Nappflaska?

Skuggfaxe12

Trådstartare
Läste Lisas tråd om hennes stos fölning och började fundera på det där med nappflaska. Har ni det alla ifall om att till era dräktiga ston? Detta är min första gång och skräcken börjar komma.
En av många frågor är var köper jag en hästnappflaska?
När ni mjölkar ut stoet, hur gör ni det? Som en ko? Har ni mjölkat kor då innan? :confused: Jag har aldrig handmjölkat någon ko, men min sambo har :D. Mjölkar ni direkt ner i flaska eller ner i en hink först???

Många frågor och många mardrömmar! :D

Nappflaska + nappar kan man köpa på Granngården t ex. Det ska vara den storleken som passar till lammungar.
Visst kan man mjölka för hand, dock tar det tid, och är inte så populärt om man frågar stoet.
Det går betydligt bättre/snabbare med en vanlig amningspump, den som består av två cylindrar. Kostar kanske runt en 100-lapp på apoteket.

Har köpt nappflaska för lamm på Granngården, rymmer ca halvlitern.

Jag hade tänkt mjölka stoet för hand, har mjölkat getter förr och de har inte heller så stora tuttar, så det är nog mer snarlikt än ett kojuver! Kossor har ju tuttar som handtag :D

Kommer i så fall att mjölka ner i ett rent kärl och sen fylla på flaskan, ev dela upp i några mål och lägga i kylen/frysen.

vi använder vanlig nappflaska som man har till barn, det har funkat utmärkt för oss i alla år. Jag brukar mjölka direkt i flaskan då våra ston är väldigt snälla och dom flesta har fått många föl tidigare. Sen mjölkar vi alltid ur lite råmjölk från varje sto och fryser in, då använder vi en bunke som vi "kokar" mellan varje gång. Den frysta råmjölken räddade livet på fjolårets förstfödde som förlorade mamman i förlossningen!!

Jag anv vanlig barnnappflaska! Stl maxi, finns särskilda dinappar som andra redan nämnt här, men jag klippte upp hålet ngt. Var kanske inte det optimala men i det läget så gör man vad man bör och tänker inte på detaljer. Rädda liv!
Tur att jag hade köpt hem en nappflaska, hon fölade ju på en lördagskväll, inga butiker öppna här då, för att inte tala om söndagar... Man bor ju på landet så att säga. Flaska rymmer ca 250 ml och det räcker eftersom fölet ska dricka mindre och oftare, dessutom så fyller ju inte ston på hur stora mängder som helst. Mitt sto hade inte nåt större juver att tala om, men råmjölk hade hon som tur var.
Lycka till!!

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Hemmet Jag har så länge jag kan minnas tyckt om att organisera saker. Sen jag ställde upp som frivillig på konserterna i skolan för att få...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 395
Senast: Fruentimber
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 684
Senast: Blyger
·
  • Låst
Avel Ska i vår betäcka mitt ena sto och jag vill lära mig allt och lite till om fölningar. Vad man ska tänka på före och efter och så vidare...
Svar
1
· Visningar
687
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka