Nån med erfarenhet av vanvårdad häst?

MocklersHill

Trådstartare
Hejsan för cirka 2-3 månader sedan tog jag omhand om en vanvårdad häst som är dräktig, som polisen hade tagit omhand om, allt har gått bra och hon har fått rikligt med mat, vitaminer och kärlek :) Hon har även tagit sig bra i hull och värkar trivas väldigt mycket. Dock är där ett problem! Hon har börjat tappa jätte mycket päls, först trodde jag att det var för att de börjat bli varmare och gå mot vår, men nu har hon börjat tappa extremt mycket och på vissa ställen är hon helt kal :S har läst lite på olika sidor och det står att det är vanligt vid hästar som varit vanvårdade att efter ett par månader så tappar de päls och sätter en ny?? Vill bara kolla fall någon har nån erfarenhet av det här???
Någon som varit med om liknande??
Tack för svar :)

Sv: Nån med erfarenhet av vanvårdad häst?

Tappar hon den bara eller kliar hon sej mycket också?

Mvh Domino_s

Hon tappar bara den :S visst hon kliar sig men inte så mycket att man kan tro att de har med pälsen att göra

Har du nån bild? De som har haft angrepp av pälsdjur vet ju med all säkerhet hur symptomen skulle sett ut om de fick se en bild. Själv har jag bara sett ringorm, vilket ju inte verkar vara det din häst har drabbats av.

Har du nån bild? De som har haft angrepp av pälsdjur vet ju med all säkerhet hur symptomen skulle sett ut om de fick se en bild. Själv har jag bara sett ringorm, vilket ju inte verkar vara det din häst har drabbats av.

Tror inte att det är ringorm? :S
Hon bara tappar pälsen, inga symptom alls förutom att hon är kal på ex nu halsen. Inga sår eller något alls bara att pälsen faller av som den gör på våren fast extremt mycket nu så att de bara blir hud kvar, dock har de börjat växa igen på vissa ställen

Långhårshäst? Du skriver halsen, är det där fläckarna sitter? Om så finns starka skäl att misstänka pälslöss.

Jag har för många år sedan (80-talet) haft en häst som tappade hela sin päls, var alltså naken på i princip hela kroppen. Och hon hade INTE några löss. Jag var då i kontakt med dåvarande veterinären på år ATG-klinik och han hade sett fenomenet någon gång tidigare men hade inget svar på varför detta hände.
Min häst var i gott hull då och hade varit hela tiden. Jag hade haft den i knappt ett år då.

mitt dräktiga sto tappade päls fläckvis föra våren. Hon hade varken mineralbrist, löss eller annan phyra så varken jag eller vet. hade någon aning om vad det berodde på... troligen att det kliade när det var dags att fälla kombinerat med hormonpåslag? Hur som helst så smprde jag henne med lite barnolja där hon var kal och det gick över ganska snabbt ändå.

Ena shettisen fick för några månader sedan kala fläckar och satte ingen vinterpäls. Tänk dig typ arabpäls på sommaren på shettis under vintern. Han hade inga kryp i päls eller tagel, veterinär tog prov för ringorm och så, men det var negativt. Jag läste dock att hästar kan tappa gammal päls för att kunna sätta ny när de haft brist på något (minns ej vad, men protein eller någon mineral) och sedan fått behovet tillgodosett. Ponnyn har nu full vinterpäls och den kom som ett skott när han fått bättre mat. Jag tvättade/baddade de kala fläckarna med Virkon S som veterinären rådde mig att göra. Det finns att köpa på typ myone. Ville inte bada ponnyn när det var så kallt ute, har inget varmvatten istallet.

Tillägg: Jag googlade och hittade informationen, vet inte om den är korrekt eller ej. Veterinären hade inga förslag på vad det kunde vara. Ponnyn mådde bra i övrigt, och den andra var inte drabbad alls. Han har ju en megatjock päls nu, så kan mycket väl vara brist på någonting som han sedan fick tillräckligt av. Han tappade pälsen, den gick att dra av och lossade när jag kliade honom.

Senast ändrad:

Mitt dräktiga sto tappade också sin päls förra våren, började med halsen och sen korset, hon blev nästan helt kal där. Hon hade inga löss eller liknande för jag behandlade mot det men det hjälpte inte. Ringde vet som inte riktigt visste men trodde det var hormonellt eftersom hon vart dräktig. Allt blev normalt sen igen, minns inte om det blev det strax innan eller efter fölning men nu är det inga problem. Hoppas det blir bättre :)

tog hand om en vanvårdad och svulten häst för några år sedan hon tappade åckså päls efter några månader var nästan naken ett tag men det växte sedan ut ny päls och det har inte hänt igen:)

Jag har ingen erfarenhet av vanvårdade hästar, men däremot adopterade jag en gatuhund som gjorde samma sak efter ett par månader trots att den inte hade parasiter. Jag fick höra att det var ganska vanligt att de "bytte" ut gammal ful päls. Det blev ganska tunnhårig och rosa på vita partier men efter ca 2 månader till fick den en helt annan päls, blank och tjock:). Den kliade sig såklart en del under den perioden.

Jag har erfarenhet av en vanvårdad häst, hon gjorde precis som du beskriver det. Fällde päls på vissa ställen, nu är hon super fin och hennes päls är väldigt vacker och har fin glans. Jag borstade henne mycket, då upplevde jag att det gick lite snabbare att återgå till den normala pälsen igen :)

Förr pratade man om att hästar som for illa satte "nöd- päls" och att den föll av och ersattes av riktig päls när hästen fick mat och vård igen. Så förmodligen är det just det som händer.

Förr pratade man om att hästar som for illa satte "nöd- päls" och att den föll av och ersattes av riktig päls när hästen fick mat och vård igen. Så förmodligen är det just det som händer.

Var nog sånt jag läst/hört

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 620
Hästvård Hejsan! Det började med att min häst började fälla lite päls vilket jag tyckte var ganska normalt med tanke på det kalla vädret vi har...
Svar
4
· Visningar
6 757
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 638
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna