Nån som vet behovet

Lillsillen

Trådstartare
för ett hbl, 550-600 kg, vansinnigt hungrig men i gott hull som beräknas föla 20 april??

Ger idag hösilage 10 kg per dag, med 56g Smbrp/kg foder o 7,3MJ.
Torrsubstans 77 g Smbrp o 10 MJ per kilo torrsubstans (73%).
(Mineralsvar har jag inte fått ännu, men det kommer nog i morgon)

Eftersom fodret skall ökas fram till fölning och efter fölning emottages tacksamt förslag per månad ända fram till sommaren...

Sv: Nån som vet behovet

Hästar är hungriga när de inte får tugga tillräckligt, inte när de får för lite Mj eller magen inte blir full. Så om du ger halm att tugga på eller mer grovfoder lugnar hon sig. De måste få tugga länge vid något tillfällle varje dag så de psykiskt känner att de har tillräckligt med mat.

Så nåt mål måste vara så stort att hon kan tugga åtminstone nån timme. Helst flera ggr om dagen.

10kg hösilage för ett dräktigt halvblod?:crazy:

Den mängden får mina shettisar:p, dom dräktiga shettisstona får dessutom mer än så

I månad 11 behöver ett 600 kg sto i genomsnitt 90 MJ och 665 gram smältbart råprotein, första laktationsmånaden ca 1115 gram SMRP och 120 MJ. Kan du inte ge henne fri tillgång? HH

OK, hästen i fråga är i mkt gott hull, så vuxenvikten bör således vara 550 kg i lagom hull, med en mkh på 164 cm o lite fullblod så tror jag det stämmer bättre än 600 kg...

Jag ger hösilage 3 ggr/dag och frukost o lunch ute i hagen med en giva på 5-6 kg att fördelas även till FET arab, 400-450kg.
På kvällen får hon 5-6 kg i boxen, så jag tror hon tuggar drygt en timme ialla fall...

Fri tillgång ej möjligt då araben blir grotesk :(
Vad ligger behovet på för stoet nu och framöver?
Vad innebär laktasionsmånad??

Mineralerna:
Kalcium: 4,2 g / kg foder
Fosfor: 1,3 (!) g/kg foder
Magnesium: 1,1 g / kg foder (bra eller dåligt??)

så det blir sannolikt att fodra med fosforbalans...
om inte bättre förslag finns...

för ett hbl, 550-600 kg, vansinnigt hungrig men i gott hull som beräknas föla 20 april??

Ger idag hösilage 10 kg per dag, med 56g Smbrp/kg foder o 7,3MJ.
Torrsubstans 77 g Smbrp o 10 MJ per kilo torrsubstans (73%).
(Mineralsvar har jag inte fått ännu, men det kommer nog i morgon)

Eftersom fodret skall ökas fram till fölning och efter fölning emottages tacksamt förslag per månad ända fram till sommaren...
Du ger på tok för lite grovfoder. Öka genast till 20 kg. Tänk på att inte ge något kraftfoder dom första 2 dagarna efter fölning. Direkt efter fölning så ger vi våra ston 1 liter betfor utblandat i 20-25 liter vatten och 1 dl salt. Detta för att ge stoet en energikick. Sedan så får dom inget kraftfoder förren 3 dagen efter fölning.

På tok för lite???
10-12 kg hösilage blir det ju per dag, mao 7,3 - 8,75 kg torrsubstans och för en häst på 550 kg är ju minimibehovet 5,5 kg torrsubstans...så det kan ju inte vara så illa (?)

"Direkt efter fölning så ger vi våra ston 1 liter betfor utblandat i 20-25 liter vatten och 1 dl salt. "
DETTA är något nytt för mig, Tack för den infon.
Ger ni hästarna betfor under hela dräktigheten också, annars är det väl inte så bra att ge dem denna giva, eller?
Funkar det med vanligt hushållssalt? Med eller utan jod??

Jag har tänkt att fodra med hösilage, havre, vetekli o fosforbalans om jag nu får till foderstaten, för jag vet inte behovet ännu, hjälp?!

Har ett gammalt foderstatsprogram där jag får fram följande behov vid
dräktighetsmånad 10: 80 MJ, 550 Smbrp, 38 ca, 34 P
Dräktighetsmånad 11: 84 MJ, 605 Smbrp, 48 ca, 32 p
digivande: 127 MJ, 1210 Smbrp, 57 ca, 44 p
och så vidare

Är detta siffror som stämmer överens med dagens "vetenskap"?

Åsså räknar jag lite då:
Med 12 kg hösilage, 1 kg havre, 0,5 kg vetekli o 20 g fosforbalans hamnar jag på

104 Mj, 805 Smbrp, 39 ca, 35p
jämfört med behovet:
80 MJ, 550 Smbrp, 38 ca, 34 P

så får jag ett stort överskott på såväl energi o protein, kvot på 7,6 mot behovet 6,9......är det acceptabelt???

Vad händer om jag ger 20 kg hösilage då?????
Jo det blir 1120 g smbrp alltså DUBBELT mot behovet!!

På tok för lite???
10-12 kg hösilage blir det ju per dag, mao 7,3 - 8,75 kg torrsubstans och för en häst på 550 kg är ju minimibehovet 5,5 kg torrsubstans...så det kan ju inte vara så illa (?)

"Direkt efter fölning så ger vi våra ston 1 liter betfor utblandat i 20-25 liter vatten och 1 dl salt. "
DETTA är något nytt för mig, Tack för den infon.
Ger ni hästarna betfor under hela dräktigheten också, annars är det väl inte så bra att ge dem denna giva, eller?
Funkar det med vanligt hushållssalt? Med eller utan jod??

Jag har tänkt att fodra med hösilage, havre, vetekli o fosforbalans om jag nu får till foderstaten, för jag vet inte behovet ännu, hjälp?!
Jag tycker det låter jätte lite för ett dräktigt sto. Vi ger bara betfor vid fölningen och då det är svinkallt ute. Då får dom en blaffa ljummen betfor. Vi ger våra salt varje dag i fodret. Men har du inte fodersalt så ge salt utan jod. Jag har märkt en stor skillnad på dom stona som har fått denna mixen direkt efter fölning och dom som inte har fått det.
Vi ger våra stom Hippo breed.

På tok för lite???

Visst täcker det med råge minimibehovet av fibrer (enligt lag)och hästen verkar ju hålla hullet på detta men det är inte allt man ska ta hänsyn till - hästen verkar ju uppenbarligen behöva mer att TUGGA PÅ! Tuggbehovet ska ju också täckas på något sätt. Tänk på att hästar i det fria tuggar ca 16-18timmar om dygnet!
Rekommendationen är att ge minst 1.5-2kg ts grovfoder/100kg häst men allra helst fri tillgång om det är möjligt.

Jag tycker också att 10kg hösilage verkar LITE till ett stort DRÄKTIGT halvblod...

Vad gäller behov för din häst, som just nu är i 8:e månaden (eller?) så börjar behovet öka fr o m nu. 15% mer MJ i månad 8-9, 25% mer MJ i månad 10 och 30% mer i månad 11. Proteinbehovet ökar till kvot 12 i dräktighetstillägget ( i de där procenten ).
Vad just din hästs behov är, är individuellt, men en genomsnittshäst på 550kg har ett underhållsbehov på ca 60mj enligt tabeller (odräktig och fram till 8:e dräktighetsmånaden då behovet ökar).

Senast ändrad:

Tänk på att ditt sto även är dräktigt o behöver därmed mera foder.

Den mängd du ger ditt halvblod ger jag mina dräktiga shettisar o dom är perfekta i hullet.

Dom äter idag 10kg hösilage, ½kg Lusern, 1kg havrekross o 200g betfor. Dessutom tillsätter jag Tocosel en gång i veckan.

Min lånemage som beräknas föla 3 dagar efter din får följande foderstat (hon går på lösdrift med halmad ligghall)
Fri tillgång hösilage (räknar dock ca 15 kg då hon inte är ngn stor ätare) med ts 64%, 6.2 mj, 27smrp (tyvärr inga toppenvärden:()
0.3 kg betfor
100 gr soja
1.7 kg eggersmann avelsmüsli
70 gr mineraler eggersmann osteomin
2 g kraffts magnesium (om jag minns rätt)

Jag tycker också att din hösilagegiva låter klen, låt dig inte styras efter absoluta miniminivåerna med ett dräktigt sto. Det är heller aldrig fel att ha lite hull på fölstona så att de inte går ur sig så mkt när de ger di. Se också till att hon har tillgång på halm.
Lycka till med fölisen!

P.S. Gå in på hippocampus foderstatsida och prova dina uträkningar där så kan du "fila" på olika foder. Glöm inte selenet! D.S.

Senast ändrad:

KL.
Tyvärr så är det många som fodrar som TS gör. Men man får aldrig glömma att det är EFTER fölningen som stoet faller ur. Detta stoet kommer att tappa massor av hull om man inte göder på henne redan nu. När fölungen sedan börjar dia. Då kommer det att gå åt massor för att hålla igång stoet och mjölken. Det gör absolyt inget om hon har 50 kg övervikt redan nu. Kan du så ge henne fri tillgång. Faller hon ur så kommer det bara att kosta massor att göda upp henne i sommar sedan. Det kommer inte att räcka med bara bete. GÖD PÅ HENNE MERA.

Åsså räknar jag lite då:
Med 12 kg hösilage, 1 kg havre, 0,5 kg vetekli o 20 g fosforbalans hamnar jag på

104 Mj, 805 Smbrp, 39 ca, 35p
jämfört med behovet:
80 MJ, 550 Smbrp, 38 ca, 34 P

Det är olämpligt att ligga så nära 1 i kvot mellan kalk och fosfor vid dräktighet och laktation. Om man ger mer fosfor än kalk kan skelettstörningar uppstå. Mätvärdet i ensilaget har stora felmarginaler. Vetekli i sin tur kan hämma upptaget av kalk.

Man kan riskera att i verkligheten hamna över 1 i kvot.

Sen är det iofs så att det är troligt att bara 10 % av fosforn i vetekli är smältbar för hästen. Jag brukar ändå avråda från vetekli vid dräktighet och digivning om man inte ligger på stora kalköverskott för säkerhets skull. HH

Vi ger heller inte kli till våra dräktiga om vi inte samtidigt ger kalk.

Nu har jag inte läst allt men BÅDA mina ponnyer äter mer mat än ditt halblodssto.

Den yngre för att hon behöver växa och lägga på hull (hon är ruggigt musklad men tunn, är inne om nätterna just nu).

Den äldre därför att hon är dräktig och ökade på sitt underhåll i princip från dag ett.

Bägge har fri tillgång på hösilage med BRA värden och äter runt 15kg/dag (den stora lite mer) när de har fri tillgång, högre TS har vi också.

Den stora var lite tunn ett tag men flyttades då till annan hage och fick kraftfoder tre gånger om dagen också.

Så jag skulle ge din MER mat, så mkt hon orkar i boxen på natten och morgonen och så ge lusern osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 601
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vad räknar man med att ett hbl sto ca 550-600 kg som fölat i mitten på maj, har för näringsbehov under hösten/vintern? Har tänkt att...
Svar
5
· Visningar
809
Senast: Tuvisen
·
A
Foder & Strö Höet har 69 g/kg smbrp, 84% torrsubstans, 7,7 MJ/kg foder. Hur mycket vågar jag ge min vallack på ca 550 kg (otroligt lättfödd, men...
2
Svar
23
· Visningar
3 308
Senast: DavidS
·
Foder & Strö Har suttit o klurat på min nya hästs foderstat. Vill använda samma fodermedel som min andra häst, blir lättast så. Hon är ett 12-årigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka