Nån som kan ?

Sv: Nån som kan ?

Lipurtà skrev:
Jag är inte rädd för han stegrar och bockar rätt ofta men jag sitter aldrig av för det !
Han bara backar o backar o backar..även om jag backar honom åt det hållet jag ska fortsätter han han vill inte gå framåt..han är helt frisk ,inte ont nånstans allt sånt är kollat.
Tempot i tölten går bra ute när han väl går frammåt.
Men jag kan ju inte jämt rida ut med någon för att han ska gå frammåt för sen går han ju ändå inte när jag rider själv ? han är för det mesta väldigt ,väldigt pigg så det är inte de..
Har ridit han lite mer än ett halvår så kanske är det att han testar mig..men jag har gjort volter och massa sånt läänge,men han fortsätter backa när jag försöker få han frammåt.
Jag har provat att använda spöet och det gör jag inte igen för det resulterar i att han blir argare och backar ännu mer.

En gång råkade jag ut för att en islandshingst som blivit illa behandlad och sedan aggressiv, växte fast. Jag var ute och red med två kompisar och de red på två av mina valacker. Hingsten som var ranghögst och mycket stolt gick först men vid ett dike tyckte jag att valackerna skulle gå först eftersom hingsten var så lite riden. Men han blev tvärsur och vägrade rubba sig när inte han fick gå först över diket. Vi försökte dra honom fram, knuffa honom fram och en av mina kompisar gav honom ett rejält rapp bak, trots att jag förbjöd henne. Trodde han skulle anfalla både henne och valacken för han blev skitsur och det blev jag också på min kompis. Hon skall vara glad att jag klarade hålla honom! Men framåt gick han inte. Till sist sade jag till dem att rida iväg före mig och låta ig klara det här själv. Sedan satte jag mig avslappnat i sadeln och sade till hästen att "jag har tid att sitta här hela dagen och vänta ut dig!" Han försökte vända men då vände jag tillbaka honom mot diket och visade att antingen går vi den här vägen eller står vi där vi står. Efter 45 min gav han upp och gick över diket. Han var inte heller rädd. Han testade mig den gången och aldrig mer. Så tålamod och bestämdhet tror jag på samt att aldrig låta dem vinna.

För att få en lite mer uppmärksam och samarbetsvillig häst kan man testa att gå en kurs i tex trick-training med sin häst. Det bygger på ledarskap och brukar stimulera kommunikationen att bli riktigt intressant för hästen. Tycker man det är roligt ,kan man även utveckla det hela genom att börja använda klicker i träningen. Det är inte så dumt att bryta "döläget" genom att göra totalt andra saker med sin häst ibland. Min häst tycker det är superkul! Vi har fått en helt annan relation i och med det.
www.trick-training.nu

Du får inte ge upp dina försök att komma underfund med varför din häst stannar. En orsak jag inte ser att någon nämnt, men som nog är vanlig, är att hästen är flockbunden. Låter så eftersom din häst gärna följer med en annan häst. Kanske behöver han trygghet från någon att följa efter. Det kan också vara så att han tidigare har fått dåliga erfarenheter när han ridits ut och i så fall är han ju jätteförnuftig som inte utsätter sej för risken att råka i knipa igen. Han stannar innan faran dyker upp. Eller så är han bara oerfaren, du har inte haft honom så länge eller något sådant, så han är osäker.

Försök i första hand att stryka hästen medhårs, dvs undersök vad han tycker är roligt. Det enklaste är om han gillar att springa. Då kan ni börja varje ritt med att kuta lite på stigarna närmast hemmet, och efterhand kommer han säkert inte ha något emot att ni vidgar erat område, bara han får springa lite till. Vissa lockar sina hästar med mat. Man ställer ut en hink på ett strategiskt ställe i förväg, eller har lite godis i fickan, eller skaffar för vana att låta hästen beta en stund. Du får prova vad som passar just din häst. Gillar han att hoppa så bygg lite hinder i närmaste krokarna och hoppa lite rundor i olika varianter. Variera mycket så han inte hinner tänka på sina hyss utan är upptagen med att hänga med dina förehavanden.

Se till att han alltid får positiva erfarenheter. Och se över om han verkligen är smärtfri en gång till, att en häst har ont betyder inte att den visar det hela tiden. Kanske känns det onda bara i backarna eller när du börjar ta mer i honom e.d. Granska all utrustning noga en gång till. Inte kul att kämpa med att få hästen att lyda i månader för att sedan upptäcka att han haft ont hela tiden.

I de lägen du försöker driva honom kan du prova att helt enkelt gunga fram honom, helt smärtfritt men du påverkar honom ändå kraftigt så han knappast kan stå still.

Du kan också prova att rida honom tillsammans med en annan häst en längre tid tills han lärt känna stigarna och vant sej vid att man brukar traska på i ur och skur och han kanske rent av glömmer av sin ovana naturligt. Eller leda honom om ingen rider ihop med dej.
Lycka till!

Lipurtà skrev:
Jag är inte rädd för han stegrar och bockar rätt ofta men jag sitter aldrig av för det !
Han bara backar o backar o backar..även om jag backar honom åt det hållet jag ska fortsätter han han vill inte gå framåt..han är helt frisk ,inte ont nånstans allt sånt är kollat.
Tempot i tölten går bra ute när han väl går frammåt.
Men jag kan ju inte jämt rida ut med någon för att han ska gå frammåt för sen går han ju ändå inte när jag rider själv ? han är för det mesta väldigt ,väldigt pigg så det är inte de..
Har ridit han lite mer än ett halvår så kanske är det att han testar mig..men jag har gjort volter och massa sånt läänge,men han fortsätter backa när jag försöker få han frammåt.
Jag har provat att använda spöet och det gör jag inte igen för det resulterar i att han blir argare och backar ännu mer.
Jo, men han kan ju inte backa hela vägen hem!:)
Gedig inte, när du har gett en jälp FÅR DU INTE GE DIG.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar