nån som skulle vilja hjälpa mig?..

K

korytko

Jag har ett arabiskt fullblod, som är rätt så het. Men jag tycker det är jätte-kul med heta hästar så det är inget problem.
Men när jag ska galoppera ute så blir det en så studsig galopp plus att han vägrar att gå ner på tygeln. Då blir han rent ut sagt förjävlig, eftersom han blir rädd och skyggar för allt, när jag rider honom på martingal går han mkt bättre, det är bara det att när jag stannar honom så dra han "ut" och ner huvet, vilket är jäte jobbigt. vad ska jag göra??:confused:
 
Sv: nån som skulle vilja hjälpa mig?..

Hej! Låter ganska jobbigt, men det går alldeles säkert att komma tillrätta med :) Jag har inte så mycket egen erfarenhet av detta, men kanske kan hjälpa till ändå. Först tycker jag att du ska kontrollera foderstaten, kanske får hästen för mycket energi eftersom den är så extremt het. När hästen börjar studsa på stället måste du driva, driva, driva, för att hjälpa den framåt, du vill fram och men när du tar i hästen för att det går för fort, blir den lite stirrig och börjar steppa på stället. Jag tror att du får stå ut med ett lite högt tempo (inte sken) ett tag för att hästen ska vänja sig vid omgivningen och till slut galoppera lugnt. När den drar huvudet ner, så håll emot stadigt på handen, driv framåt och sitt ner. Hoppas du får någon nytta av det här, lycka till!
 
Sv: nån som skulle vilja hjälpa mig?..

Håller med tidigare som skrev ang. foderstaten. Sen skulle jag ha börjat med att träna på allt han tycker är läskigt. Det är bättre att ta tag i det i skritt än i galopp. Dessutom har du ju ändå ingen glädje av galoppen om han går som du beskriver.
En av mina fullblods araber var likadan med huvudet och ville inte gå i form. Så jag använde western hjälper när jag red, släppte på tyglarna och lät hästen hitta sin egen form istället för att kräva så mycket, det blev en enorm skillnad efter ett tag och hon stressede ner jätte mycket och slutade att spänna sig.
 
Sv: nån som skulle vilja hjälpa mig?..

Red en liknande ponny idag..

1, kontrolera foderstaten..inte för mkt havre åh kraft..

2, tänk på att göra en rätt galoppfattning , ingen slängtrav innan fattningen , då blir det lätt "släng galopp"

3, sitt stiiiiiiiiiiiiiiiiill i galoppen , slappna av , även om inte hästen gör det..

4, om hästen drar upp huvudet , kan det bero på att du drar för mkt i tyglarna när du ska sakta av.. använd sätet , sitt djupt ner i sadeln , inte för mkt bakot , det betyder "framåt" för hästen..

Hoppas jag kunde hjälpa till , lycka till !:)
 
Sv: nån som skulle vilja hjälpa mig?..

4, om hästen drar upp huvudet , kan det bero på att du drar för mkt i tyglarna när du ska sakta av.. använd sätet , sitt djupt ner i sadeln , inte för mkt bakot , det betyder "framåt" för hästen av Zoowie:

Jag är däremot inte alls säker på deet fenomen att bakåt i sadeln betyder framåt för hästen. Jag har fått lära mig motsatsen iaf.:confused:

Jag rider ett sto som studsar enormt i galoppen samt bockar och slår bakut. Hon har aldrig blivit inriden "ordentligt" och det är kosekvensen av det.
Hon spänner sig sedan galoppen igenom.
Vi tränar just nu, sedan en knapp vecka tillbaka på galoppen och vi jobbar på flertal fattningar i höger och vänster varv på mellanstora volter. Tror det handlar om flertalet fattningar du gör och försöker låta bli slängtraven.
Du måste vara mjuk i handen och så fast i sitsen som det bara går. Följa med i rörelserna. Galoppera rakt fram i "lugn galopp" ute stärker också. Men glöm inte att jobba mycket i trav och skritt för att separera gångarterna.
Det har hjälpt oss iaf. :bump:
 
Sv: nån som skulle vilja hjälpa mig?..

Btw: Jag tror att du ska arbeta bort användandet av martingal. Ytlig inlärning är inte alls lika givande som kommunikationmedel. Personligen tror jag det handlar om att vara konsekvent när han gör så med dig. Tillrättavisningar, och jubel när han "gör som han ska" i de situationer du upplever att han busat tidigare. ;)
 
Sv: nån som skulle vilja hjälpa mig?..

prova att släppa lite på tygeln, det kan vara så att du känner dig lite osäker eftersom du vet att hästen tidigare stuckit med dig. SÅ försök lita lite mer på hästen och sitt inte med handbromsen i hela tiden, utan bromsa när det faktiskt går för fort. Sedan ska han givetvis inte springa rally med dig, men för att du ska kunna bromsa honom måste han sluta studsa...
 
Sv: nån som skulle vilja hjälpa mig?..

Jag fick provrida en kompis arab för inte så länge sedan, jag vet precis vad du menar!!
Jag hade sällskap och red bakom, så jag får ju skylla mig själv lite grann, men jag vet att hästen kan bli sådär "studdsig" även då man rider ut själv.

Tipset är väl att galoppera längre sträckor, sitta väldigt bestämt i sadeln och inte ha alltför korta tyglar. Inte slita alltför mycket, låt hästen gå i en högre takt till att börja med. (Vet att det är väldigt svårt, araben som jag fick provrida var väldigt spänd och intensiv i sin galopp) Efter ett tag blir hästen (förhoppningsvis) lite tröttare och märker att det inte hjälper att hetsa upp sig.

Annat man kan göra är ju att hela tiden hålla hästen uppmärksam. Exempelvis kan du rida skänkelvikningar och utifrån det göra galoppfattningar, för att sedan, efter ett visst antal steg, göra en övergång eller halt. Rida öppna går ju förstås alltid, men jag skulle ändå föreslå att lägga in mycket halter så att hästen lugnar sig.

Jag tror att det senare alternativet kan vara bättre om man vill ha en snabb förändring.
 
Sv: nån som skulle vilja hjälpa mig?..

Han blir studsig för att du håller i mun.
träna lydnad på bana o sedan ute.

Han ska lyssna på förhållningar, gör han inte det så gör halt- lätta o klappa.
Han drar ut halsen för att han aldrig får en eftergift o TAR då en själv.
du får inte bli dragandes o du ska inte dra hästen till att gå på tygeln, utan du ska RIDA den till att GÅ på tygeln.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 513
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 003
Senast: Mickizz
·
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp