Nån som känner igen symtomen?

Rain_woman

Trådstartare
Min femåriga greykorsning var helt normal fram till att han helt plötsligt mådde jätteilla och kräktes upp maten han åt på morgonen. Direkt efter började han tokkräla omkring på golvet och var rädd för allt för att sedan växla mellan att galoppera okontrollerat in i väggar, vingla omkring som en gravt alkoholpåverkad och få total kramp med stela ben och ramla åt sidan. Detta pågick i ca fyra minuter. Ytterligare en halvtimme var han orolig och förvirrad.
Hos veterinären var hjärta och lungor bra, de böjde huvud och lyfte fötter och ingen feber.
Blodprovet visade något förhöjda levervärden. Så vi fick åka hem med levermedicin som han ska ha i sju dagar. Återbesök om tio.

Jag har vakat som en hök sen dess och har upptäckt att han är väldigt trött och något orkeslös men har varit mer sig själv. Dock var han mer allmänpåverkad imorse och började vingla litegrann igen men det gick över sen.
Han har även ökad törst och typ...stressfäller päls.

Vad tusan är det han råkat ut för? Veterinären sa bara att det kunde vara allt och inget. Nån som känner igen symtomen?

Sv: Nån som känner igen symtomen?

Förändrade levervärden kan indikera förgiftning.

Hur såg njurvärdena ut?

Beroende på vad hunden har förgiftats av kan det vara olika lätt/svårt att konstatera. Olika gifter verkar dessutom olika fort/långsamt vilket gör det ytterligare svårt att diagnosticera.

/Swat

Någon variant av epilepsi? Förgiftning som Swat redan nämnt?

Swat: jag kollade inte på den men veterinären kom och sa att hans levervärden var lindrigt förhöjda. Mer vet jag inte. Det ska kollas igen vid återbesöket.

Laa och martha: Anfallet han fick såg ju ut som det men är inte epilepsi medfött? Eller kan de dyka upp senare? Jag har funderat lite på förgiftning men kan inte riktigt se vart han skulle fått det ifrån.
Eller iof, farsgubben hade tagit ut hundarna den morgonen och enligt honom hade just den hunden snappat upp något från marken som försvann i ett nafs. Usch, tänk om det var något som lagts fram med flit..:(

Min ena hund fick epilepsi när han var 2,5 år första gången så det kan komma senare...tycker det låter precis som det var med honom :(

Epilepsi kan uppstå när som helst o se ut hur som helst.
Håller med om att det låter som EP eller förgiftning.

Jag har en kompis vars hund har epilepsi och en annan kompis vars 2 barn har och har haft epilepsi, så här kommer lite förklaringar:

Epilepsianfall kan vara alltifrån att de inte är kontaktbara i några sekunder, kanske sitter/står/ligger stilla och ser ut som om det tittar på något i några sekunder men de reagerar inte om du t ex prasslar med godispåse. Eller så kan det vara ett riktigt anfall när de trillar omkull och tuggar fradga, kissar på sig osv. Det kan även vara så som du beskriver att de springer fram och tillbaks helt oplanerat utan kontroll in i väggar osv. Eller vad som helst däremellan. De brukar vara trötta efter ett anfall oavsett hur anfallet har sett ut.

Epilepsi kan vara medfödd, men kan även vara förvärvad t ex om de skadar huvud, nacke eller rygg. Första anfallet behöver inte komma i samband med skadan. En hund kan få ett enda anfall och sedan aldrig mer, eller ett anfall och sen dröjer det flera år till nästa eller så får de frekventa anfall med varierande mellanrum. Om anfallen kommer ofta bör de få medicin, samma sort som människor med epilepsi får.

Det finns ytterligare orsaker till epilepsianfall, det kan även vara epilepsiliknande anfall så det behöver inte vara epilepsi, och en av orsakerna man inte vill tänka på är att det kan sitta en tumör någonstans som börjar trycka på någon nerv. Även detta kan orsaka anfall.

Men som någon annan sa, det kan vara en förgiftning. Vi håller tummarna för det.

De kan få sk leverkramper, dvs om levern inte fungerar som den ska så kan de få krampanfall. Om nu värdena var förhöjda så kan det vara en orsak. Sen gäller det att hitta orsaken till varför de är förhöjda. Ett ultraljud av levern skulle berätta mer om hur den ser ut.

Ja veterinären sa något om det. Nu på tisdag ska han på återbesök för att kolla levervärden och om det fortfarande var förhöjt så skulle de göra ett ultraljud. :/

Mitt ex då 2,5-åriga borzoitik drabbades av exakt samma sak. Jag vet dock inget om värdena, har för mig att de var normala (exet åkte till Ultuna i raketfart).

Till den dagen hade hon aldrig haft ett ep-anfall, men efter det första fick hon 3-4 om året. De började alltid med att hon spydde. Exet märkte efter en tid att en utlösande faktor tycktes vara att hon betade gräs. Efter begränsning av betningen kunde han hålla anfallen nästintill borta. Nu är hunden nio år och mår bra. Bara hon inte betar en massa får hon inga anfall...:crazy:

Låter väldigt mycket som när min mammas voffe fick epilepsi.
Han var 1,5 år vid sitt första anfall.

Blev tom blicken, trillade ihop och krampade, sen efter anfallet var han allmänt lullig, återkom var tredje vecka med fler kramper med ett par timmars mellanrum tills medicin sattes in.

Var väldigt påverkad efter anfallen de sista gångerna. Orolig, förvirrad och mamma upplevde honom som känslig för ljud.

Men efter att medicin sattes in så har han inte haft ett enda anfall, han har tagit den några månader nu, har för mig att det var i oktober han hade sista. Så det är jättebra. Han var lite slö och påverkad av medicin första veckan men efter det har han varit precis som vanligt förutom ökad aptit.

Epilepsi, vad jag förstår, så kan man inte se det på några prov utan man utesluter allt annat med blodprov och mammas hund fick även rönga hjärnan för att utesluta tumör.

Hoppas det går bra med din hund.

Liten uppdatering här då. Vid återbesöket visade det sig att hans levervärden var helt normala igen och de funderade om det ändå kunde vara förgiftning. Dock uteslöt de inte epilepsi.

Nu är det bekräftat dock att han har epilepsi:( Fick sitt andra anfall för en stund sedan och nu har han inte ätit något olämpligt eller gjort något konstigt. Och exakt samma symptom igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka