Sv: Nån som kan ?
Känns som om att jag är rätt rutinerad på just detta område..
Hästen jag har gjorde detta en massa massa gånger. Men hon vann bara en gång, men trots detta fortsatte hon. Hon hade bestämt sig för att göra så varenda en gång jag red ut ensamen.
Vi kom till sommarhagen, sen var det tvärstopp, red jag åt andra hållet kom vi inte ens bort från gårdsplanen. Att smälla till denna damen hjälpte inte utan hon ställde sig bara högre, och efteråt backade hon i raketfart.
Jag tog då tiden till att inte gå på henne alls, jag satt och väntade ut henne och lirkade henne framåt. Det fungerade till en viss del. Att göra en volt har jag aldrig testat och kommer inte testa heller, jag är grymt mycket emot att göra en volt som straff eller för att lugna en häst, har sett många olyckor hända på just detta sättet. Både med häst och ryttare.
När mitt lirkande inte fungerade så började jag istället att driva på henne när hon väl stod upp, så hon fick göra ett hopp framåt. Inte genom att smälla till henne utan genom att varenda gång komma på ett nytt skrämmande ljud som fick henne att reagera, och det fungerade.
Nu är det c:a 2 månader sedan hon ställde sig upp med mig. Och visst, jag var livrädd varenda en gång.. Jag har vält med en häst som ställde sig upp, men skam den som ger sig. Hästen vann en gång då jag hade ett skarpare bett på henne och jag vägrade ta fighten med det bettet, så hon ställdes in i sin box c:a 10 minuter medans jag värmde det andra bettet och höll på, jag tar det som att hon vann, men samtidigt inte.
Det hon började med istället för att stegra var att ta bettet och sticka på hemvägen, ställa sig upp om jag gjorde halt på hemvägen osv. Där vann hon över mig rejält. Jag åkte av så det visslade om det två gånger inom loppet på 5 minuter, men lojal som hästen ändå är så väntade hon och lät mig sitta upp, sen var det samma visa igen. Tillslut fick hon dra järnet hem och kasta av mig en tredje gång på stallplanen. Då blev det lina på henne och tömkörning, när jag inte bemästrade detta så hoppade stallägaren upp som inte håller på med islandshästar, red henne 1 timme och kom hem rätt nöjd. gav mig tips på hur jag skulle göra, nr 1 var att sätta på den hemska nosgrimman igen, huvanemej. Den är fortfarande på. Jag tränade halter, höll i mig i öronen när hon stegrade, men behöll halterna hela tiden, nu gör hon halt på långtygel på hemvägen, visst skyndar hon på stegen lite, men våra ridturer är roligare och vi kommer bättre överens därför är det inte så viktigt för henne att dra iväg i full kareta på hemvägen. Hon är nöjd så som det är. Jag kan tillochmed galoppera på hemvägen utan att vara orolig över att inte kunna stanna henne, hon stannar direkt jag ber om det.
Så det enda som krävs är tålamod, förmågan att lyssna på sig själv och hästen samt läsa av hästens nästa steg. Kommer ihåg en gång då jag stod på samma ställe i över 2 timmar och väntade på at hon skulle ta ett steg framåt.
Lycka till!! Ni alla som har problemen kommer greja det galant med lite tålamod och tid. Var aldrig rädda för att ta hjälp.. Det gjorde jag med tårar som sprutade åt alla håll och löftet om att aldrig mer sitta på en häst, iofs ett löfte jag inte kunde hålla
.