När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

Rumpnissen

Trådstartare
Jag har suttit och läst en mängd trådar nu och märkt att det är väldigt delade meningar om när man ska låta veterinär undersöka hästen.

Skulle ni åka till veterinär;

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has.

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans.

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber.

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov.

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber.

Ett par exempel som jag varit med om. Hur jag gjort berättar jag senare. Hur skulle ni gjort och hur motverar ni detta.

Sv: När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

Jag hade åkt till klinik i samtliga fall :D Ingen mer motivering till att jag inte vill att de skall vara sjuka och riskerar inget.

På klinik kan man gör alla undersökningar dvs röntgen, endoskopi etc

knatar nog iväg till kliniken( har den på gångavstånd ca 15-20 minuter) i samtliga fall, vill inte riskera nånting.

1. Eventuellt avvaktar jag till dagen efter, men troligtvis får vet komma snarast.

2. Förmodligen enligt ovan

3. Vet får komma ut omedelbums

4. Klinikbesök bokas.

5. Svårt fall, men eventuellt blir det ett klinikbesök.

6. Hm, i detta fall gör jag säkert den där dumma grejen att ta ut en vet som remitterar till klinik. Fast jag borde insett från början att det är en "riktig" undersökning som krävs. :angel:

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has. - avvaktar

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans. - avvaktar

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber. - avvaktar

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur. - avvaktar

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov. hmm,beror på , feber? avvaktar nog

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber - avvaktar

ja , ingen vet i nåt fall för mejj, men ja e ju sån som oftast löser det själv,o har dessutom ingen sjukling te häst.. nån liten sårskada då o då....

Ang nr 5. Ingen feber.

Jag avvaktar till kvällen och avslöjar hur jag gjorde samt vad som hände.

för mig handlar det mkt om hurvida jag ser en orsak bakom tillståndet, och isf om den är av en karaktär som en veterinär kan behandla.

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has.
ringer vet.direkt!

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans.
låter som fång så sätter hästen i boxen och ringer vet.

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber.
avvaktar några timmar, om inte hästen piggnat till så ringer jag vet.

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.
försöker klura ut vad som har händt och låter hästen vila/skrittas. letar efter ömma muskler eller svullnader. enl min erfarenhet beror det oftast på att hästen busat i hagen och sträckt sig lite eller helt enkelt har träningsvärk, så jag ringer inte vet utan hästen får behandling med akupunktur och homepatmedel. om inte hästen skulle bli bättre (vilket har händt mig en gång på 15 år..) åker jag till klinik.

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov.
ringer vet omedelbums

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber.
ger homeopatmedel mot hostan, vilket alltid hjälpt. skulle det nån gång i framtiden inte göra det så åker jag till klinik med hästen.

Jag har suttit och läst en mängd trådar nu och märkt att det är väldigt delade meningar om när man ska låta veterinär undersöka hästen.

I samtliga fall utom 4 och 6. Ojämnhet är för mig naturligt och kan ha att göra med stelhet, ryttarens ridning, muskelvärk, låsningar etc. Det är sällan en veterinär kan göra mycket i det läget, hade hellre tagit ut en equiterapeut.

I fall nummer 6 hade jag avvaktat tills den förmodade infektionen gått över.

Skulle ta ut distriktaren lr hovslagare. Kasnke både och.
Har varit i den situationen fast hästen var tjock i HELA benet så hon var tvungen att få meducin, samt hovlsagare fick gröpa ur bölden som det då var.
Skulle det inte vara böld så skulle jag åka till klinik

Ringa vet. Fång?
Hade den inte reagerat med tång hade jag ev avvaktat. Möjligtvis. Eller kanske inte. :p

Ringa vet! Min häst är ett matvrak. Äter hon inte är något väldigt fel.

Avvaktar. Låter hästen stå några dagar.

Klinik

Hmm. Beror på lite. Skulle nog avvakta och kolla igenom ALLT i stallet väldigt noga.

Nu har vi ganska långt till kliniken (1½ timme ) så jag transporterar helst inte en sjuk/skadad häst om det inte är absolut nödvändigt.
Vi har inga superveterinärer här men de klarar av de vanligaste sjukdomarna.
Och om man är osäker kan man ju alltid ringa någon hästklinik.

ja , ingen vet i nåt fall för mejj, men ja e ju sån som oftast löser det själv,o har dessutom ingen sjukling te häst.. nån liten sårskada då o då....

Ingen veterinär om hästen är blockhalt?? Det är faktiskt helt oförsvarligt om du inte själv är veterinär!! Förlåt, men du verkar vara en direkt olämplig hästägare.

Har du någon kunskap om hästsjukdomar/skador? :crazy:

Tur att din hästkrake inte brukar vara sjuk då.

1. skulle ringt vet på en gång

2. samma som 1

3. Skulle ringt vet här oxå, utifall det är något virus...

4. avvaktar låter hästen vila någon dag...

5. vila, tills man fått tid på klinik, alternativt ta ut vet, beroende på hur allvarligt det är... Brukar ta typ 3 veckor innan man får tid på klinik här :grin:

6.Skulle nog börja kolla vad för strö den står på och hur fodret är först.

hade åkt in i alla fall utom 3 och 5. 3 pga ingen feber, hade väntat och åkt in om tillståndet inte förbättrades inom några dygn.

Ringer ut veterinär direkt.

Jag skulle nog ringa veterinär och rådgöra.

Avvaktar några timmar håller koll på tempen. Märks ingen förändring till det positiva ringer jag ut veterinär..

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galopperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.
Låter hästen vila någon/några dagar, avvaktar och leder/skrittar för hand. Märker jag ingen skillnad till det positiva på några dagra/ en vecka, åker jag till klinik

Ringer ut veterinär

Ringer veterinär och rådfrågar, inget ansträngande arbete tills jag vet vad det handlar om/ vila.

I det här fallet hade jag tagit ett snorprov för snorar hästen gult kan det vara streptokocker. Ringer veterinär och talar om att jag skickar provet till labb och be snällt att labbet skyndar sig. För snorar hästen gult kan det vara streptokocker och det är väldigt smittsamt. Absolut inte åkt till klinik eftersom smittan då gärna förs vidare. Om labbet upptäcker streptokocker eller något annat otäckt virus brukar de ringa upp djurägaren omgående för stallet ska i så fall sättas i karantän omgående och även faxa svar till veterinären som kan skriva ut rätt medicin.

Klinik, alla fall utom 4 & 6 (risk för smitta). Inte akut, men vi har lätt att få tid på klinik även om vi bokar.

Jag åker hellre en gång för mycket än en gång för lite. Det som "alla" tycker man ska vila ut har i samtliga av fallen vi råkat ut för det visat sig vara betydligt allvarligare. Och det hade förmodligen resulterat i avlivning på sikt, om det inte kommit under behandling (d v s man släppt ut som vanligt i hagen, låtit ha boxvila eller tagit det lugnt till hästen var symptomfri).

Att TRO är att inte VETA. När hästen är dålig vill jag veta. Inte vad alla andra tror, utan vad som faktiskt gör ont.

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has. - avvaktar

Men ärligt talat låter du din häst stå på tre ben??? Sorry men jag tycker det är vansinne att avvakta vid detta tillfällen när hästen är MYCKET halt.

Klinik
Hemma vet/klinik
Ringt och bett vet att komma hem, utifrån detta ev gått vidare till klinik
Klinik
Klinik
Ringt och bett vet att komma hem, utifrån detta ev gått vidare till klinik i samråd med min vet

Har svårt att riktigt förstå hur ni som väljer att avvakta resonerar. Kan någon utveckla lite. t.e.x sessan78:confused:

Fråga: HUR är hästen öm för visitertång?

Åtgärd: Ömmar i sulan - ringa ut min eminenta hovslagare pronto. Om inte det räcker, klinik. Tillägg: Om hovis inte kan komma ut pronto. Ringer ut vet lika pronto.

Motivering: Trolig hovböld. Om ej hovis hittar sitter troligen djupt. Klinik har rtg och ul och mer chanser att påvisa. Sitter den djupt är risken stor man behöver gipsa mer än vad hovis kan hemma.

Åtgärd: Ömmar vid hopklämmning av trakterna - ut med vet på plats och gipsa, in på klinik pronto

Kommentar: Stor misstanke om hovbensfraktur.

Fråga: Återigen HUR reagerar hästen på visitertången?

Åtgärd: Om ömmar i sulorna, inga övriga fångtecken - hovslagaren, sko med sulor runt om. Om ej effekt - klinik.

Kommentar: Trolig sulöm, extra troligt om knöligt och påfruset ute te x. Om inte troligt med sulöm, eller med minsta fångtecken - ta ut hemmavet/dv.

Åtgärd: Om inte ömmar sulan - hej klinik.

Åtgärd: Om dubbelslående steg i komb med det du beskrev: Hemmavet/DV ut direkt, med frågeställning fång. Sen hovis och klinik när tiden är mogen

En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber.

Ingen veterinär åtgärd. Hålla koll. Avvakta.

Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.

Avvakta i första läget. En gång är ingen gång, två gånger är en varningsklocka. Rannsaka mig, ställt orimliga krav, dubbeltydiga hjälper. Andra läget equiatriker om det inte går att se hälta/rörelsestörning, ingen palpömhet någonstans eller liknande, och bara kommer i visst läge (press). Om ej resultat - veterinär.

Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov.

Skulle ALDRIG böja en häst på egen hand om den visar hälta. Så vet man den är kraftig halt på böjprov har veterinär redan varit ut. Men minus böjprov - klinik.

KOmmentar: Antar du menar att hästen hostat en vecka men fortf hostar?

Åtgärd: klinik

Motivering: För att kunna gå ner med endoskopi (kan inte vet på fält här)

Övrigt (gör oavsett och i första läget): Dammsanera stallmiljön, byt strö och stråfoder om de inte redan har spån och silage, då hygienanalys silaget. Se till så stallventilationen är tillräcklig. Om möjligt öka utevistelse.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter