Nån som skor med hela sulor på vintern?

T

tottenham

är det nån som hittat hela sulor som funkar även som snösulor och "kastar iväg snön" så den inte fastnar?
i såna fall vilka?
eller har ni andra sätt att förhindra klumpar under hovarna?
även om det blir mindre med sulor än utan så fastnar det ju ändå om man inte har snösulor.

Sv: Nån som skor med hela sulor på vintern?

Jag har vanliga snösulor och har alltid haft det på mina skodda hästar. Hade hela sulor fram förra året men det resulterade i snöstyltor. Fungerar skitbra men kolla över sorterna som finns och se om du kan prova med andra modeller. En bra regel kan vara att aldrig använda svarta sulor. Jag vet inte riktigt varför men de har aldrig fungerat bra enligt min erfarenhet och har även pratat med andra som säger likadant.

Varför är det så viktigt att få bort alla klumpar? Räcker det inte med att brodden tar? Små snöklumpar är det ju i regel alltid.

Jag använder snösulor och har aldrig några problem med snöklumpar.

Jag använder snösulor och har aldrig några problem med snöklumpar.

nej det är just det jag menar...med snösulor är det aldrig några problem ;-)

men jag vill liksom ha hela sulor (stora rörelser på hästen) nu när det blir hårt och kallt ute för att sen byta till snösulor under vintern. men risken är ju att det hinner komma snö under första skoperioden när man har hela sulor :-(
tänkte om det var nån som hade tips på några mirakelsulor som fixar båda delar ;-)

de hela sulor jag haft förut under vintertid har samlat snö ungefär som utan snösulor.

Jaha, du menar så. Nä några såna mirakler tror jag inte finns. Blir väl till att trixa lite med skoningsperioderna då. Brukar ju tyvärr bli så beroende på när snön kommer :crazy:

Jag bor ju i vinterland (inte än) men jag har några gånger provat med hel sula (vanlig slät), funkar inte! Blir snöstyltor då på de allra flesta hästarna. Kanske inte om de har en väldigt stor vid hov..???? Aldrig mer!

Är strul med hela sulor vintertid, vårt fullblod måste ha sulor fram med silicon under och det är inte lätt. Dom säger att man kan smeta in med vacelin eller nåt men har inte provat om det funkar, bor i Stockholmstrakten så det blir att rida när det inte är för mycket snö.

*knapp*
Det ena behöver ju inte utesluta det andra! Jag har haft häst med både sulor (hårda plast) och snösulor på vintern. Fungerade utmärkt! Lite extra pilligt för hovis (snäll hovis :love:) men helt och fullt genomförbart.

Travsulorna med brodd är kanon flappskor kallas de. Har jag ofta som vinterskor då dom är lätta att hålla rena vid snö och slask + att brodden inte är i vägen så dom trampar sig inte så ofta. Plus dessa skor trampar de så gott som aldrig av sig :cool::bump:

Vi distansryttare rider ofta sulade året om. På sommaren har jag styva blå sulor men på vintern byter jag till mjuka svarta som sviktar och därmed släpper snön. Dessa ej heltäckande sulorna duger inte för mina behov! Och de mjuka helsulorna styltar inte, hur många mil man än rider....men dom frestar mer på hoven är de hårda så jag använder dom inte längre period än vad som behövs!

FPL

*KL*

Jag har provat det mesta..

Bumper/buffersulor - de med en bulle i mitten: Fungerade värdelöst, bullen böjdes inåt och så var det med det

Hela hårda blå - ger isstyltor, som inte blir så höga, men stenhårda, inte släpper och vad värre är blir halvrunda under iaf med ringskor, som blir ett utmärkt 'gjutform'. Bättre om man preparerar sulorna med olja/tjärna/vaselin/stearin/etc på utsidan, men aldrig riktigt bra. Tyvärr behöver hästen sådana. Jag HAR lekt med tanken om man kan lägga huf grips ovanpå, eller spritsa ett mönster med superfast eller liknande..

Halvhårda svarta/ljusa - lite bättre för styltorna men buktar inåt = häst aj aj

Supertunna, fjantigt tunna, som glasslock hela sulor - fungerar SUVERÄNT. Kastar ut och bryter sönder snö/is, inga styltor alls. Dock sviktar de lika gärna inåt med, vilket gör att det bara fungerar för de som är underlags/stentrampskänsliga/liknande, och inte de som behöver sulor för de blir ömma av sultryck eller liknande.

Så, kontentan är att ponnyn får de genomskinliga jättemjuka vintertid, och fbl får ha sina blåa, tjocka, hårda och jag försöker preppa dem så ofta jag kommer åt, bra blir det aldrig riktigt för honom dock men det finns inget val för honom.

KL

Nån fler som provat att ha dubbla sulor? Dvs först tunna hela och sedan snösulor utanpå? intressant? hur blir friktionen då? Sitter skona kvar? påverkas hovarna?

Min har hela sulor året runt pga strålbenshälta hf. De vita, tjocka sulorna.
Får värst styltor där, som inte lossnar av sig själv. Vet ej om ringskon hjälper till...:(
Bak har han inga sulor. Med snösulor får han värre styltor än utan :laugh:

När vi "vinterskor" våra hästar så slår hovis på snösulor i form av urklippta plastdunkar. :idea:

Han klipper ut och slår på mellan hoven och skon. Det funkar jättebra. Billigt och så blir det inga styltor vilket det ofta blir här nere i södra Sverige.

Och så brodda vi oxå naturligvis.

hela sulor+snö=benbrott. det är fullkomligt livsfarligt!! blir 10ggr mer styltor än med vanliga skor. har haft det en gång och aldrig mer!!! :eek:

jag har alltid snösulor vid snö (huf grip), annars går det inte att rida och inte är det tryggt att släppa dom i hagen heller... :crazy:

å jag har alltid haft hela sulor, de svarta, och aldrig haft problem med varken styltor eller brutna ben.

när jag däimot körde med kanalsula, så nöttes sömmen av och skor reste.

bara hela sulor för mig tack!!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 216
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 039
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka