Nån som vet ngt om Chabloon?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare studs_boll
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nån som vet ngt om Chabloon?

Jag vet inget om vad som hänt denna häst (det finns fler gamla trådar om honom), men jag förutsätter att den är prövad enligt samma kriterier som alla andra hingstar vid avelsvärdering och att AVN av någon anledning har ansett att han inte har något att tillföra i vår avel.

Tillägg: En snabbkik på hans kvalitetsbedömningspoäng där han fick 87 i hoppning och 7777 för gångarterna - är detta likvärdigt med vad han fått på bruksprov så förstår jag varför han inte är godkänd, oavsett prestationerna.

Hingstar som godkänns via prestationer ska uppfylla vissa prestationskrav för att ens få visas. Men väl framme för avelsvärdering så är det fortfarande hingstens egenskaper som bedöms, inte dess prestationer. Att det är en utmärkt sporthäst med massor av placeringar i svår klass är inte automatiskt likställt med att det är en hingst vi vill ha i avel.

Sen tycker jag att det är väldigt otrevligt med detta öppna ifrågasättande av AVN och antydningar om att det inte skulle ha gått rätt till.

När Chabloon visades och fick sitt utlåtande så buade ALLA, det borde väl räcka för att förstå att det var annat än hästens prestation som låg bakom att den inte godkändes

Jag har varit på ett otal utlandstävlingar med denna häst och han låg ALLTID bland topp 5 efter dressyren.

Han fick ALLTID 9 på sin gång och ibland även 10 på sina travökningar. Nu pratar vi om internationella dressyrdomare som dömde honom!

Chabloon var en mycket fin hingst inte snack om saken och det är en skam att man inte godkände honom och kommer så alltid att vara!

Sedan så hans få avkommor redan bevisat att han nedärvde sig bra!

Sen tycker jag att det är väldigt otrevligt med detta öppna ifrågasättande av AVN och antydningar om att det inte skulle ha gått rätt till.

Men med tanke på att det inte direkt framkommit varför han inte godkändes är det väl inte så konstigt att folk undrar? Och nog måste det väl vara OK att ifrågasätta hur det gick till, så länge det inte är någon enskild person pekas ut?

Gällande ridprovssiffrorna (som ju dessutom var från kvalitets), så har jag sett sämre hos andra godkända hingstar i bruksprov. Hade inte Chirac en 6:a på någon av gångarterna, t.ex.? Och Cortez likaså? (Med reservation för att jag inte har någon hingstkatalog framför mig).

Och så länge dåvarande AVN inte kommer hit och berättar hur de har resonerat, så lär vi förbli ovetande. Det är MÅNGA hingstar som har fått tummen ner och många har undrat varför.

Man får gärna undra, men varje gång denna hingst kommer på tal så återuppstår antydningarna om att AVN har agerat klandervärt. Och DET är otrevligt!

Det är ett sundhetstecken att man ifrågasätter AVN, då jag inte tror att dom är ofelbara, och har man den minsta insikt i hur hingstar godkänns och hur mkt pengar och politik som är inblandade så har man verkligen rätt att ifrågasätta AVN's beslut. Jag har kännedom om flera saker som skett bakom stängda dörrar, beklagligt men sant.
När en liten grupp av människor får för mkt makt kan det ibland gå fel, vare sig det gäller halvblod eller ponnies.
(you scratch my back, and I scratch yours....)

Varför det? AVN är väl inte heliga på något sätt, dessutom finns det väl ingen koppling mellan Bukefalos och AVN som gör att man inte skulle få kritisera dem här?

Eller har jag missat något?:confused:

Tvärtom tycker jag att öppet ifrågasättande är ett friskhetstecken - det är när man bara får ifrågasätta i det fördolda eller inte alls som vi är riktigt farligt ute. Om ingen vågar eller får ifrågasätta, ja då kan man verkligen köra i diket. Därför hoppas jag och vill tro att man även inom ASVH får komma med öppen kritik, att det är såpass högt i tak i föreningen. Och än mer på ett fristående debattforum som Bukefalos - om man inte får ifrågasätta ens här, ja då blir åtminstone jag mörkrädd för hur det står till i avelssverige egentligen.:(

Och så länge dåvarande AVN inte kommer hit och berättar hur de har resonerat, så lär vi förbli ovetande. Det är MÅNGA hingstar som har fått tummen ner och många har undrat varför.

Man får gärna undra, men varje gång denna hingst kommer på tal så återuppstår antydningarna om att AVN har agerat klandervärt. Och DET är otrevligt!

:confused:

Varför det? Det kanske är så enkelt att AVN faktiskt agerade klandervärt i just det här fallet? Ungefär som att nästan alltid när Gaspari kommer på tal så nämns det att han var en god dressyrförärvare - det kan ju bero på att det var så, helt enkelt.

Occams rakkniv, du vet! :idea:

Tillägg: En snabbkik på hans kvalitetsbedömningspoäng där han fick 87 i hoppning och 7777 för gångarterna - är detta likvärdigt med vad han fått på bruksprov så förstår jag varför han inte är godkänd, oavsett prestationerna.

En ordentlig kik på samma bedömningspoäng ger att han fick exteriört 998, och 99 på skritt och trav, och att det var under ryttare som poängen sjönk till 77. Det kan inte ha varit så att den som visade honom på kvaliteten inte fick fram gången under ryttare, helt enkelt? Med tanke på hans senare prestationer på tävlingsbanan, menar jag, som skvallrar om bättre grundgångarter än 777.

Man får undra och man kan ifrågasätta, men det går att göra på olika sätt.
Jag har ingen som helst kunskap om vad som hänt i samband med denna hingst, men jag tycker fortfarande att det är väldigt otrevligt att läsa de antydningar om oegentligheter som återkommer.

En ordentlig kik på samma bedömningspoäng ger att han fick exteriört 998, och 99 på skritt och trav, och att det var under ryttare som poängen sjönk till 77. Det kan inte ha varit så att den som visade honom på kvaliteten inte fick fram gången under ryttare, helt enkelt? Med tanke på hans senare prestationer på tävlingsbanan, menar jag, som skvallrar om bättre grundgångarter än 777.
Det är ganska vanligt att poängen skiljer mellan visning för hand och under ryttare.
Sen tänker jag inte kommentera den enskilda hästen eftersom jag inte vet något om den.

Jag har ingen som helst kunskap om vad som hänt i samband med denna hingst, men jag tycker fortfarande att det är väldigt otrevligt att läsa de antydningar om oegentligheter som återkommer.

Det är ganska vanligt att poängen skiljer mellan visning för hand och under ryttare.
Sen tänker jag inte kommentera den enskilda hästen eftersom jag inte vet något om den.

Varför tycker du att det känns jobbigt att läsa? Är det blotta tanken på att AVN eventuellt skulle kunna göra fel som känns jobbig? Eller det faktum att det finns människor som vågar ifrågasätta AVN? Jag blir faktiskt nyfiken på riktigt, det måste ju vara något som gör att du upplever kritiken som så obehaglig och blir så känslomässigt berörd?

Givetvis är det inte ovanligt att poängen vid hand skiljer sig från poängen under ryttare. En anledning till det kan vara just det jag pekade på, nämligen att ryttaren inte förmår visa fram hästens gångarter på bästa sätt. Eftersom den aktuella hästen sedemera fick höga poäng på tävlingsbanan på dessa gångarter skulle det kunna förhålla sig så i det här fallet.

Jag tycker det är OTREVLIGT när saker börjar lika häxjakt, oavsett vad det handlar om.
Och egentligen oavsett ifall man har rätt eller fel i sakfrågan.

Jag tycker det är OTREVLIGT när saker börjar lika häxjakt, oavsett vad det handlar om.
Och egentligen oavsett ifall man har rätt eller fel i sakfrågan.

Men att man dristar sig till att ifrågasätta betyder väl inte att det blir häxjakt? :confused:

Så om jag förstår dig rätt så tycker du det är obehagligt om människor ifrågasätter saker, oavsett om de har rätt eller fel?

Det vill säga att själva ifrågasättandet är så otrevligt, och känns så jobbigt för dig, att det är bättre att låta saker fortsätta vara fel.

Bättre att saker går till på fel sätt, än att ifrågasätta auktoriteter?

Om du nu tycker det är så väldigt obehagligt att läsa att nån faktiskt vågar kritisera AVN's beslut, så läs inte inlägget, utan överlåt det till någon annan moderator på Buke?
Det är säkert lika obehagligt för andra hingstägare att veta att tex den där hingsten med väldigt låga exteriörpoäng som först inte blev godkänd, men vips efter ett samtal av rätt person till rätt person så godkändes den hingsten....eller den där hingsten som godkändes och betäckt en hel del och sen visade sig ej vara ridbar på grund av extremt dålig hovkvalitet, den hingsten utreds av xxxxxxxxxxx som är.....Som sagt, när en liten grupp av människor får för mkt makt kan det ibland gå fel, och då är det faktiskt en plikt att ifrågasätta såna beslut.

Men att man dristar sig till att ifrågasätta betyder väl inte att det blir häxjakt? :confused:

Så om jag förstår dig rätt så tycker du det är obehagligt om människor ifrågasätter saker, oavsett om de har rätt eller fel?

Det vill säga att själva ifrågasättandet är så otrevligt, och känns så jobbigt för dig, att det är bättre att låta saker fortsätta vara fel.

Bättre att saker går till på fel sätt, än att ifrågasätta auktoriteter?
Nu pratar jag alldeles generellt och inte i den här frågan.
Man får ifrågasätta men man behöver inte göra det på ett sätt som blir otrevligt. Framförallt inte när det gäller beslut som är fattade 20 år bakåt i tiden.
Om du nu tycker det är så väldigt obehagligt att läsa att nån faktiskt vågar kritisera AVN's beslut, så läs inte inlägget, utan överlåt det till någon annan moderator på Buke?
jag vet att du inte är nöjd med hur jag funkar som moderator, men så länge du vägrar ta upp det med forumets innehavare så tänker jag inte acceptera att du kritiserar mig öppet på forumet.

Sen är det så att
1. Jag är fullständigt tillåten att ha en åsikt i frågor som privatperson.
2. Det spelar ingen roll vilken moderator som läser inlägg, ifall de är otrevliga.
Det är säkert lika obehagligt för andra hingstägare att veta att tex den där hingsten med väldigt låga exteriörpoäng som först inte blev godkänd, men vips efter ett samtal av rätt person till rätt person så godkändes den hingsten....eller den där hingsten som godkändes och betäckt en hel del och sen visade sig ej vara ridbar på grund av extremt dålig hovkvalitet, den hingsten utreds av xxxxxxxxxxx som är.....Som sagt, när en liten grupp av människor får för mkt makt kan det ibland gå fel, och då är det faktiskt en plikt att ifrågasätta såna beslut.
Man får gärna ifrågasätta.
Men det är bättre att göra det på ett sätt som inte blir otrevligt och framförallt är det bättre att ifrågasätta till dem det berör (eller deras överordnade) i stället för att göra det på ett internetforum.

Det är inte bara i denna tråd det finns ifrågasättanden och det kan finnas borttagna inlägg som är betydligt mer otrevliga än det som ståratt läsa här.
Men märk väl - den som vill - jag har inte förbjudit några diskussioner... :idea:

Nu pratar jag alldeles generellt och inte i den här frågan.
Man får ifrågasätta men man behöver inte göra det på ett sätt som blir otrevligt. Framförallt inte när det gäller beslut som är fattade 20 år bakåt i tiden.

jag vet att du inte är nöjd med hur jag funkar som moderator, men så länge du vägrar ta upp det med forumets innehavare så tänker jag inte acceptera att du kritiserar mig öppet på forumet.

Sen är det så att
1. Jag är fullständigt tillåten att ha en åsikt i frågor som privatperson.
2. Det spelar ingen roll vilken moderator som läser inlägg, ifall de är otrevliga.

Man får gärna ifrågasätta.
Men det är bättre att göra det på ett sätt som inte blir otrevligt och framförallt är det bättre att ifrågasätta till dem det berör (eller deras överordnade) i stället för att göra det på ett internetforum.

Det är inte bara i denna tråd det finns ifrågasättanden och det kan finnas borttagna inlägg som är betydligt mer otrevliga än det som ståratt läsa här.
Men märk väl - den som vill - jag har inte förbjudit några diskussioner... :idea:

Men frågan är väl när du skriver * Det är väldigt otrevligt att läsa antydningar om oegentligheter* är det då i egenskap av privatpersonen Ameo och dennes åsikt, eller är det moderatorn Ameo som tycker sådarna frågor som ifrågasätter auktoriteten AVN är otrevliga och inte hör hemma på Bukefalos avelsforum?

*K-L*

Jag har inte sett den här hingsten, jag har inga som helst personliga åsikter om hans ickegodkännande alls.

Fast jag funderar ändå lite, eftersom han verkar väcka starka känslor fortfarande ibland vissa.

Om hingsten visats för nämden vid flertalet tillfällen, och ändå får så låga poäng av testryttare - tyder inte det på att det saknas ngt (samarbetsvilja/ridbathet???) hos hingsten?

En skicklig ryttare borde ha kunnat plocka fram bättre ur en gammal, rutinerad häst...

Vi har själva haft hästar som fungerat kanon med ngn av oss - för att vi lärt hur den måste ridas- inte alls detsamma som att en sådan häst fungerar med nästa ryttare, eller nästa...

För ni menar väl ändock inte att ni tror att ryttaren inte gjorde sitt bästa för att testa hingsten,eller?

(Kollade förresten hans avkommor på Blupen, och där fanns en del som gjort lite, men där fanns också avkommor tex efter nordsvenskt möderne- kanske många flera "uddakorsningar" efter honom finns fast finns reggade i SH då)'

Finns det ingen som kan förmedla en bild på Chabloon?

Jag är bara allmänt nyfiken - som vanligt:angel:

Men jag vet mycket om hästen! Har tävlat emot den under flertalet år och dessutom deltagit i samma lag som hästen vid Lantliga Europa mästerskapet i fälttävlan vid två st.

Där har han varit väldigt högt bedömd av de domare som dömt honom och de fick även höga bud på hästen i fråga på samtliga EM. Han fick bed 10 på sin ökade trav och 9 på de andra ökade rörelserna.

Jag VET att de sänkte hans trav till en 7a på sista visningen vid bruksprovet för det gjorde att han INTE gick igenom och det var då folk buade ut nämnden!!!!

Det är bara skrattretande att ge en 7a på hans trav för hand när hästen formligen svävade fram och folk applåderade och busvisslade när han visade sin trav.

Och jo jag ifrågasätter i allra högsta grad den bed av hingsten och det ratandet av hingsten som skedde! Och fortfarande idag är jag arg över det!!

Det verkar som att fälttävlan inte betyder det minsta lilla resultatmässigt i Sverige och det gör mig ännu mer irriterad!! INGEN av de hingstar som visats fram med resultat i fälttävlan har fått tummen upp :mad:

*K-L*

Jag har inte sett den här hingsten, jag har inga som helst personliga åsikter om hans ickegodkännande alls.

Fast jag funderar ändå lite, eftersom han verkar väcka starka känslor fortfarande ibland vissa.

Om hingsten visats för nämden vid flertalet tillfällen, och ändå får så låga poäng av testryttare - tyder inte det på att det saknas ngt (samarbetsvilja/ridbathet???) hos hingsten?

En skicklig ryttare borde ha kunnat plocka fram bättre ur en gammal, rutinerad häst...

Vi har själva haft hästar som fungerat kanon med ngn av oss - för att vi lärt hur den måste ridas- inte alls detsamma som att en sådan häst fungerar med nästa ryttare, eller nästa...

För ni menar väl ändock inte att ni tror att ryttaren inte gjorde sitt bästa för att testa hingsten,eller?

(Kollade förresten hans avkommor på Blupen, och där fanns en del som gjort lite, men där fanns också avkommor tex efter nordsvenskt möderne- kanske många flera "uddakorsningar" efter honom finns fast finns reggade i SH då)'

Finns det ingen som kan förmedla en bild på Chabloon?

Jag är bara allmänt nyfiken - som vanligt:angel:

Han gick med flera ryttare i olika dicipliner. Betänk att han hade placeringar i svår klass i samtliga klasser även körning!

Körning tävlades han i efter avslutade fälttävlanskarriär och han började i hoppning för att övergå till dressyr och sedan fälttävlan.

Ridbarhet var det så det räckte över.

Även hans avkommor har visat bra ridbarhet och det finns en hel del avkommor som tävlar i fälttävlan med bra resultat.

Har letat omkring men har faktiskt inte hittat en enda bild på honom :crazy:

Vet att jag har gamla urklipp skall kolla det ikväll.

Han gick med flera ryttare i olika dicipliner. Betänk att han hade placeringar i svår klass i samtliga klasser även körning!

Ok. Det hade jag inte heller en aning om... vilka ryttare red/tävlade honom?

Ridbarhet var det så det räckte över.
Vad tror du då det berodde på att testryttare drog ned så i bedömningen på hans ridprov?

Även hans avkommor har visat bra ridbarhet och det finns en hel del avkommor som tävlar i fälttävlan med bra resultat.

Jag såg att en del avkommor presterat i lätt/msv klass.
Ed del är ju ännu rätt unga, så jag antar att antalet plac. kanske ökar med tiden.

Har letat omkring men har faktiskt inte hittat en enda bild på honom :crazy:

Vet att jag har gamla urklipp skall kolla det ikväll.

hade varit trevligt att få se :-)

Det verkar som att fälttävlan inte betyder det minsta lilla resultatmässigt i Sverige och det gör mig ännu mer irriterad!! INGEN av de hingstar som visats fram med resultat i fälttävlan har fått tummen upp :mad:

Robbin gick igenom på sina meriter i fälttävlan!

Ok. Det hade jag inte heller en aning om... vilka ryttare red/tävlade honom?

Kommer faktiskt inte ihåg, men det kan ha varit Leif Nilsson som hoppade honom och jag vet bestämt att det var Louise Nordholm som red dressyr och fälttävlan på honom.

Vad tror du då det berodde på att testryttare drog ned så i bedömningen på hans ridprov?

Testryttare???

Jag såg att en del avkommor presterat i lätt/msv klass.
Ed del är ju ännu rätt unga, så jag antar att antalet plac. kanske ökar med tiden.

Ja han har även avkommor från tidigare som inte finns med, ett par som är exporterade till Tyskland bla Charmant som var placerad i ** fälttävlan innan han fick höga placeringar i dressyr i Tyskland

hade varit trevligt att få se :-)

Skall leta :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
426
Senast: MML
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 253
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka