Nån mer som plastbantar?

Sv: Nån mer som plastbantar?

Tack för info! Då behåller jag de jag har (perfekt storlek, stapelbara och redan avgiftade av mig)! När det behövs nya ska jag se till att de är tillför att micra.

Jodå, jag märkte för en massa år sedan att glasslådorna inte är bra att mikra i. Jag kände mig t.o.m. sjuk efteråt..

Jonaz, det finns matlådor i glas, men jag har ingen erfarenhet av hur tåliga de är eller vad de väger.

Jag byter successivt ut plasten mot andra material.
Här slängs ingenting innan det är trasigt bortom all räddning! :p Jag hade nästan ångest när jag tänkte slänga ett par utslitna raggsockor, de kanske skulle gå att laga igen.

Återvinningen här (OT men intressant!) toppas nog av plastförpackningar tror jag. Har inte riktigt koll på hur mycket kartong det blir, brukar bära ner det lite pö om pö till soprummet. Minst blir det av glas.
Ännu mer OT, men någon som har tips på var i lägenheten man kan ha sin sortering? Just nu står papper och plast på golvet i köket, kartong i den minimala hallen och glas och metall har hamnat i vardagsrummet (de brukar bo i källarförrådet). Jag tänkte bära ner glas och metall igen, och ha en liten insamlingskorg i ett skåp i köket. Men plast och papper blir det rätt mycket av så det vill jag gärna ha nära till hands. Tips på smidiga lösningar?
Just nu har jag papper i papperskassar (det ska lämnas så till insamlingen i källaren på huset), kartong i större kartongförpackningar, plast, glas och metall i speciella påsar som det står plast, glas och metall på (ni vet, såna där "återvinningskassar" som finns att köpa lite överallt).

Tack för info! Då behåller jag de jag har (perfekt storlek, stapelbara och redan avgiftade av mig)! När det behövs nya ska jag se till att de är tillför att micra.
Och jag har precis fått höra att man ska inte micra mat alls :crazy:
Det ska tydligen vara ohälsosamt att äta den maten...
Någon hade gjort ett experiment med två blomkrukor. Blomma 1 fick rent vatten, Blomma 2 fick avsvalnat vatten som först micrats. Den "micrade" blomman blev allt sämre och dassigare och ledsnare och det är då bevis på att vi inte ska äta micrad mat :crazy:
Detta är hörsägen, inte vet jag... blir så trött...

Haha påminner mig om vad en kompis sa till mig.. att mikrad mat var "död" och farlig att äta.. för någon hade gjort ett test där man odlade o-mikrade ärtor och det växte upp skott. Och så odlade man mikrade ärtor och då växte inga skott alls :D Tycker den historian är så underbart rolig!

Jag slänger heller inget utan det hamnar på den lokala loppisen. :)
Men ska jag vänta på att saker ska gå sönder så finns det rätt få prylar jag kan köpa alls. :p

Biltema och Clas Ohlsson har glaslådor (med plastlock) men det senare micrar man ju ändå inte. Helt ok priser också. :)

Haha påminner mig om vad en kompis sa till mig.. att mikrad mat var "död" och farlig att äta.. för någon hade gjort ett test där man odlade o-mikrade ärtor och det växte upp skott. Och så odlade man mikrade ärtor och då växte inga skott alls :D Tycker den historian är så underbart rolig!
Det är väl rätt bra om maten är död när man äter den?
Inte vill man väl äta mat som råmar eller grymtar eller rör sig ;)

Allvarligt: jag tycker att det är hopplöst att det är så svårt att få trovärdig information om saker och ting. Ideologier om mat verkar dessutom vara väldigt känsloladdade.

Fick av en annan person rådet att äta mandel (till middag - eh...), knäckebröd gjord på råg och vatten och salt är minsann inte bra att äta för den är bränd (?), mjölkprodukter måste vara ekologiska annars är det rena giftet, "rena" köttbitar är lika illa som mald färdigmats-kött, för den stackars boskapen mår garanterat illa där de står i trånga gödselstinkanade bås och aldrig får gå ut :eek: och det vet vi ju att så går det till överallt :yuck:
En tredje person hävdar att all mat ska vara kokt eller ångkokt eller helst rå... Och micro som sagt, rena "döden" :arghh:

Om man måste leva så för att bli gammal, är det värt priset?

Och jag har precis fått höra att man ska inte micra mat alls :crazy:
Det ska tydligen vara ohälsosamt att äta den maten...
Någon hade gjort ett experiment med två blomkrukor. Blomma 1 fick rent vatten, Blomma 2 fick avsvalnat vatten som först micrats. Den "micrade" blomman blev allt sämre och dassigare och ledsnare och det är då bevis på att vi inte ska äta micrad mat :crazy:
Detta är hörsägen, inte vet jag... blir så trött...

Det där är ren BS.
http://ehealthmd.com/content/microwaved-food-dangerous-myths-and-facts#axzz2qVSS3gck

Googla på "debunk microwaved water" så får du upp massor av källor

Senast ändrad:

*kl*

Jag shoppade nya trägalgar till sonen fyndade på jysk 3 för 10:-
Ska dit och shoppa några paket till. Vi tänkte sätta upp ytterligare en klädstång. Kanske inte så mycket plastbanting eftersom vi väntar smått och helt enkelt behövde dessa mindre galgar till den som kommer. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar