R
Raderad medlem 6459
I fredags flög jag och hade otur. Pga storm i staden vi skulle till blev vi skickade till en annan flygplats i landet. Vi skulle ha landat vid elva på destinationen men istället landade vi omkring samma tid på den andra flygplatsen. Därefter satt vi två timmar i planet, utan information, och väntade på att få veta om vi skulle få flyga till destinationen eller ej. Efter två timmar meddelade de att stormen gått över, flygplatsen hade öppnat, men pga regler för hur länge flygcrew får jobba kunde de inte flyga vidare. Jag hörde flygvärdinnorna diskutera jobbreglerna ungefär en timme innan vi fick beskedet.
Vid ett på natten går vi således av planet och möts av ingen alls. ingen representant, ingenting. Flygplatsens informationsdisk visste ingenting. Vissa av oss fick SMS om att vi skulle få hotell etc och att vi skulle få flyga med ett flyg nästa morgon, andra hörde ingenting. Efter en timme hittade vi en representant som sa att vi skulle få köras till ett hotell så vi köade allihop för att få lämna våra uppgifter.
Vid två på natten fick vi besked att flygbolaget inte tyckte att det var nån poäng i att skicka oss till hotell eftersom flyget skulle gå så tidigt nästa morgon. De ville inte bekräfta att vi hade flyg dagen efter.
Vid tre på natten sa de att okej då, ni kan få åka till hotell och att bussar skulle komma. De ville inte säga vilket hotell det var, bekräfta att alla fick plats, bekräfta att det skulle komma bussar nästa dag eller vilken tid flighten nästa dag skulle gå. Jag, och många med mig, valde således att stanna på flygplatsen och sov på bänkar eller på golvet.
Flygbolaget har inte ordnat mat eller vatten under hela tiden, inte heller när vi satt på planet i två timmar och väntade.
Vet någon hur reglerna ser ut i det här fallet?
Vid ett på natten går vi således av planet och möts av ingen alls. ingen representant, ingenting. Flygplatsens informationsdisk visste ingenting. Vissa av oss fick SMS om att vi skulle få hotell etc och att vi skulle få flyga med ett flyg nästa morgon, andra hörde ingenting. Efter en timme hittade vi en representant som sa att vi skulle få köras till ett hotell så vi köade allihop för att få lämna våra uppgifter.
Vid två på natten fick vi besked att flygbolaget inte tyckte att det var nån poäng i att skicka oss till hotell eftersom flyget skulle gå så tidigt nästa morgon. De ville inte bekräfta att vi hade flyg dagen efter.
Vid tre på natten sa de att okej då, ni kan få åka till hotell och att bussar skulle komma. De ville inte säga vilket hotell det var, bekräfta att alla fick plats, bekräfta att det skulle komma bussar nästa dag eller vilken tid flighten nästa dag skulle gå. Jag, och många med mig, valde således att stanna på flygplatsen och sov på bänkar eller på golvet.
Flygbolaget har inte ordnat mat eller vatten under hela tiden, inte heller när vi satt på planet i två timmar och väntade.
Vet någon hur reglerna ser ut i det här fallet?