Sv: Nån som skor med hela sulor på vintern?
*KL*
Jag har provat det mesta..
Bumper/buffersulor - de med en bulle i mitten: Fungerade värdelöst, bullen böjdes inåt och så var det med det
Hela hårda blå - ger isstyltor, som inte blir så höga, men stenhårda, inte släpper och vad värre är blir halvrunda under iaf med ringskor, som blir ett utmärkt 'gjutform'. Bättre om man preparerar sulorna med olja/tjärna/vaselin/stearin/etc på utsidan, men aldrig riktigt bra. Tyvärr behöver hästen sådana. Jag HAR lekt med tanken om man kan lägga huf grips ovanpå, eller spritsa ett mönster med superfast eller liknande..
Halvhårda svarta/ljusa - lite bättre för styltorna men buktar inåt = häst aj aj
Supertunna, fjantigt tunna, som glasslock hela sulor - fungerar SUVERÄNT. Kastar ut och bryter sönder snö/is, inga styltor alls. Dock sviktar de lika gärna inåt med, vilket gör att det bara fungerar för de som är underlags/stentrampskänsliga/liknande, och inte de som behöver sulor för de blir ömma av sultryck eller liknande.
Så, kontentan är att ponnyn får de genomskinliga jättemjuka vintertid, och fbl får ha sina blåa, tjocka, hårda och jag försöker preppa dem så ofta jag kommer åt, bra blir det aldrig riktigt för honom dock men det finns inget val för honom.