nån som vet?

Baddy96

Trådstartare
VI var inne och röntgade en av mina hästar igår och han hade pålagrningar i båda framkotor antagligen pga av koteldsinflammation. Nån som vet om en häst kan bli helt bra från detta????är det ingen som har nån solskenshistoria att berätta?:(är helt desperat......

Sv: nån som vet?

Pålagringar försvinner inte, men beroende på vilken typ vart de sitter och om de avstannat eller är aktiva, så kan diagnosen vara annorlunda från fall till fall.
din fråga är tyvärr omöjlig att svara på utan att ha en fullständig diagnos. vad säger veterinären själv? :confused:

du kan prova att söka på forumet det finns många trådar om just pålagringar.

oki..tack för svaret....veterinären kommer på måndag..ska prata med henne då....känns väldigt jobbigt just nu för även om min häst skulle kunna funka som promenad/sällskapshäst rent fyskiskt så klarar han det inte psykiskt...är redan nu, efter bara en veckas vila, helt tokig och vallar runt dom andra hästarna i hagen och är nästan okontaktbar....har tagit bort allt kraftfoder så han äter bara hö

Jag kan trösta dig med att det där kan vara ngt som är övergående. Känner ett par tävlingshästar som nu är t-märkta och går och slår dank i hagen vecka in och ut, och rids någon enstaka gång då och då bara, och trivs hur bra som helst. I bägge fall sa ägarna samma sak, att hur skulle de klara att vara promenad/pensionärer. Hästarna var rastlösa första tiden, men sen gick det över. de är vanedjur och vänjer sig vid det mesta. så i det fallet så skulle jag säga att det finns hopp. sen är ju alla förstås olika.

tack, du ger mig i alla fall lite mer hopp....men då gäller det att man hittar rätt hem i så fall....fast frågan är om det går över på min underbaring ifall han nu inte skulle bli bra...han är väldigt speciell i temperamentet...men jag ska inte ge upp hoppet än....får se vad veterinären säger på måndag också

Jag har vart med om att pålagringar försvunnit. En gång. Veterinären var minst sagt förvånad, tydligen väldigt ovanligt. Den hästen hade kotledsinflamation på ett framben, och är idag helt återställd. Det enda som finns kvar är gallan, som man får hålla efter. Det tycker jag är lite av en solskenshistoria! :)
Dock var denna häst aldrig halt, visade inget på böjprov utan hade enbart en genomgående galla som satt på ett "lurigt" ställe. Men röntgen och blodprov visade att ngt var tokigt. Hoppas din häst kan tillfriskna. Vad säger din veterinär?

Förlåt men jag kommer tyvärr inte med något roligt... Vi har varit iväg på återbesök mid min kompis häst idag. Han har mycket pålagringar på hovleden på båda fram. Ska ta bort honom då han går och har ont.

Jag hoppas verkligen att det inte är lika allvarligt med din häst utan att han kommer att bli bra igen.... Det är säkert inte så farligt i kotleden... Jag håller alla tummar jag har!

Lycka till...

Jag har vart med om att pålagringar försvunnit. En gång. Veterinären var minst sagt förvånad, tydligen väldigt ovanligt. Den hästen hade kotledsinflamation på ett framben, och är idag helt återställd. Det enda som finns kvar är gallan, som man får hålla efter. Det tycker jag är lite av en solskenshistoria! :)
Dock var denna häst aldrig halt, visade inget på böjprov utan hade enbart en genomgående galla som satt på ett "lurigt" ställe. Men röntgen och blodprov visade att ngt var tokigt. Hoppas din häst kan tillfriskna. Vad säger din veterinär?

gallor och kotledsinflammation är ju inte samma sak som pålagringar i kotleden!

jag tycker det hela är skitjobbigt, särskilt eftersom jag var tvungen att ta bort min ponny i juli förra året + att athos (min häst) bara är 7 år gammal. Borde väl ha tänkt på riskerna med att han skulle få problem med benen. Ägarna innan oss hade väldigt bråttom med honom och skyndade på hans träning väldigt mycket....kan tänkas att det är orsaken till detta, eller? men veterinären kommer som sagt på måndag så då får vi se hur vi går vidare...

han är inte halt när jag longerar eller något utan bara vid lågt böjprov. Särskilt på vänster fram....:(

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat