Nån som vet en eller flera övningar ?

I

IdaLindberg

Hej , jag har en häst som är 6 år som jag precis bettslat ner till ett vanligt tränsbett o förut red jag på pelambett . o nu är det så att han lyssnar inte lika mycket osv , finns det någon som vet om det finns några bra övningar för o stärka det :)

Sv: Nån som vet en eller flera övningar ?

Jag vill inte påstå att jag är någon expert men personligen skulle jag försöka att vara mjukare i handen än vad som knappt är möjligt. Alltså: Du tar väldigt lätt i tyglarna och använder mer vikt och skänklar. Så långt gör du säkert. Min häst är tränad att gå så och går ganska bra (rids med lös tyglar i den mån det går. Svänger jag flyttar jag ut handen, fortfarande med hängande tyglar, och hon söker sig dit). Men nu var det ju kanske inte det du ville ha svar på :p

Personligen skulle jag lära in mycket vikt och skänkelhjälper genom att exempelvis göra många serpentiner i olika modeller och storlekar, lite volter kanske, mycket skritt->halt och andra övergångar. Kanske avancera med skritt->trav->halt och sätta sig tuuungt i sadeln. Det har fungerat mycket bra för mig.

Så länge du inte är väldigt hård i handen nu när du har bytt ner dig kommer det så småningom. Försök också att inte ta hårt direkt utan först be om att sakta in, sen be lite mer, sen säga till och sen sakta in oavsett vad hästen vill, exempelvis.

En tanke till: En tandläkare kanske skulle kolla i munnen på hästen. Har hört och läst att när hästarna är hårda i munnen kan det vara något som tandläkaren kan behöva rätta till.

Lite luddigt men jag hoppas att du förstår poängen i alla fall.

Om du menar att det är "bromsen" som inte fungerar lika bra med tränsbettet vill jag tipsa om en superbra övning:

Du skrittar in på en lagom stor volt (säg 8-10 m i diameter) och bestämmer dig för ett ställe på denna volt där du vill göra halt och stå kvar en stund. Ditt jobb i det här läget är att bara ta det lugnt och sitta bekvämt, följsamt och tålmodigt på hästen. Inga spänningar och ingen stress.

När du närmar dig punkten där du vill ha halt så tar du bara ett mjukt tag i tygeln (som om du förväntade dig en perfekt halt för den lilla hjälpen). Om din häst är som de flesta hästar som inte är vana att lyssna så bra, så går han bara vidare. Så fort du passerat den punkt där du hade velat ha din halt, så ger du efter och följer med som en passagerare i ett varv till. När du på nytt närmar dig "stoppunkten" ber du om halt igen - med samma mjuka hjälper.

Nu börjar du säkert fatta galoppen! Du fortsätter tills hästen faktiskt stannar för den mjuka hjälpen. När han stannat så ger du efter på tygeln och låter honom lugnt stå kvar någon halvminut eller så, tills du ber om skritt. Börjar han gå av sig självt innan du bett om det så låt honom bara knata ett varv till och be om en ny halt.

Kom ihåg att nu lär sig hästen något nytt, så ingen "korvstoppning". När ni lyckats med övningen en gång - så låt hästen få en paus och smälta det. Skritt på lång tygel kan vara en utmärkt paus. Innan du avslutar passet kan du be om en ny halt på samma sätt, fast på en volt åt motsatt håll och fortfarande i skritt.

Jag har gjort denna övning med massor av hästar som haft för vana att bara "fajtas" mot bettet och springa vidare ändå. Hittills har det alltid fungerat!

Tyvärr är vi ryttare ofta alltför stressade och "heta" själva när vi rider. Ett ridpass som jag beskrivit ovan skulle många tycka är bortkastat - det består ju bara av skritt och halt?!! Ett ridpass ska väl bestå av alla gångarter och ridning i "form" och sidvärtes och baklänges och jag vet inte allt...? Men om man är noga och tar en sak i taget så kommer man fortare framåt än om man försöker göra allt möjligt samtidigt, fast med ganska dåligt resultat. Då blir vi bara sura och bestämmer oss för att "kämpa ännu hårdare" nästa gång. Men det hörs ju på uttrycket: "kämpa hårdare" - att ingen bra ridning kommer komma ut av det.

Tänk också över hur tydlig och konsekvent du är med dina hjälper. Tyglarna använder vi ju tex både när vi bromsar, när vi ger halvhalter och när vi vill påverka hur hästen håller huvud och hals. Många gånger förstår hästarna inte vad vi vill med våra tygeltag - också blir de frustrarade, stressade och upplevs som "heta" pga det.

Lycka till!

övergångar övergångar övergångar

börja i skritt --> halt. Funkar det inte där kommer det garanterat inte funka i traven så det är bara kämpa på. Se till att du inte segdrar i hästen eller blir hård.
Huvudsaken är att den lyssnar. Tänk inte så mkt på formen i början.

MYCKET berömm ( :D )

När det väl börjar funka är det viktigt att inte glömma bort övergångarna. Även på mina hästar som varit utbildade till GP tränar jag övergångar i massor! Halvhalter är också bra när hästen börjar lyssna.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 810
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4