Nån som vet ngt om Chabloon?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare studs_boll
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nån som vet ngt om Chabloon?

Robbin var väl född -76 så jag håller med om att det var evigheter sen och jag tycker också att det är tråkigt att meriter i fälttävlan inte värderas på samma sätt som meriter i hoppning eller dressyr.

Kommer faktiskt inte ihåg, men det kan ha varit Leif Nilsson som hoppade honom och jag vet bestämt att det var Louise Nordholm som red dressyr och fälttävlan på honom.

Testryttare???

Fick för mig att han fått låga siffror på ridprovet, var det med ordinarie ryttare på ryggen då?

Urklippt från MABUSES inlägg:

"En ordentlig kik på samma bedömningspoäng ger att han fick exteriört 998, och 99 på skritt och trav, och att det var under ryttare som poängen sjönk till 77. Det kan inte ha varit så att den som visade honom på kvaliteten inte fick fram gången under ryttare, helt enkelt? Med tanke på hans senare prestationer på tävlingsbanan, menar jag, som skvallrar om bättre grundgångarter än 777. "

Jag hade missuppfattat det hela lite sorry...

Det var på kvalitet bedömningen när han var 4år :)

Han är aldrig testad i bruksprovet utan bara visad för hand där.

Nu pratar jag alldeles generellt och inte i den här frågan.
Man får ifrågasätta men man behöver inte göra det på ett sätt som blir otrevligt. Framförallt inte när det gäller beslut som är fattade 20 år bakåt i tiden.

Så gamla beslut får man inte ifrågasätta?

I den här tråden så finns ingenting som jag uppfattar som otrevligt, men det beror ju på vad man uppfattar som otrevligt. Som jag förstår det på dig så tycker du att blotta tanken på att någon skulle kunna ifrågasätta en auktoritet är mycket obehaglig. Det känns jobbigt för dig att veta att det finns människor som kan tänka sig att ifrågasätta saker, mycket hellre då att det begås orättvisor och felaktigheter än att det ifrågasätts.

Men den inställningen så förstår jag att den här tråden känns väldigt obehaglig att läsa. Mitt tips är kanske att du jobbar lite på din konflikträdsla och din inställning till auktoriteter (framförallt viljan att lyda till varje pris, oavsett om det är rätt eller fel), eller, om det känns för jobbigt, avstår från att läsa trådar om Chabloon, där du ju vet att det kan vara så att någon ifrågasätter på ett sätt som är emotionellt jobbigt för dig att se.

#4 Görel - Han hade en strumpa vb.
Ja, den anledning jag vet som gjorde att han inte godkändes var mångsidigheten.

#4 Görel - Han hade en strumpa vb.
Ja, den anledning jag vet som gjorde att han inte godkändes var mångsidigheten.

Nej det tror jag inte, det var för att han inte kom upp i exteriörpoäng.

Mångsidigheten var orsaken till att man visade honom. Inte många hingstar som kan skryta med placeringar i svår klass i samtliga grenar

Jag vet inget om vad som hänt denna häst (det finns fler gamla trådar om honom), men jag förutsätter att den är prövad enligt samma kriterier som alla andra hingstar vid avelsvärdering och att AVN av någon anledning har ansett att han inte har något att tillföra i vår avel.

Tillägg: En snabbkik på hans kvalitetsbedömningspoäng där han fick 87 i hoppning och 7777 för gångarterna - är detta likvärdigt med vad han fått på bruksprov så förstår jag varför han inte är godkänd, oavsett prestationerna.

Hingstar som godkänns via prestationer ska uppfylla vissa prestationskrav för att ens få visas. Men väl framme för avelsvärdering så är det fortfarande hingstens egenskaper som bedöms, inte dess prestationer. Att det är en utmärkt sporthäst med massor av placeringar i svår klass är inte automatiskt likställt med att det är en hingst vi vill ha i avel.

Sen tycker jag att det är väldigt otrevligt med detta öppna ifrågasättande av AVN och antydningar om att det inte skulle ha gått rätt till.

Reagerar faktiskt på att du reagerar på denna diskussion. Det handlar ju verkligen inte om något påhopp på enskild namngiven person utan ett ifrågasättande av en nämnd som offentliggör sina bedömningar? Tycker snarare att du är farligt ute och tafsar på yttrandefriheten. Gäller inte den på Bukefalos? Eller är det moderatorns åsikter som är "lag"?:eek:

Hejsan Studs_boll. Såg ditt gamla inlägg från i juni. Jag har också en chabloon avkomma. Känner dessutom uppfödaren som ägde chabloon. Jobbade där i 6 mån och hade chabloon som min lärohäst! Fick tom möjligheten att tävla honom i hoppning. Då var han 22år gammal och hade vilat sista året. Men efter några månaders ridning så kunde han ändå klippa en oxer på 160cm. Han var jättefin... Hur cool som hellst men ändå jätthingstig, galen att betäcka med men kunde ändå åka bredvid stona i hästlastbilen...

Anledningen till att han inte blev godkänd (enl uppfödaren) var att han fick för lite poäng extriört pga att han var för liten (enbart 161cm) dessutom var detta endast 1p för lite. Han struntade i att chabloon inte blev godkännd och visade honom aldrig mer. Tyckte väl att resultaten kunde tala för sig själv. Och visst kan dom det. =) Har sett MÅNGA avkommor efter den hingsten och flera st har gångarter för svår klass.

Fast det finns minst två hingstar lägre än 161 cm som godkänts de senaste åren, Saint Amour 160 cm och Dirco Hästak 158 cm.

Tycker snarare att du är farligt ute och tafsar på yttrandefriheten. Gäller inte den på Bukefalos? Eller är det moderatorns åsikter som är "lag"?:eek:
När nu denna tråd aktualiserats igen ska jag kommentera detta.
Vi har åsiktsfrihet och yttrandefrihet i vårt land, däremot har vi ingen skyldighet att publicera de åsikter som någon vill yttra. Bukefalos är ett privatdrivet diskussionsforum och forumets innehavare bestämmer vad som får avhandlas här.

Jag har för övrigt inte hindrat någon från att diskutera, bara påtalat att drevet mot AVN är väldigt otrevligt att läsa.

I din roll som moderator ja. Vilket gör att det börjar lukta censur på ett otrevligt sätt som inte har stöd i forumreglerna.

Om det var i egenskap av vanlig användare så är du naturligtvis fri att ha en åsikt som alla andra!

:bow:

Kändes som väldigt mycket censur, och det kan väl inte vara meningen med ett diskussionsforum? Men jag ska väl ta och läsa forumreglerna, som jag faktiskt inte orkat göra än:grin:...surnade till för att ett inlägg som jag skrivit bara "försvann" utan förklaring eller pm eller någonting. Men det var i ett annat forum. Men ska inlägg tas bort kan man väl få en motivering av moderatorn?

Fast det finns minst två hingstar lägre än 161 cm som godkänts de senaste åren, Saint Amour 160 cm och Dirco Hästak 158 cm.

Fast då fanns det inte så många som var mindre. Han fick en 7a på sin typ pga storlek och dessutom så satte de en 7a på hans trav vilket förvånade alla..

Titta på hans poäng på kvalitet och där ser man ju att de sänkte honom rejält vilket var ju ganska förvånande

http://www.blup.se/sv-SE/horses/463-chabloon-avelsvarderad

Kvalitet fick han 44p exteriört. det som är lite förvånande är att hans resultat i svår klass dressyr och hoppning inte finns med trots att jag personligen vet att han hade det :confused:

Knutte (Nordenbelt) red högre klasser i hoppning på C, sen gick Louise på ridgymnasiet och startade iaf Intermediare med honom. En avkomma (Charmant ) gick svår fälttävlan, bl a SM-91. Har själv suttit på Chabloon, otroligt fin att rida!!!

Har för mig att charmant såldes till Tyskland och gick höga klasser i dressyr där sedan.

Ja Louise var placerad med honom i Int. dressyr

*Knapplån*

Nu anser jag, enligt rätten att uttala mig både som vanlig "dödlig" bukefalosanvändare och moderator.

Själv skulle jag aldrig, godkänna några regler på ett internetforum utan att läsa reglerna. Man vet aldrig vad man godkänner...

Forumreglerna är inte särskilt svåra att hitta, de finns längst ner under cookies, regler och faq på forumets alla sidor.

Men för att förenkla för alla, skriver jag här ut dem.

Trots att administratörer och moderatorer på Bukefalos.com kommer att försöka hålla alla oacceptabla inlägg borta från forumet är det omöjligt att granska alla inlägg. Alla inlägg uttrycker den enskilde författarens åsikter. Varken Bukefalos, de som administrerar Bukefalos.com eller Jelsoft Enterprises Limited (utvecklare av vBulletin) kan hållas ansvariga för innehållet i något inlägg.

Detta är de regler man går med på att följa i och med att man registrerat sig som användare och skriver på forumet.

Följ alltid svensk lag. Inlägg får inte innehålla uppmaningar till brott eller beskriva olagliga aktiviteter. Undvik material som kan anses vara stötande. Detta gäller för all typ av text du skriver in samt för länkar och bilder.

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.

Om du ser trådar eller inlägg på forumet som du anser bryter mot dessa regler eller på annat sätt är olämpliga skall du tipsa moderatorn för forumet genom att klicka på Rapportera-ikonen i det berörda inlägget. Gör gärna detta även om du är osäker på om inlägget bryter mot reglerna, du hjälper moderatorerna att hitta inlägget och de kan sedan ta ställning till om det behöver åtgärdas.

Administratören och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst.

Bukefalos har även rätt att stänga av användare som bryter mot dessa regler. Användarens IP-nummer lagras i samband med att inlägg skrivs för att säkerställa detta.

Nu kommer säkert någon säga att men ... är inget företag, nej men en förening, med styrelse och liknande.

Och slutligen

Har ni några problem med oss moderatorer eller kanske rent utav Gunnar eller hans sätt att driva sitt forum eller Gunnars forumregler, har Gunnar åtskilliga gånger påtalat att ni ska kontakta honom, med konkreta exempel på vad vi har gjort för fel. Så att Gunnar kan åtgärda problemet på lämpligt sätt.

Återigen hänvisar jag till forumets regler...

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Senast ändrad:

Det är väl sådana hästar som avelsvärdering borde vara till för, Inte för att de med ruskigt låga poäng ska hamna i avel.

Jag hade mycket väl kunna tänka mig att betäcka mitt dåvarande sto med honom just på grund av hans starter i alla discipliner. Att köras in vid 17 års ålder och sedan -året efter på dispens - ( om jag minns reportaget från Ridsport rätt) starta i SM i körning säger ju också en del.
Nu stod han på naturlig lååååångt i från oss så det blev inte akutellt.

Har för mig att det fanns en bild på honom i reportaget. Kanske Ridsport har kvar något?

Krister Lindh har säkert en uppsjö med bilder på honom, de bor nästan granne, men sen att få tag på dessa... jag har ett par från >Bunge från år två ungefär, men kan inte scanna tyvärr

Charity 99, vad roligt att höra från dig på tråden. Studs-bolls avkomma är vid fem års ålder 166 cm och blir förmodligen ett par centimeter högre. Han är en helt underbar kille med ett helt underbart temperament.Han är oerhört lättlärd och mycket samarbetsvillig. Berätta gärna mer om honom Chabloon.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
426
Senast: MML
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 253
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka