nån som haft en häst som ha problem att kissa ?

martinique

Trådstartare
Känns inge kul just nu, min ena häst beter sig mysko när han ska kissa. ha tagit urinprov å lämnat till veterinären men dom ser inge fel där så på måndag ska han i å undersökas me ultrajud. Han e lite speciell å kissar inte ute :confused:
Han står ju ute från morgon till kväll så ja brukar ta in han mitt på dan just bara för att han ska få kissa .
Nu för några dagar sen när ja tog in han så ställer han sig som vanligt å kissar men efter han kissat blir han jätte mysko å far runt i boxen å verkar ha ont i magen sen försöker han kissa igen, gång på gång men de kommer bara några droppar, de syns att de gör ont så gjorde han två dagar i rad å nu verkar de vara lite bättre men fartfarande inte bra. E livrädd att de ska va nå allvarligt å han måste opereras eller nå sånt :cry: Nån som haft samma problem å vet va de kanske kan va ? Vågar då inte rida på han då ja e rädd han ha ont i magen eller nån anna stanns min stackars lillgubbe :cry:

Sv: nån som haft en häst som ha problem att kissa ?

Hej!
Min valack hade problem med falska urinstenar. Var skit som fastnat vid urinröret, hårda som stenar. Det gjorde ont att kissa, men vet gav honom en lugnande och sen tog hon bort dem på tre minuter, sen var han ok igen. Är rätt vanligt på valacker om jag förstod veterinären rätt. Det behöver inte vara så farligt om du har tur. Låt veterinären kolla om det kan vara det.

Lycka till!

ok, de lätt ju som nått som de skulle kunna va , få hoppas att de e nå sånt för operera e ju inte direkt de ja vill utsätta min ängel för då bli de ju box vila å en massa sånt å de e inte riktigt han stil . Hur ser man om de är "falska stenar" då? Tack för tipset nån fler som har nån erfarenhet ?

Jag hade aldrig själv kunnat se att det var falska urinstenar, utan det var vet som såg det när han var drogad och hade hela härligheten ute på vift...

ok , då få ja hoppas att de är de som han har å att de går att åtgärda så där lätt ... tack så mycke för tipset

Vi hade en häst på prov som visade sig ha svårt med kisseriet. Han ställde sig i kisställning, klämde fram några droppar. Stannade ofta för att kissa när vi red ute.

Vid besiktningen lite senare visade det sig att han hade urinstenar. Åkte in och ulade, visade mycket stenar. Hästen hade tidigare opererats för urinstenar, men det hade alltså återkommit. Det var inte rätt mot hästen att låta den genomgå en stor bukop igen, så han fick somna in. Det visade sig senare att stenarna var stora som hönsägg...

Men urinstenar är ovanligt.

Norrland

Min häst fick inflammation i skapet och det var precis som någon ovan skrev att veterinären plockade bort stora klumpar som var som stenar som satt vid urinröret.
Jag mårkte det främst för att han blev väldigt svullen och att det rann...:eek:

Hästen fällde inte ut snoppen alls när han skulle kissa för att det gjorde ont och han hade riktiga problem med att kissa i ett par dagar, men så fort vet varit där så blev han bra.

Däremot fick han ingen antibiotika för det behövdes inte enligt vet, så två veckor senare var det tillbaka vilket kostade hästen onödigt lidande och mig 1000:- till... så om det skulle vara detta din häst har så propsa på att få antibiotika!

Man kan ge dom tranbärsjuce. Det brukar underlätta för dom att kissa.

Utvecklar det lite:
Tranbärsjucen är för att ändra ph-värdet på urinen. Det hjälper dock bara om de har återkommande urinvägsinfektioner och då i förebyggande syfte. Får de en infektion så måste de ha antibiotika.

tack så hemskt mycke för alla svar ... Ska in till veterinären nu ska va där halv nio så ja e LITE nervös nu :o önska mig lycka till ....

Min häst kissar inte heller ute. Innan vi visste detta så stod han ute dyngnet runt på sommaren. Han fick då ca en gång i månaden koliksympton. De första 3ggr som detta hände gick vi med honom, efter att rådfrågat vet. Vi kunde vara ute med honom 4 timmar utan att det släppte. Men när det väl släppte så kissade han alltid. Vi tyckte att detta var väldigt mysko så vi tog honom till en klinik. vet. där hade haft en likande häst, en tävlingstravare, som inte ville kissa ute, utan höll sig tills han fick kramp i magen. Han hade då provat att lägga under en hög med spån under magen på hästen-och då kissade den. Anledningen var att många valacker och hingstar är känsliga om benen och tycker att det är mycket obehagligt och förnedrande när det stänker kiss på benen. Så när vi kom hem la vi ut högar med spån eller halm på lite olika ställen i hagen och han går alltid dit och kissar. Detta var 3 år sedan och han har bara fått ont i magen en gång sedan dess, men då ställde vi bara in honom i stallet, också kissade han.
vet. gjorde även ren snoppen på min häst, säcken som dom förvarar den i ;) , och där fanns det massor med spån som hade blivit hårda klumpar som gjorde ont när han kissade.

Lycka till

vart inte så mycke smartare av att va på kliniken igår tyvärr, Fick då veta att de inte va stenar i alla fall . men veterinären visste inte heller va de kan va vara så nu ha dom tagit en massa prover å dom skulle ringa när dom e klar . På den korta tiden min häst va i boxen hos veterinären kissade han först en gång som vanligt å sen försökte han kissa 5 gånger till på 30 min :( Tydligen e han lite förstoppad fast han skiter som vanligt. får väll vänta tills provsvaren kommer å hoppas att han inte blir sämre

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Hazel
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 041
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka