om det är en frysen tunn häst så kan den behöva täcke även om de är +5.

Min häst är bara jaktklippt men går ändå med vintertäcke,
tar hand om en annan häst i stallet också, han behöver igentligen inte täcke mer än när de regnar, men ibland så åker de på av ren lathet för att slippa borsta sen :angel: :angel:

Tilläggas bör att jag enbart har ett tunt regn-täcke (med hals när vädret är som det är här i Skåne nu), aldrig mer än detta regn-täcket, eftersom det är bara det våta han inte pallar, kylan i sig är inga problem.

Hade självklart lagt på honom mer om det hade visat sig att han hade behövt det, han är inte heller klippt, men han är ju arab, så han får inte så fruktansvärt mycket vinterpäls.

Varför fäller min häst nu då?:angel:
Kanske pga det milda vädret?...
För inte har det blivit ljusare inte...

Det är just det det har:)

Nu går vi mot ljusare tider, för ett par veckor sedan var det beckmörkt kl. 15,30, nu är det ljust kl 16,00:angel:

Min häst har också börjat fälla...

Jag har alltid haft den inställningen att hästen ska leva så naturligt som möjligt, eftersom min arab nästan aldrig blir svettig går hon utan täcke när det inte regnar eller är kallare än minus fem grader. Självklart tycker jag att man ska ha täcke på hästen om den tex blir klippt eller om den verkligen behöver det. Men ofta tycker jag att det går för långt, att ha täcke på en oklip shettis vid tio plussgrader gör väl mer skada en nytta?

Vad tycker ni? Var går gränsen då täcket åker på?

Förr hade jag inställningen att möjligtvis ett regntäcke vid ös regn, men då min dam fick korsförlamning:cry: (inte pga att hon var otäckad naturligtvis) fick jag tänka om och köpa täcken, så nu är hon täckad om det blåser, regnar eller under tio plus grader...annars står hon där och spänner sig och det vill ju ingen:(

Men visst är det så att täcken kan göra mer skada än nytta!
Har man ett tunt regntäcke på och det är -20 så fryser hästen...
Utan täcke ställer sig hårstråna upp och bildar ett mysigt "duntäcke" jämför med att ta regnjacka (gärna en tajt sådan) utanpå dunjackan! Då fryser man garanterat;)

Vid regn, hård blåst eller riktig kyla (under -5) så får mina täcke på sig för att: Häst 1 har ryggproblem, Häst 2 är gammal, Häst 3 är ett räddningsobjekt som är mager och behöver spara på energin.

Nästan aldrig.
Har haft tur antar jag, familjen har tre hästar
en shettis, lurvig såsom de brukar, en welsh/arab och en stor häst som är korsning, ser ut ungefär som en welsh cob.

Alla tre klarar de flesta väder utan täcke, de har fri tillgång på grovfoder. De är alla barfota och personligen tror jag att det är en positiv födel när det gäller just att hålla värmen då blodcirkluationen fungerar bättre.

Hästar som fryser i tid o otid tror jag personligen att de flesta är sjuka eller har något fel i kroppen någonstans eller för dålig blodcirkulation alt. inte får tillräckligt med grovfoder och ska givetvis ha täcke

Men började min häst att frysa vid vanligt vinterväder (inte nederbörd) då skulle jag få han undersökt.

De få tillfällen jag täckar är när det är nederbörd i sammanband med kyla. Inte snö och några minusgrader utan regn och iskallt typ ;)

Hej hej!!

Verkar väldigt vanligt att man har täcke , har ett varmblod på 31 år...och han har aldrig varit täckad på de 15år jag haft honom...:D
Han behöver helt enkelt inte, får en väldigt tjock vinterpäls tack vare att han aldrig är täckad.. eller jo var det ett kort tag hos förra ägaren men hon hade honom bara två år och hon som hade honom innan känner jag.. hon har aldrig täckat honom. Han är i bra hull osv... så han håller värmen bra...brukar bara lägga på honom en varm filt när han är väldigt blöt efter snö osv..när han kommer in...men den brukar han rulla av sej på en gång nästan.. haha....
Är ricktigt stolt över honom att trots ålder inte behöver täcke..men som sagt han har nästan aldrig haft täcke i hela sitt liv.:banana: :banana:

han är inte heller klippt, men han är ju arab, så han får inte så fruktansvärt mycket vinterpäls.

Öh. Jag har tre araber och alla tre har massor med päls! :confused: Vår förra arab såg ut som en piprensare på vintern! Eller som en bekant sa: Det ser ut som att nån har sugit på henne och spottat ut henne igen!:D De har bara täcke vid ihållande höst/vinter/vår regn innan solen har börjat värma el vid ihållande blöt snö. De låg förresten och sov i snön förra veckan då det var -22 grader! De går även ute dygnet runt och har en ligghall som bara tjänst gör som toalett! De är även barfota som någon annan också skrev tidigare...

Jag har inte täcke på bara när d regnar o man vill rida så att hon e torr tills sadeln ska på.
Så d e inte ofta ...

Jag har mina på lösdrift även om hon e svettig så har jag inte täckat för hon rör på sig o om dom har tillgång till hö så håller dom värmen uppe, o sen brukar man väl skritta av hästen så att den fått torka upp innan man kliver av..
Hon har förstås rikligt med päls ,långhårig.klipper inte eftersom dom går ute.Hon e en quaterhäst.
men hon torkar upp fort av kroppsvärmen.

men skulle det va rejält blåsigt o kallt om hon ridits då lägger jag på täcket ...man får se till väder o vind.

min går alltid utan täcke nu.

förra vintern va han helklippt. då hade han täcke hela tiden.

Jag täckar när det behövs. Det vill säga, har jag en häst som lätt spänner sig när det blir kallt får den ha täcke på sig vid ganska varma temperaturer. Då börjar jag med täcke runt September, först regntäcke mest för att undvika att hästen blir nedkyld av regn, sen runt november ungefär åker vintertäcket på, hur tjockt är också beroende på hästen. Har kört med regntäcke hela vintern på en häst.

Jag är tyvärr inte sån som kan låta en häst vara utan täcke hela vintern däremot, även om dom har fri tillgång på mat. Missas det då att täcka någon dag när det är kallt och regnar eller snöar skulle jag få jättedåligt samvete.

Öh. Jag har tre araber och alla tre har massor med päls! :confused: Vår förra arab såg ut som en piprensare på vintern! Eller som en bekant sa: Det ser ut som att nån har sugit på henne och spottat ut henne igen!:D De har bara täcke vid ihållande höst/vinter/vår regn innan solen har börjat värma el vid ihållande blöt snö. De låg förresten och sov i snön förra veckan då det var -22 grader! De går även ute dygnet runt och har en ligghall som bara tjänst gör som toalett! De är även barfota som någon annan också skrev tidigare...

Härligt! :) :bow: Jag har också tre araber, en andalusier, en welsh mountain och en shettis. Alla går utan täcke på lösdrift året om. Och de verkar trivas och må bra! Däremot fick jag täcka dem några gånger förra vintern för att istapparna i pälsen skulle smälta så att jag kunde ha utrustning på dem igen...

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 580
Senast: Gunnar
·
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 311
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 127
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar