Nån som vet ngt om Chabloon?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare studs_boll
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nån som vet ngt om Chabloon?

Jag har noga läst denna tråd eftersom det är min dotter som har startat den. Tycker inte att den kritik som framförs på något sätt kan väcka anstöt. Att ifrågasätta är aldrig fel i detta land. Dessutom går inte någon till personangrepp. Jag tror nämligen inte någon av de som har skrivit har en aning om vilka som värderade vid detta tillfälle. Vill däremot säga att den som startade ord som häxjakt bidrog till att den ursprungliga diskussionen kom av sig.

Hej
Har använt Chabloon två gånger i avel och bägge gångerna fick jag underbara ston med bra temperament. Varför jag tog en icke godkänd hingst?? Visa mig en godkänd hingst med dom prestationerna och jag använder den.......
Sen är det ju upp till var och en att använda godkänd eller inte godkänd hingst. Visst har vi regler ....men det finns underbara hingstar i Sverige som av en eller annan anledning inte kommer fram till våra bedömmare. Det är väldigt dyrt att få en hingst godkänd. Du ska ha en bra beridare, en känd sådan helst, och sen är det själva bedömnings-proceduren. Kostar mycket pengar :(.
Nä, jag ångrar inte att jag använde Chabloon!!
Nu ska vi försöka få ett sto dräkigt med Mowgli, finns några doser kvar!! Vi håller tummarna.

*kl*

Jag har också alltid haft svårt att förstå varför inte Chabloon blev godkänd.
Jag kan inte uttala mig om hur det fungerar idag för jag är inte alls insatt nu men det var ju inte bara Chabloon som var iblåsväder då (på istiden;))även om han kanske var den mest bredmeriterade prestationshingsten.

Primör var ju en hingst som godkändes på sina prestationer, sedan togs hans godkännande tillbaka och sedan godkändes han väl igen efter något år om jag minns rätt?
Jag minns att det var rabalder runt denna hingst också i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Primör godkändes först som treåring, klarade sen inte bruksprovet som fyraåring, blev sen godkänd igen p g a prestation, och till sist sänkt till C p g a bristande förvärvning.

Jaha, så kanske det var.
Tack du har verkligen allt memorerat!!

Jag fick för mig att det var något runt hans godkännande på prestationer, men då var det mest snack då... vilket det fanns gott om.
Vet att det fanns representanter i ovan nämnda nämd som inte alls ville se denna hingst godkänd. Vilket de också stod för, men jag antar att de helt enkelt fick finna sig i vad reglementet fann godkänd(?)...

(Antar delvis *kl*... svammel eller nått...)

Det är väl därför det kändes konstigt att en hingst som Chabloon med så mycket mer meriter (och mer förärvning, vilket han kanske inte hade när han visades iofs) ska trilla bort pga. sin storlek, som ändå inte är sååå märkbart liten...
Personligen så tror jag att det var fälttävlan som stack i ögonen... (jag var själv fälttävlansryttare på den tiden och har tävlat mot Chabloon en del så mig sticker det då inte i ögonen...)

Fast uppenbart inte så mycket lönt att irritera sig över nu mera.

Fram för anonyma bruksprov... både hingstar och visare!

Har för mig att Primör visades fram en gång då hans prestationer inte ansågs vara tillräckliga för godkännande.

Har för mig att Primör visades fram en gång då hans prestationer inte ansågs vara tillräckliga för godkännande.

Det stämmer. Det var när Roffe hade honom. :D

Personligen så gillade jag honom mkt, trevlig att ha att göra med och extremt söt. Kvick och vändbar i omhoppningar.

Skönt att minnet funkade:D

Jag kommer mest ihåg honom för hans morfar för jag älskade Flamingo på den tiden;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
426
Senast: MML
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 253
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka