Nån som vet ngt om Chabloon?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare studs_boll
  • Startdatum Startdatum
S

studs_boll

hejsvejs:bump:
hoppas ja la tråden rätt...:confused: ...men iallafall-har en unghäst efter Chabloon,men vet inte särskilt mycke om han(Chabloon alltså).Är det någon som har en häst efter honom eller vet något? Skulle även vara kul om nån visste vart det finns bilder på honom:rofl:

Sv: Nån som vet ngt om Chabloon?

Härstamning http://www.blup.se/sv-SE/horses/463-chabloon-avelsvarderad

Som du ser gick han svår fälttävlan och medelsvår dressyr och hoppning. Dessutom gick han svår körning!
Av för mig outgrundlig anledning godkändes han aldrig via prestationer trots att få hingstar i Sverige har varit så mångsidiga som han!

Jag har för mig att han var mörkbrun med bläs och fyra vita fötter, men jag minns kanske fel? Han dog för bara några år sedan.

Som du ser gick han svår fälttävlan och medelsvår dressyr och hoppning. Dessutom gick han svår körning!
Av för mig outgrundlig anledning godkändes han aldrig via prestationer trots att få hingstar i Sverige har varit så mångsidiga som han!

Jag har också hört historien och tycker det är lite märkligt.

Hade ett sto i stallet e. Chabloon - Herkules ett tag, och det var en himla trevlig häst! Snygg också, med rejäl hals och ett vackert huvud.

En sån hingst hade jag gärna använt!

Vet att han visades fram flera gånger, sista gånger var han nog över 20 år, men trots det godkändes han inte. Jag har aldrig lyckats förstå vad det var han inte gick igenom på, idag har vi ju godkända hingstar med 34 poäng som inte är hälften så framstående som han var!

Nej, precis. Man undrar ju om det var något annat - som inte borde ha haft någon betydelse - som låg bakom.

Kan det ha varit mångsidigheten? Att han inte hade tillräckliga prestationer i någon enskild gren, och att reglementet inte belönar mångsidighet?

Om det inte räcker med prestationer i svår klass i en gren som räknas plus en till (Robbin blev ju godkänd på sina meriter i fälttävlan) så förstår inte jag vad som krävs.

Hade han någon grov exteriör avvikelse?

Minns när Corrogan (Ganesco - Hurricane xx svår hoppning med RGB) fick tummen ner av nämnden i mars -85 med krtiken att han var alldeles för kvadratisk och den som sa det sa att han aldrig någonsin sett en så kvadratisk häst!

//....//att han aldrig någonsin sett en så kvadratisk häst!
Ordpolisen frågar:- Man kan alltså vara olika mycket kvadratisk? En kvadrat är väl en kvadrat? Eller har en kvadrat blivit rektangulär? :D

Finns det möjligen någon bild på den så oerhört kvadratiske hästen? :-)

Senast ändrad av en moderator:

Ordpolisen frågar:- Man kan alltså vara olika mycket kvadratisk? En kvadrat är väl en kvadrat? Eller har en kvadrat blivit rektangulär? :D

En mycket klok fråga:D
Det är väl därför jag kommer ihåg det så här 23 år efteråt...

Har ingen bild på honom uppställd, bara över hinder, någonstans i gömmorna;)

En mycket kvadratisk häst är väl en perfekt kvadrat i kroppen - en något kvadratisk häst tenderar mot en kvadrat, men är ingen perfekt kvadrat. Så skulle jag tolka det, i alla fall.

En mycket klok fråga:D
Det är väl därför jag kommer ihåg det så här 23 år efteråt...

Har ingen bild på honom uppställd, bara över hinder, någonstans i gömmorna;)
:laugh: Jag var tvungen att googla efter det fyrkantiga vidundret men hittade tyvärr ingenting. Hoppas att Cissiny tittar in här snart, hon kanske har någon bok med bild på honom?

:laugh: Jag var tvungen att googla efter det fyrkantiga vidundret men hittade tyvärr ingenting. Hoppas att Cissiny tittar in här snart, hon kanske har någon bok med bild på honom?

:D råkade snubbla in på tråden...

Men tyvärr, ingen uppställd bild på Corrogan... Bara hoppbild framifrån. Samt tidningsurklipp där det står "han är patellaopererad och uppfyllde dessutom inte de exteriöra kraven".

Mvh Cissi

Patellaoperationen minndes jag inte!

Hoppas att det är ursäktat med tanke på hur länge sen det var;)

Jag kom inte heller ihåg det, men det är väl klart att det är ursäktat :)

Mvh Cissi

Med tanke på att han fick 44 p (99899) exteriört på kvalitetsbed borde han inte haft någon alltför grov exteriör avvikelse, tycker jag.. Kanske störde det någon att ägaren fortsatte använda honom i avel, trots att han inte var godkänd.?

Jag vet inget om vad som hänt denna häst (det finns fler gamla trådar om honom), men jag förutsätter att den är prövad enligt samma kriterier som alla andra hingstar vid avelsvärdering och att AVN av någon anledning har ansett att han inte har något att tillföra i vår avel.

Tillägg: En snabbkik på hans kvalitetsbedömningspoäng där han fick 87 i hoppning och 7777 för gångarterna - är detta likvärdigt med vad han fått på bruksprov så förstår jag varför han inte är godkänd, oavsett prestationerna.

Hingstar som godkänns via prestationer ska uppfylla vissa prestationskrav för att ens få visas. Men väl framme för avelsvärdering så är det fortfarande hingstens egenskaper som bedöms, inte dess prestationer. Att det är en utmärkt sporthäst med massor av placeringar i svår klass är inte automatiskt likställt med att det är en hingst vi vill ha i avel.

Sen tycker jag att det är väldigt otrevligt med detta öppna ifrågasättande av AVN och antydningar om att det inte skulle ha gått rätt till.

Senast ändrad:

Härstamning http://www.blup.se/sv-SE/horses/463-chabloon-avelsvarderad

Jag har för mig att han var mörkbrun med bläs och fyra vita fötter, men jag minns kanske fel? Han dog för bara några år sedan.

Måste rätta lite, han hade faktiskt placeringar i både svår hoppning och dressyr också.

Jag känner ju mycket väl till honom då en av mina allra bästa väninnor hade honom ;)

Och ja jag förstår absolut inte varför man inte godkände en sådan hingst. Är för mig fortfarande ett mysterium.

Jag var även där där de visade honom sista gången då han bedömdes med en 7a på sin trav som han bara ett tag innan fick 10p på tävling för :confused:

Om det inte räcker med prestationer i svår klass i en gren som räknas plus en till (Robbin blev ju godkänd på sina meriter i fälttävlan) så förstår inte jag vad som krävs.

Minns när Corrogan (Ganesco - Hurricane xx svår hoppning med RGB) fick tummen ner av nämnden i mars -85 med krtiken att han var alldeles för kvadratisk och den som sa det sa att han aldrig någonsin sett en så kvadratisk häst!

Honom har jag träffat många gånger då Roffe red honom :D

På den tiden var det inte många hingstar som godkändes på prestation

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
426
Senast: MML
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 253
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka