Sv: Nån som vet ngt om Chabloon?
När Chabloon visades och fick sitt utlåtande så buade ALLA, det borde väl räcka för att förstå att det var annat än hästens prestation som låg bakom att den inte godkändes
Jag har varit på ett otal utlandstävlingar med denna häst och han låg ALLTID bland topp 5 efter dressyren.
Han fick ALLTID 9 på sin gång och ibland även 10 på sina travökningar. Nu pratar vi om internationella dressyrdomare som dömde honom!
Chabloon var en mycket fin hingst inte snack om saken och det är en skam att man inte godkände honom och kommer så alltid att vara!
Sedan så hans få avkommor redan bevisat att han nedärvde sig bra!
Jag vet inget om vad som hänt denna häst (det finns fler gamla trådar om honom), men jag förutsätter att den är prövad enligt samma kriterier som alla andra hingstar vid avelsvärdering och att AVN av någon anledning har ansett att han inte har något att tillföra i vår avel.
Tillägg: En snabbkik på hans kvalitetsbedömningspoäng där han fick 87 i hoppning och 7777 för gångarterna - är detta likvärdigt med vad han fått på bruksprov så förstår jag varför han inte är godkänd, oavsett prestationerna.
Hingstar som godkänns via prestationer ska uppfylla vissa prestationskrav för att ens få visas. Men väl framme för avelsvärdering så är det fortfarande hingstens egenskaper som bedöms, inte dess prestationer. Att det är en utmärkt sporthäst med massor av placeringar i svår klass är inte automatiskt likställt med att det är en hingst vi vill ha i avel.
Sen tycker jag att det är väldigt otrevligt med detta öppna ifrågasättande av AVN och antydningar om att det inte skulle ha gått rätt till.
När Chabloon visades och fick sitt utlåtande så buade ALLA, det borde väl räcka för att förstå att det var annat än hästens prestation som låg bakom att den inte godkändes
Jag har varit på ett otal utlandstävlingar med denna häst och han låg ALLTID bland topp 5 efter dressyren.
Han fick ALLTID 9 på sin gång och ibland även 10 på sina travökningar. Nu pratar vi om internationella dressyrdomare som dömde honom!
Chabloon var en mycket fin hingst inte snack om saken och det är en skam att man inte godkände honom och kommer så alltid att vara!
Sedan så hans få avkommor redan bevisat att han nedärvde sig bra!