Nån med erfarenhet ev fd. travare?

Vilsa

Trådstartare
Okej, jag hoppas att det här är rätt tråd för denna fråga? Jag har börjat rida en fd. travare. Förr har jag mest ridit d-ponnyer o halvblod el. andra stora hästar. Jag är van att hästen ifråga är lyhörd och svarar på en gång när man ger galoppskänkel, samt att hästen går att rida ihop så att galoppen blir bärande och trevlig.

Problemet med den häst som jag rider nu (som för övrigt är otroligt snäll o helt underbar) är just galoppen! Jag tycker att vi får till traven ganska bra, men när jag försöker ge galoppfattning så vill hon hemskt gärna öka som f*n i traven istället. Det känns inget bra att "jaga" in henne i galopp från slängtrav, men hon har jättesvårt att fatta galopp från samlad trav. Är det någon som har några bra knep på hur man tränar henne för det??

Sedan är kvaliten på galoppen inte den bästa... :angel: Istället för att bära upp sig blir det en slags låååång vinglig galopp, och försöker jag samla henne/få henne i rätt form så bryter hon av... I trav o skritt går hon på tygeln som hon ska, och hon verkar inte heller ha särskilt dålig kondis...

Nån som har några goda råd?? :bow: :D
 
Sv: Nån med erfarenhet ev fd. travare?

Mitt bästa råd är att ta hjälp av en instruktör.
Hästen orkar troligtvis inte galoppera samlat och lugnt så den springer på istället. Jobba den mer i skritt och trav så den får mer muskler, volter, sidförande och klättring t.ex.
Galoppera ute rakt fram i lite friskare tempo så länge (så sakta som hästen klarar av att bära upp sig i galoppen) och träna mkt fattningar.
 
Sv: Nån med erfarenhet ev fd. travare?

Träna upp styrkan genom att arbeta hästen från marken genom t ex tömkörning eller löslongerig.

Börja med att inse att det är en travare du sitter på och ställ kraven därefter.
 
Sv: Nån med erfarenhet ev fd. travare?

Vi - eller rättare sagt min dotter - har fått hyfsat ordning på sin travares galopp genom att jobba på volter och fatta galopp över en markbom på volten. I början blir det lättare om man lägger bommen diagonalt i ett hörn så att hästen får stöd av väggar eller staket i galoppfattningen. Sedan kan man flytta ut volten allt eftersom. Hon har också jobbat mycket med att flytta hästen in och ut på volten, alltså att minska och öka volten i alla gångarter. Numera går hästen ganska samlat även om det fortfarande finns mycket kvar att önska. Och som sagt, glöm inte att det är en travare du sitter på och det går inte att komma ifrån att hur underbara de än må vara så har de sina begränsningar som dressyrhästar... :smirk:
 
Sv: Nån med erfarenhet ev fd. travare?

Du kan ta hjälp av uppförsbackar korta sträckor. Det finns 2 versioner med ridtravare.

1. Galoppera så mycket du kan i bägge varv, låt de själva hitta balansen. Gärna med löslongering, longering utan ryttare eller tömkörning först. löshoppning studs kan också vara bra.

2. Galoppera så mycket de orkar med, Träna sidvärtsförföyttningar först. Träna gärna i kommandot för galopp från marken först om det går. Ta tex från kort trav galopp en långsida och bryt av innan hörnet först så att det blir lugnt och samlat. öppna och sluta- Träna skoloretc.etc.

Vilken version du väljer allt efter tycke och smak kan det kännas lika meningsfullt som en hobby att bygga modellbåtar i tändstickor ibland. :devil:
 
Sv: Nån med erfarenhet ev fd. travare?

Jag tar till mig av era råd!! Jag förstår naturligtvis att det inte går att jämföra med en framavlad ridhäst, men jag vet också att det går att avancera! :idea: Det går lite bättre nu med galoppen, hon har bra kondis och orkar bära upp sig ibland något steg. Vi klättrar (har jättefina sandbackar i närheten) med jämna mellanrum för att träna upp musklerna lite! Jag får fortsätta nöta, ska prova att träna från marken också.

Tack för tipsen!! :bow:
 
Sv: Nån med erfarenhet ev fd. travare?

jag har en travare som var precis som din och han slängtravade också in i galoppen för han orkade inget annat från början. sedan kom vi på att om man använder draghjälp dvs en annan häst som satte full fart så vaknade tävlingsinstinkterna och min häst satte iväg. om man då ger galoppskänkel samtidigt (det gör inget om det blir fel galopp i förhållande till vad du bad om) och MYCKET beröm när hästen gör rätt. :) efterhand kan du börja kräva mer av hästen och hålla in den när den travar iväg. tänk på att en travare bara springer rakt fram i vanliga fall, så kräv inte för mycket av den för den har inga ridmuskler. efter ett tag kan du börja använda halsförlängare (gummisnodd) som du fäster i sidorna (strax under sadeln) och krama tyglarna så att bettet rör sig i munnen. :bump:
det är ett år sedan jag började på min travare (som hade stått i ett år, han hade aldrig gått lopp) och äntligen börjar han bära sig i skritt och trav rätt så långa stunder, galoppen blir han fortfarande rätt så lång och han behöver MYCKET skänkel och MYCKET beröm så att han tycker det är roligt och gör om det fler gånger :banana:
 
Sv: Nån med erfarenhet ev fd. travare?

Min travare har gått travlopp och är/var fruktansvärt travsäker... Det händer fortfarande att han sticker iväg i värsta travartraven...nog om det. Du har fått många tips här, och jag ville bara tillägga att jag i början galopperade på långa tyglar (har en välbalanserad häst) orsaken var just bara att han inte var tillräckligt stark till att gå i samlad galopp. Samt fokusera på lååångsam trav, det stärker och lägger grundlaget för en rundare galopp. Oavsett om du rider på banan eller på tur.
I tillegg har jag fördelen av att ha en vmbl.travare med kort rygg, rätt och slätt kvadratiskt byggd, vilket hjälper enormt mycket...

och en tränare är alltid bra att ha, pushe er fram och vidare.

Har varit mycket blod, svett och tårar men det är sjukt skoj när saker och ting börjar falla på plats.
 
Sv: Nån med erfarenhet ev fd. travare?

I tillegg har jag fördelen av att ha en vmbl.travare med kort rygg, rätt och slätt kvadratiskt byggd, vilket hjälper enormt mycket...

min travare har samma kroppsbyggnad och folk har sagt ungefär det ovan till mig :bump:
 
Sv: Nån med erfarenhet ev fd. travare?

Först och främst, en travhäst har en annan extriör än en ridhäst och sätter muskler på ett annat sätt. Mao har de inte samma fysiska förmåga att galoppera som en ridhäst - i allmänhet.

För det andra är travhästar lärda att 1. inte galoppera, och 2. att trava fort. Mao. kan det krävas en del från ryttaren om man vill jobba fram en bra galopp.


Det allra viktigaste är att först muskla hästen så att den orkar bära galopp. Oftast kan de utan problem galoppera utan ryttare, men även om ryttaren inte väger mycket så är det mycket mer att balansera, vilket ofta är problemet för en häst som inte har muskler nog att orka bära galopp.

En travhäst har ofta stark framdel, för att kunna bära sig i galopp och hålla balansen behöver den bli starkare i bakdelen. Till en början kan man klättra mycket, söka en låg form och aktivera bakdelen genom ex. vis igångsättningar och annat som jag just nämnde. Att få en bärig form, att hästen klarar att bära en ryttare i trav i rätt form först, är en fördel.

När man sen börjar med galoppfattningar kan man göra på olika sätt. Man måste självklart anpassa träningen efter individen. En del väljer att träna galoppfattning över bom på ridbanan. Själv anser jag att en travhäst mycket sällan orkar galoppera i ett tempo som är okej för en ridbana, eller bära sig i svängar. Därför väljer jag att träna galopp ute på raksträckor till en början. Man kan välja en sträcka som ofta går att galoppera på, och sen fattar man galopp endast där, och försöker att göra det varje gång man kommer dit. Hästen lär sig vad som gäller där och kan snart lära sig galoppskänkel. Ofta springer de in i galoppen till en början - man måste fatta galopp för att bli stark i fattningen och orka fatta direkt från samlad trav. Galoppen går säkert också lite fortare än vad man är van vid men det är också något som man måste ha överseende med i början. Ett bra tips om man tycker att hästen springer in i galoppen trots att den verkar orka bära sig är att fatta från skritt. Är man på samma galoppsträcka som alltid så brukar hästen förstå relativt snabbt.

det finns mycket att tänka på och många små knep att prova.. Men det viktigaste är att man försöker att störa hästen så lite som möjligt. Att en travare galopperar i högt tempo, eller obalanserat och orent, har en anledning.

Du får gärna pm:a mig om du vill prata mer. Oftast är det lättare när man kan utgå från en individ och inte bara travare i allmänhet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp