Naprapat Massage Kiropraktor?

Snobben

Trådstartare
Vart går ni med era problem med kroppen? Hur ofta och hjälper det?
Jag går på massage ibland, väldigt välbehövligt men kanske för "svag" behandling för mina problem med kroppen. Skulle nog behöva gå oftare med. Men känner mig även sned och har ont på ena sidan av ryggen. Men tycker att det är obehagligt med "knäckandet" hos en naprapat och värken efteråt - var en gång hos en för flera år sedan.
När jag gick på zonterapi gjorde hon även ngt som skulle bara en mjuk typ av kiroprakti (kommer inte ihåg namnet på det nu) som jag skulle vilja testa mer.
Men att betala 500 i veckan utan jobb är en omöjlighet tyvärr.

Vad har ni för erfarenhet av behandlingarna?

Sv: Naprapat Massage Kiropraktor?

Jag har bara goda erf. av de behandlingar du nämner.

Dock är det viktigt att lära sig sköta sin kropp själv: Träna, yoga, avslappning t ex.

Om du är sned i kroppen så kanske du ska utreda om du behöver fotinlägg t ex. Tänk på t ex att du knappast kan rida en häst liksidig om du inte själv är liksidig

Jag blir masserad ibland, och har varit hos en naprapat en gång. Tycker det är lite otäckt när det knäcker i nacken, men måste jag så går jag nog till en igen.
Vad gäller massage beror det ju på vilken typ av massage det är. Det finns ju ytligare massage bara för att det är skönt typ, och massage där man går in i musklerna, och det gör jätteont, men är bra efteråt.. Du kanske får leta upp en annan massör?

Går hos naprapat ca 2 ggr/månad, har troligtvis skadar nacken i en ofrivillig avsittnig för flera år sedan :angel: samt att jag har något fel på mitt bäcken så att det låser sig och benen blir olika långa, men vi börjar få ordning på det nu:D

I början var det riktigt obehagligt när det knackade i nacken men nu märker jag det knappt

Jag har gått hos osteopat regelbundet, ca 2 ggr per månad för att få bukt med problem, nu går jag till kiropraktor vid behov med får massage 1 gång per månad eller ev oftare vid behov.

Några gånger har jag blivit remitterad till en ridsjukgymnast. Då har jag byggt upp min kropp genom att få göra vissa rörelser under tiden jag suttit på hästryggen. :)

Man ska inte få ont behandlingen! Möjligtvis träningsvärk om man arbetar med musklerna. Det låter inte bra om du fick smärta av ett naprapatbesök.

Jag går då och då till kiropraktor och oftast två eller tre gånger på rad. Däremellan kan det gå flera år. Har en gammal skada efter en ofrivillig avsittning som gör att jag blir lite stel i ena sidan/ryggen/höften.

En axelskada efter en annan avsittning har sjukgymnasten hjälpt mig med. Att hitta rätt muskelgrupp som måste aktiveras är ingen man kan själv (i alla fall inte jag). Regebunden träning med gummiband hemma och ÅB hos sjukgymnasten efter ett halvår för att stämma av har gjort susen.

Provade naprapat som alternativ till kiron men det var inte alls lika bra (för mig). Tog 10-12 besök för att uppnå vad kiron gjorde på 2-3 st. Men det är säkert olika.

Zonterapi har jag provat och det verkar fungera som bra förebyggande mot migrän. Och himla skönt rent allmänt :)

Man ska inte få ont behandlingen! Möjligtvis träningsvärk om man arbetar med musklerna. Det låter inte bra om du fick smärta av ett naprapatbesök.

Jo man kan få rejäl träningsverk (smärta) i ryggen efter ett naprapat-/kiropraktor-besök. Har det varit låst en tid så kan musklernas läge ändras något vilket naturligtvis riskerar att kännas någon dag efteråt.

Jag går till naprapat vid behov (borde egentligen gå minst någon gång i månaden). Mitt becken vrider sig framåt vilket resulterar i att ryggraden "kröks ihop" till ett knaggligt S *typ :angel:* . Vilket när jag märker det ( = smärta) har kommit en bit på väg.
Får träningsverk emellanåt, och oftast knakar det en del vid behandlingen pga det har låst sig. Men sedan släpper det och jag är brukbar igen.
Betalar bara 50kr/gång tack vare avtal som jobbet har med firman. (ord. pris 350-500kr/gång tror jag)

Nja, jag menar att man kan få träningsvärk av att ARBETA med musklerna som tex hos en sjukgymnast.

En naprapat eller en kiropraktor ska ju ÅTERSTÄLLA kroppen. Att ersätta en spänning med en annan (värk) låter som en dålig behandling.

En naprapat eller en kiropraktor ska ju ÅTERSTÄLLA kroppen. Att ersätta en spänning med en annan (värk) låter som en dålig behandling.

Napr./kiro. börjar med att mjuka upp ryggen (muskler), sedan återställa.
Men har kotor, muskler och senor varit låsta i ett felaktigt läge en tid, så flyttas saker ju mer eller mindre, vilket naturligtvis känns.
Man får ju ingen bestående värk, men det kan kännas dagen efter. Det är fullt normalt.

T.ex. min ryggrad när den dragits ihop pga bäckenbenet. Har det gått tillräckligt långt, börjar muskler m.m. anpassa sig efter det läget, och när napr./kiro. sen återställer till normalt läge dras alltihop tillbaka.
Den som inte känner någonting vid/precis efter en sådan behandling...

Obs, jag pratar inte om "småfel", utan saker som suttit galet en tid.

Vi har förmodligen olika erfarenheter (konstigt vore väl annars iofs) och kanske definierar vi smärta/träningsvärk olika. JAG anser att man inte ska ha SMÄRTA i kroppen efter en behandling av naprapat eller kiropraktor. Ej direkt efter och heller inte dagen/dagarna efter. Däremot kan kroppen kännas "trött" efter en behandling och man rekommenderas ofta att ta det lite lugnt de kommande timmarna/dygnet, undvika tunga lyft tex.

Jag fick ont i några dagar & kände mig lite "sjuk" i kroppen.

Zonterapi har jag provat och det verkar fungera som bra förebyggande mot migrän. Och himla skönt rent allmänt :)

Tyckte att det var smärtsamt med zonterapi :eek: Låg mest spänd hela tiden.. Men hade jag haft råd hade jag gett det en chans med alla mina problem, hon jag gick hos sysslade även med Ortobionomi, som skulle vara som en mjuk kiroprakti, vilket verkade bra!

Jag går hos en massageterapeuth, tycker det fungerar mycket bra.
Det är ingen ytlig spa-massage utan djupgående massage. Hon masserar även mina hästar.

När jag är som sämst i kroppen går jag en gång per vecka. Vanligtvis runt 1 gång i månaden.

Eftersom mina snedheter är muskelrelaterade fungerar det inte att gå till kiropraktor, då kommer problemen tillbaka efter bara nån dag. Så det är nog olika vad man har för problem vart man ska gå.

Viktigt är dock när man har problem med kroppen är att man tränar upp stabiliseringsmusklerna genom tex. pilates eller yoga.

Ja skulle behöva gå på massage ofta jag med, eller annan behandling.
(ang massage på SPA, fick jag en riktigt tuff sådan en gång, ont efter)

Skulle behöva träna upp kroppen med, men blir aldrig av ;):crazy:

Kiropraktor,naprapat och massör - skönt men ingen varaktig behandling för mig. Hjälpt blev jag inte förrän jag gick till Feldenkaispedagog och fick hjälp med anledningen till mina problem.

Håller helt med om detta, koropraktor, naprapat eller massör kan hjälpa till med att ställa något fel till rätta, men ofta kommer problemet tillbaka igen. Feldenkraispedagogen lär en att använda sin kropp på ett sådant sätt att problemet inte kommer tillbaka. Jag tycker dock att man kan kombinera de olika metoderna. Själv håller jag på att "lära om" min kropp med feldenkrais efter många års problem med knäet. Men detta tar lång tid, gamla vanor sitter hårt och spänningar kan uppstå då man börjar använda muskler som man inte använt på länge. Då kan det vara bra att kombinera med masage!

För er som undrar om Feldenkrais: Det är en metod/pedagogik som går ut på att man ska använda sin kropp/röra sig på ett sätt som ger så lite motstånd som möjligt (oj vad jag är dålig på att förklara...). Det handlar alltså om rörelsemekanik. En del vanliga sjukgymnaster har denna utbildning.

Drar upp gammal tråd nu :p

Jag går till en sjukgymnast/feldenkrais-pedagog då jag har problem med knäna och ryggen. Detta går dock på högkostnadskort, sjukvård. Jag fick jättemycket hjälp av det innan men sen gjorde jag ett uppehåll på ett år och nu är det tillbaka igen, ännu värre. Så nu går jag ungefär en gång i veckan till henne.
Hade behövt massage då och då för mina spänningar men det är väldigt dyrt.

Det är tråkigt att det ska vara så dyrt med all sjuk/frisk-vård. Självklart ska ju de som arbetar inom detta område kunna försörja sig. Men många personer idag hade behövt någon typ av regelbunden behandling men avstår detta på grund av priset.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 191
Senast: __sofia__
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir... 2 3
Svar
44
· Visningar
9 605
Senast: Raderad medlem 142658
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 431
Senast: canine
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka