Nån som kan hjälpa mig?

P

Pills

Jag vet inte vad ska göra med min häst.. hon är rädd för traktorer, lastbilar och vanliga bilar som kör fort.. men hon är inte de i hagen.. ja blir så frustrerad när hon håller på och fjantar sig när man är ute å rider..
hon har ju gått på travet så traktorer tycker ja att hon borde vara van vid.. där stallet är så är de en granne som har 2-3 traktorer som han brukar köra me lite då och då men då reagerar hon inte..
Är de nån som har samma problem eller vet hur ja ska få henne att sluta att hålla på sådär när man är ute å rider.. :confused:

Sv: Nån som kan hjälpa mig?

Har du någon känsla för om hästen gör det för att hon verkligen är rädd för fordonen, eller gör hon det "för att hon kan", d.v.s. ser det som en ursäkt för att hitta på lite bus?

Min häst brukar reagera på bilar om JAG tror att han ska göra det (=spänner mig och liksom laddar för att hindra hästen)

tips: promenera med hästen vid hand på vägen så att hon vänjer sig vid bilar. om hon verkligen är rädd så är det av största vikt att du är lugnet hon kan lita på.

Som Lord Owen säger, det är ryttaren som påverkar om hästen blir rädd ute i trafiken när man rider och den inte blir det när den går i hagen. Du ska vara ledaren, den trygga mittpunkten och då måste du verkligen hålla dig lugn, inte ladda. Djupa andetag är bra! :idea:

Jag har en häst som är som du beskriver. Jag har övat länge på att hålla mig lugn när hästen blir uppstressad, så med mig är hon lugn i trafiken. Däremot har hon två yngre skötare som blir uppjagade själva i trafiken och då snurrar det runt i hästens huvud som bara den, och hon blir jättestressad. :galen:
Så tills de kan hålla sig lugna får de nöja sig med att rida på få ställen... Och inte vill de rida på ridbanan heller. :galen:

ja, jag ta gå med min häst för hand var som helst för att då VET han att jag är den trygga punkten (=han följer mig) men när jag rider så känner han ibland att jag spänner mig för saker som jag vet att han brukar reagera på (=människosak) och då jag sitter på ryggen tror jag också att hästen känner ett större ansvar än när man går med den och om den då inte litar helt på ryttaren eller känner av ryttarens reaktioner så händer det ju att hästen blir osäker.

som sagt, träna på att gå med hästen där det är mkt bilar för att visa att du inte tycker att det är en så big deal. sen tar du med någon som går (som känner hästen) bredvid när du rider på vägen och som kan gripa in om hästen blir rädd. har funkat för mig i alla fall. men först och främst måste du lära dig själv att inte själv bli "rädd" för bilarna. tänk inte att hästen KOMMER bli rädd för då spänner du dig automatiskt. om jag kan brukar jag rida på långa tyglar vid vägen för då slappnar man nästan alltid automatiskt av och hästen känner att det är lugna puckar sas. :D

Precis! Sitter man med korta tyglar så är det lätt att sitta och vara beredd på att något ska hända hela tiden. :p
Själv rider jag alltid på långa tyglar, eller så pass att de är långa ifall jag inte tar upp handen så att jag får kontakt. så att man slipper trixa med fladdrande tyglar när nåt väl händer. ;)

Solvira skrev:
Precis! Sitter man med korta tyglar så är det lätt att sitta och vara beredd på att något ska hända hela tiden. :p
Själv rider jag alltid på långa tyglar, eller så pass att de är långa ifall jag inte tar upp handen så att jag får kontakt. så att man slipper trixa med fladdrande tyglar när nåt väl händer. ;)

Jag har en invand reflex som kom nån gång när jag började rida som går ut på att om det händer något så får jag korta tyglar på 2 sekunder. :p Blir aldrig nått fladder. Men det kan ju förståss räcka med två sekunder för att bli mos. :crazy:

Jag antar att du är ganska trygg när du står på kolmorden med familjen och kollar på lejonen som går i sina inhägnader, men hamnar du på samma sida av staketet som dem tror jag att du skulle känna dig lite illa till mods. :smirk:

Skulle du dock ha med dig en erfaren lejontämjare som sa "jag skyddar dig, du har ingentng att vara rädd för", så skulle du genast bli mycket lugnare, eller hur? Övertyga hästen att du är lejontämjaren.

Haha, du kan gärna få pröva det på min kallblodstravare, hennes man har en vana att trassla till det. ;)

Okej.. tack allihopa :) ska försöka med tipsen.. får se hur de går =D

Solvira skrev:
Haha, du kan gärna få pröva det på min kallblodstravare, hennes man har en vana att trassla till det. ;)

skicka hit henne bara :D

Haha, där blir det problem. Hon hatar transporter, särskilt om de är långa. :p
Men du är välkommen att komma hit. ;)

Solvira skrev:
Haha, där blir det problem. Hon hatar transporter, särskilt om de är långa. :p
Men du är välkommen att komma hit. ;)

ajdå, hon är som min då :angel:
får packa ihop min påller och titta förbi dig så ger vi oss ut på motorvägen tillsammans :D ;)

I hagen är hästarna trygga för att det är deras hem. Gör det så tryggt som möjligt när du är ute och rider. Möter ni en bil så ge hästen långa tyglar och prata med den. Spänd dig ente för då spänner sig hästen. tänk så här: Slappnar du av och inte är rädd, så gör hästen det oxå! :rofl:

Lord Owen skrev:
Min häst brukar reagera på bilar om JAG tror att han ska göra det (=spänner mig och liksom laddar för att hindra hästen)

Så var det för mig och min häst i början oxå. Höll honom kort som tusan o spände mig= han fick tokspel. Men nu efter 2 år tillsammans så litar jag på honom till 99% och han litar på mig så jag kan rida på långa tyglar fast det kommer farliga fordon och fräser förbi.
Visst kan han studsa till ibland men det är nog mest bara för att väcka matte ;) :D

Senast ändrad:

En ond cirkel brukar det bli. Det är läskigt att sitta på en häst man är osäker på runt trafik, så då blir man som ryttare spänd när den där bilen/traktorn dyker upp. Så det är nog problemet, rädd ryttare=rädd häst, eftersom hästen inte bryr sig i hagen. Så tänk på att sitta avslappnad och andas hela vägen ner i magen när du möter ett fordon. Lura både hästen och din egen kropp genom överdriven avslappning och andas, andas...
Hälsning Maja

jo de har ja gjort men ibland så springer hon iväg iallafall.. och jag är inte direkt den typ som spänner sig bara för att de kommer en bil.. och så brukar ja alltid låta henne ha långa tyglar.. så ibland så bryr hon sig inte och ibland så vill hon springa iväg.. men är ja bara ute å går med henne då bryr hon sig verkligen inte och även samma sak när ja är i hagen.. så ja vet inte om de är nått som har hänt henne nån gång eller om hon bara får för sig saker..

Pills skrev:
jo de har ja gjort men ibland så springer hon iväg iallafall.. och jag är inte direkt den typ som spänner sig bara för att de kommer en bil.. och så brukar ja alltid låta henne ha långa tyglar.. så ibland så bryr hon sig inte och ibland så vill hon springa iväg.. men är ja bara ute å går med henne då bryr hon sig verkligen inte och även samma sak när ja är i hagen.. så ja vet inte om de är nått som har hänt henne nån gång eller om hon bara får för sig saker..

jag tror fortfarande att det är du som spänner dig eller skickar någon form av signal till hästen..låter ännu mer så när du säger att hon är lugn när du promenerar med henne. :smirk:

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar