Nån som kan ?

L

Lipurtà

Det är så att hästen jag rider ibland eller väldigt ofta när jag rider ute bara stannar och vägrar gå framåt.
Han går om jag leder honom en bit men när jag sitter upp igen så stannar han.
Vad kan det bero på ?:confused:
Han är inte rädd för något sådant för han är helt lugn och ont har han inte för med en annan häst och i paddocken går det bra.
Är även svårt att få han bli mer energisk i tölten..någon som har tips på hur man kan göra ? ;)

Sv: Nån som kan ?

Skrev lite fel :d
Menade att han inte är rädd för an ser helt lugn ut och så.

Antingen är din häst lite bekväm av sig , den vill kanske helt enkelt inte gå längre. Har ett gammalt sto som är omöjlig att rida ut med för hon stannar och vill bara gå hem.

Men mitt tips är att vara bestämt och ta med lite drgahjälp ut iform av en annan pigg häst så blir det kanske lite mer fart.

Lycka till

Lipurtà skrev:
Det är så att hästen jag rider ibland eller väldigt ofta när jag rider ute bara stannar och vägrar gå framåt.
Han är inte rädd för något sådant för han är helt lugn och ont har han inte för med en annan häst och i paddocken går det bra.
Är även svårt att få han bli mer energisk i tölten..någon som har tips på hur man kan göra ? ;)

Jag har också problem med min häst som gör samma sak. Surar ner sig totalt och vägrar gå. Leda går bra för mig med, men från ryggen är det tvärstopp!
Jag skulle tro att det kan bero på att hästen testar var dom har ryttaren. Min häst lyckades tyvärr vinna så många gånger att jag till sist inte kom från gårdsplanen. Tog då hjälp av en mycket mer rutinerad ryttare som vågade sätta emot lite. Jag är lite feg så när min häst börjar stegra och bocka så brukar jag hoppa av. Vilket då som sagt var inte har gett så bra resultat. Senast idag hade vi ett sånt bråk när jag red barbacka, som min häst vann:o

Jag har i alla fall fått många tips om hur jag ska kunna lösa problemet. Allt från att använda spöt till att dra in hästen på en liten volt och tvinga honom att gå runt, runt, runt och sen be honom att gå framåt igen. Går han då framåt är det mycket beröm och sen rid vidare som att inget hänt. Vill hästen ändå inte gå framåt så tar du in honom på volt igen.

Jag tycker inte att något av dessa fungerar på min häst, men det är ju kanske värt ett försök?

Det låter mer som en olat det där med att din häst backar... min häst kan också gör det ibland men visar man bara vem som bestämmer så går det bra. Hästen får inte vinna! Vinner den en gång vet den att den kanske kan vinna igen osv. Då kommer den att testa ryttare hela tiden, vilket inte är så kul.

Min häst hoppade förut ( och kan även göra den nu också ) från ovalbanan, var inte beredd första gången men andra var jag det och blev sur på hästen och visade vem som bestämde. Efter det har hon inte hoppat ut från banan, men visst testar hon ibland men då måste man vara bestämd och inte låta henne vinna:D

Sen frågade du hur din häst skulle bli mera energisk i tölten...enda tipset jag har är att hästen måste bjuda själv och det kan funka med draghjälp, tex en annan häst töltar före så töltar du efter. Det funkar iaf på min häst:D Lycka till!!

//Loddie-bil:cool:

Lipurtà skrev:

Vet du vad, då vi köpte en utav våra hästar som var nyss hemtagen från island, hade han för sig mycket såntdär. Man kunde inte rida ut på hästen, han stannade och då man skulle driva på han bara backade han. Han kunde istortsett backa hem med en, in i skogen, in i elstaket faktist en gång :) men då gick han allt fram.

Eftersom ingenting hjälpte på ryggen. Så fick vi tänka om, vi kom då på att om vi testar hoppa av, men håller i tyglarna på samma sätt som om du rider(att dra funkar nästan aldrig)
Och bara peta på med pisken på baken, du skall alltså gå bredvid hästen och inte framför. Då gick han fram några steg och då hoppade jag upp igen. Sen såfort han gjorde liknande hoppade jag av och gjorde samma sak som innan. Det tog ett tag men tillslut fick han det inprentat att "oj, det var vart visst mycket jobbigare att backa, än att lyssna på ryttaren" Det är det dom måste lära sig, att det bara blir jobbigare för dom att bråka.

Du ska absolut inte hoppa av eller ge med dig och vända hemåt.. Står han bara stilla eller stegrar/bockar han eller på annat sätt försöker få av dig? Om han bara står stilla ska du självklart försöka få han att gå framåt, med röst, skänklar allt du kan komma på. Att använda pisk och markera att du menar allvar kan behövas, du slutar självklart att driva på när han går fram. Tänk på att du måste ha tålamod då din häst troligtvis bara försöker testa dig och se hur långt han kan gå i att vägra. Se till att du har tid på dig när du ska ut och rida nästa gång sen ser du till att han går så långt du vill i den takt du vill, blir ni stående får du vänta ut han och ite bege dig hemåt eller kliva av.
Tänk också på att det inte blir bättre för att du tar sällskap med någon annan, det kommer att sluta med att du aldrig kan rida ut själv!

För att få en energisk tölt måste du ha en energisk häst. Se till att din häst trivs med att arbeta. Och att du inte "packar" ihop han i samling förrän handbromsen är ur. Han måste ha energi och framåtvilja innan du kan börja samla hästen. Annars är risken stor att det blir mer "bakåttänkande", alltså att du får hästen att lägga in backen så fort du ska tölta..
Lycka till hoppas detta hjälpte en smula..

Ta en lång pinne, bind fast ett snöre och i snöret sätter du en morot som du håller dinglandes framför mulen:rofl:
Skämt åsido...det där med volter kan vara värt ett försök. Annars kan du ju alltid prova att backa honom i den riktningen ni ska till, kanske han inte tycker att det är så roligt att backa när han blir bedd att göra det så han kommer på bättre tankar..??
Hade ett welsh-sto för många år sedan som var precis likadan. Rekomenderar inte att ta "draghjälp", visst det fungerar säkert att han går framåt med sällskap men nästa gång ni ska ut själva då ?? Då är det samma visa igen. Min welsh vägrade till slut att till och med gå av gården och jag var gråtfärdig. En dag var min mamma med ut och red och så fick den envisa lilla hästen för sig att hon skulle minsann inte gå fastän mamma var med på sin nordis. :eek:
Min kära lilla mamma som i vanliga fall har en ängels tålamod när det gäller djur såg rött, för den här gången gick hon för långt. Hon tog mitt spö och uppifrån ryggen på hennes häst tog hon i allt hon hade och drämde till henne över baken, lillfisen tog ett jättehopp och efter den dagen gick hon alltid framåt:angel:
Lycka till nu.

Jag har också samma problem med min ena häst som vägrar att gå över den osynliga linjen och jag har som många skriver försökt att tvinga hästen att gå fram. Efter VM i Norrköping så har jag fått en annan syn på problemet. En av våra bästa och medaljrikaste ryttare hade ju samma problem, hästen vägrade helt plötsligt att gå in i startboxen i passlöpet. Ryttarens filosofi vid sådana tillfällen är att man inte ska tvinga hästen över den osynliga linjen för det kan skada tilliten mellan häst och ryttare. Detta har jag tagit till mig och fick dåligt samvete för att ha pressat min häst framåt. Numera kan vi bara promenera men jag känner att vi har fått en mycket bättre kontakt och hon litar på mig mer.

Känns som om att jag är rätt rutinerad på just detta område..

Hästen jag har gjorde detta en massa massa gånger. Men hon vann bara en gång, men trots detta fortsatte hon. Hon hade bestämt sig för att göra så varenda en gång jag red ut ensamen.

Vi kom till sommarhagen, sen var det tvärstopp, red jag åt andra hållet kom vi inte ens bort från gårdsplanen. Att smälla till denna damen hjälpte inte utan hon ställde sig bara högre, och efteråt backade hon i raketfart.

Jag tog då tiden till att inte gå på henne alls, jag satt och väntade ut henne och lirkade henne framåt. Det fungerade till en viss del. Att göra en volt har jag aldrig testat och kommer inte testa heller, jag är grymt mycket emot att göra en volt som straff eller för att lugna en häst, har sett många olyckor hända på just detta sättet. Både med häst och ryttare.

När mitt lirkande inte fungerade så började jag istället att driva på henne när hon väl stod upp, så hon fick göra ett hopp framåt. Inte genom att smälla till henne utan genom att varenda gång komma på ett nytt skrämmande ljud som fick henne att reagera, och det fungerade.

Nu är det c:a 2 månader sedan hon ställde sig upp med mig. Och visst, jag var livrädd varenda en gång.. Jag har vält med en häst som ställde sig upp, men skam den som ger sig. Hästen vann en gång då jag hade ett skarpare bett på henne och jag vägrade ta fighten med det bettet, så hon ställdes in i sin box c:a 10 minuter medans jag värmde det andra bettet och höll på, jag tar det som att hon vann, men samtidigt inte.

Det hon började med istället för att stegra var att ta bettet och sticka på hemvägen, ställa sig upp om jag gjorde halt på hemvägen osv. Där vann hon över mig rejält. Jag åkte av så det visslade om det två gånger inom loppet på 5 minuter, men lojal som hästen ändå är så väntade hon och lät mig sitta upp, sen var det samma visa igen. Tillslut fick hon dra järnet hem och kasta av mig en tredje gång på stallplanen. Då blev det lina på henne och tömkörning, när jag inte bemästrade detta så hoppade stallägaren upp som inte håller på med islandshästar, red henne 1 timme och kom hem rätt nöjd. gav mig tips på hur jag skulle göra, nr 1 var att sätta på den hemska nosgrimman igen, huvanemej. Den är fortfarande på. Jag tränade halter, höll i mig i öronen när hon stegrade, men behöll halterna hela tiden, nu gör hon halt på långtygel på hemvägen, visst skyndar hon på stegen lite, men våra ridturer är roligare och vi kommer bättre överens därför är det inte så viktigt för henne att dra iväg i full kareta på hemvägen. Hon är nöjd så som det är. Jag kan tillochmed galoppera på hemvägen utan att vara orolig över att inte kunna stanna henne, hon stannar direkt jag ber om det.

Så det enda som krävs är tålamod, förmågan att lyssna på sig själv och hästen samt läsa av hästens nästa steg. Kommer ihåg en gång då jag stod på samma ställe i över 2 timmar och väntade på at hon skulle ta ett steg framåt.

Lycka till!! Ni alla som har problemen kommer greja det galant med lite tålamod och tid. Var aldrig rädda för att ta hjälp.. Det gjorde jag med tårar som sprutade åt alla håll och löftet om att aldrig mer sitta på en häst, iofs ett löfte jag inte kunde hålla ;).

Är han frisk då?
Det kanske är något som inte stämmer eftersom att du eftersöker mer energi i tölten?

Är hästen frisk är mitt bästa tips att stålstätta sig med en ängelstålamod, spela spel på mobilen eller sjunga igenom alla låter i melodifestivalen från år 60 och framåt. Dvs bara sitta och vänta. Med pisk, drag, slit och bank kan man lätt hamna i en sitation som man inte bemästrar.

Men det gäller så klart att man är tjurigare än hästen, medan man ändå står där kan man öva på att "kyssa stigbyglarna" till exempel, det brukar ibland få hästen att glömma bort att den gåstrejkar.

Försöker hästen att vända om, så försök bara att rama in hästen mellan skänklarna och få den att stå rakt, försök att lura den att det är du som har gjort halt.

Jag hade ett halvblodssto med ponnyhjärna en gång, ibörjan testade hon mig värre än en luttrad shetlandsponny testar sin femåring... Hon brukade helt sonika dö när vi skrittade (helst också vid samma plats) det var som om när startmotorn dör i en bil, hur mycket jag än "vred på nyckel" så var hästen död. Så brukade hon stå där, lite vridandes på huvudet så att hon precis kunde snegla på mig i ögonvrån, hade hon vetat vad det betytt så hade hon nog räckt ut tungan också. Då brukade jag sätta mig till ro i sadeln, sjunga en sång. Till slut brukade hon glömma bort att det var hon som stannat och ville då börja gå, men då brukade jag kontra med att hon inte fick gå. Det brukade spela ut hela hennes humör :angel: Hon började skapa med frambenen men hon fick ändå inte gå förrän jag sade att hon fick gå, på så sätt fick jag kontrollen igen. Hon slutade ganska snart med dessa dumheter, hon var pigg och framåt i övrig.¨

Kan trösta dig med att du inte är ensam, det finns MÅNGA som råkar ut för samma sak! Har inte hästen ont någonstans bottnar problemet förmodligen i bristande ledarskap kanske kombinerat med osäkerhet hos hästen. Har suttit och väntat ut en ouppfostrad och mkt envis herre i närmare 3 timmar en gång. Fick motstånd när han bråka men beröm för varje tanke att bjuda framåt och nonchalerades helt när han bara stod still, provade bara att driva på ibland. Mamma kom med mackor o dricka så jag inte skulle svälta ihjäl. Kan tillägga att elaka pållen INTE fick smaka:D
Till slut gav han upp och då red jag bara iväg en liten bit med mkt beröm o sen satt jag av o gick hem. Ritten efter tog det hela 10 min o sen provade han aldrig med mig på nåt mer men hans ägare gav upp och sålde honom för hon kom inte ur fläcken om han inte kände för det:smirk:

Har hästen brist på framåtanda kan du prova att ta en promenad ut från stallet. Gå en bit, sitt upp o rid hem. I fortsättningen går du ut från stallet men efter ett tag sitter du upp o rider en längre sväng innan du rider hem. Ha gärna sällskap ibland... Läng sen ridturen efterhand och sitt upp närmare o närmare stallet (kanske botar tvärnitarna oxå, vem vet???:idea: ). Sen kan du prova att rida ut med andra som efter ett tag rider iväg medan du bromsar din häst. Rid sen i kapp dem när de är nästan ur synhåll.
Rid också korta snabba pass, typ värm upp i skritt innan du rider tempo bara en kort stund innan du skrittar hem. Har funkat på MÅNGA hästar jag har ridit till. Bestraffa inte hästen för att den inte bjuder fram, då blir den bara ännu mer motvillig! Lura den att tänka framåt och variera ridningen i stället, det brukar göra susen. Lycka till med din häst. Kom ihåg att han har musklerna men du har hjärnan!

Rid mer aktivt framåt, sitt inte passiv och rid inte bara rakt fram. utan aktivera hästen. Exempelvis ställ hästen, rid öppna och sluta, flytta den för skänkeln, rid halvmånar, träna tempoväxlingar (går alldeles utmärkt även i skritt och då kan man även passa på att träna sin sätesridning), testa hästens lydnad genom exempelvis själv göra halt emellan åt och sen kunna rida fram eller rygga när du själv bestämmer att ni skall göra det, rid i varierande terräng. Men hästar som gärna blir lite bekväma av sig och lägger i handbromsen behöver ofta ridas fram mer. För utan energi så finns det ju ingen motor att driva ekipaget!

Men sitt inte av, det är ju lika med belöning för hästen. Skall man sitta av och öva lydnad eller lösgöra/samla sin häst från marken så skall den ske på ryttarens vilkor, inte när hästen bestämmer. Som någon skrev ex. innan man sitter upp och sedan kanske istället sitta upp på hemvägen...stallet och kompisarna där hemma är ju alltid en bra dragkraft! Då är det bättre att arbeta förebyggande och undvika situationen. Om hästen nu skulle stannar så vänta ut den, ett knep är att ta ett ledande tygeltag så att hästen måste ta ett steg åt ena sidan och på så vis sätta den i rörelse. Det gäller att prova sig fram och att ha stort tålamod. Hästar som stegrar sig gäller det att hålla i rörelse, för en häst är är i rörelse och är sysselsatt har ju inte samma möjligheter eller tendenser till att stegra. Variera övningarna och miljön för hästen, gör det roligt och varierande. Kan man bara hålla huvudet kallt, ha massor med tålamod och en potion list, så kan man bli av med de mesta ovanorna

Rid med någon ut, tror inte att du ska hoppa av varge gång den stannar det blir ju belöning tillslut. Vänta ut hästen i stället, driv lagom men bestämt framåt och sitt så tills hästen går, om så i två timmar! Ge dig ALDRIG

Förutsätter att hästen är frisk.
Den har inga låsningar?

Jag är inte rädd för han stegrar och bockar rätt ofta men jag sitter aldrig av för det !
Han bara backar o backar o backar..även om jag backar honom åt det hållet jag ska fortsätter han han vill inte gå framåt..han är helt frisk ,inte ont nånstans allt sånt är kollat.
Tempot i tölten går bra ute när han väl går frammåt.
Men jag kan ju inte jämt rida ut med någon för att han ska gå frammåt för sen går han ju ändå inte när jag rider själv ? han är för det mesta väldigt ,väldigt pigg så det är inte de..
Har ridit han lite mer än ett halvår så kanske är det att han testar mig..men jag har gjort volter och massa sånt läänge,men han fortsätter backa när jag försöker få han frammåt.
Jag har provat att använda spöet och det gör jag inte igen för det resulterar i att han blir argare och backar ännu mer.

Det låter verkligen som min häst, fast min är en hon ;)

Tycker du skall ge dig tiden en dag och bara vänta ut honom. Varje steg han tar framåt = beröm. Backar han, sitt helt stilla även om han backar hela vägen hem. Sitt inte av förrän du kommit sålångt som du själv vill. Det kan ta en timme det kan ta en dag. Men förr eller senare så släpper det.

Tänkte samma sak, jag hade samma problem med en häst under en tid. Visade sig att hästen hade en 5 gradig hälta som inte visats sig oroligt nog. Jag skulle råda dig att kolla upp hästen.

nu är det så att jag inte äger hästen men jag ska frsöka ordna detta..ska man be en veterinär eller kiropraktor ?

icehorse skrev:
Jag har också samma problem med min ena häst som vägrar att gå över den osynliga linjen och jag har som många skriver försökt att tvinga hästen att gå fram. Efter VM i Norrköping så har jag fått en annan syn på problemet. En av våra bästa och medaljrikaste ryttare hade ju samma problem, hästen vägrade helt plötsligt att gå in i startboxen i passlöpet. Ryttarens filosofi vid sådana tillfällen är att man inte ska tvinga hästen över den osynliga linjen för det kan skada tilliten mellan häst och ryttare. Detta har jag tagit till mig och fick dåligt samvete för att ha pressat min häst framåt. Numera kan vi bara promenera men jag känner att vi har fått en mycket bättre kontakt och hon litar på mig mer.

Ta inte den känsliga händelsen som exempel! Det är fortfarande en het potatis och det är många som anser att det inte alls var hästen utan ryttaren som inte vill in i boxen vid det tillfället. Men ju mer man rör i skit desto mer luktar den och för alla inblandades bästa är det bäst att inte nämna händelsen mer tycker jag!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar