nån med erfarenhet av att transportera hund från utlandet?

spirulina

Trådstartare
Det är så att min käre pojkvän ska komma och bo med mig i sverige i sommar, han kommer från usa, med sig hade han tänkt att ta sin lilla hund (chihuahua korsning, liten sak), han var ute i god tid och vaccinerade hunden mot rabies och id-chippade honom i januari i år.

I början av maj hade det gått 120 dagar efter vaccinationen så han gick tillbaka med hunden till veterinären som tog ett blodprov för att se om det hade bildats antikroppar (tror jag det var) iaf så fick han till svar att provsvaret inte kommer förns om 3 veckor!! tar det verkligen så lång tid?
Det kommer iaf innebära att hans hund inte kommer kunna åka med honom till sverige nästa vecka som det var tänkt.så nu funderar vi på vad vi har för alternativ att få hit hunden på något sätt.
Så min fråga är alltså, har någon erfarenhet av att transportera hundar från utlandet till sverige utan att själva vara med i själva transporten?? hoppas ni förstår vad jag menar. :)

Tacksam för svar, pojkvännen är lite deppad över att inte få ta med sig sin bästa vän hit :(

Sv: nån med erfarenhet av att transportera hund från utlandet?

Låt en transportfirma ta hand om det, genom en anhörig.

Jag har fraktat flera hundar utan att vara med själv och det har alltid gått bra.

Min egna chihuahua flög i bagageutrymmet när vi flyttade hem till Sverige för snart 4 år sedan. Egentligen behövde jag inte vara med alls på planet.

Det tar alltid lång tid med det där labbsvaret i USA.
Och det är inte alltid det går så fort att få tillbaks alla papper från den federala vetten heller.

Vid mina importer har jag inte bokat flyg förrän alla papper är klara...

Jag väntade i en vecka här på att få provsvar. Då skickades det till Tyskland för analys.

Da skickades det knappast fran USA. Utav nagon anledning godkanner Europa bara ett lab har... sa det blir kobildning och det tar tid. 3-4 veckor ar normen, men har man tur kan det komma tidigare. Sedan maste hunden maskas av mot bandmask tror jag det var max 10 dagar innan avresa OCH FDA skriva under pa att allt ar som det ska.
Jag tar med mig min rottis i sommar:laugh: (har inte haft resfeber pa manga, manga ar, men nu sa kanns det med "miss Mandy":crazy:) Jag tar henne for avmaskning av en Federal vet (min vet ar en, thank heavens) och sedan kor jag till var "huvud stad" i SC for att FDA ska stampla och signera att allt ar som det ska.

Men åh, då kan du ju ta med dig en snygg liten Min Pin till mig. :angel:

LOL... nasta gang kanske;)
nu ar jag betydligt mer nervos an nar jag skickade barn ensamna mellan kontinenter forsta gangerna.:crazy: De kunde i alla fall prata, och pa Engelska ocksa... Jag kommer att vara ett nervvrak innan vi ar i Stockholm och jag far tag pa henne igen.
Jag kommer att hyra bil och kora upp till New Jersey, en tripp pa 13+ timmar vilket jag planerar gora i tva dagar sa hon far gott om rastande, sa hon slipper en 'connecting' flight innan flighten over Atlanten.
Namnde jag att jag ar nervos?:crazy:

Namnde jag att jag ar nervos?:crazy:
Lugn, hon kommer att sova hela tiden. Men hon kommer att vara glad att se dig på Arlanda.

Jag har skickat flera hundar åt andra hållet och det har aldrig varit några problem. Då har de i och för sig åkt som valpar och suttit två och två i burarna, men när man hämtar ut dem är de alla sådär härligt nyvakna som bara valpar kan vara. Vuxna hundar har jag bara flygit inom Europa, så det är inte samma sträckor.

Det kommer att gå bra. Hon kommer att sova hela vägen. Och tänk vilken superbra miljöträning det är för henne att flyga. Värsta världsvana tjejen ju. ;)

hur mycket kostar det att skicka från usa? någon som vet hur det är att skicka ifrån australien?

och en annan grej jag tänkte på, jag hade katt som kom med till och från usa, fick sitta i karantän i flera månader!! hur blir det med sånt för hund? hur länge måste den vara i karantän??
och sen så ska jag berätta att våra familje vänner köpte en hund i usa som dom tog med sig till sverige men för att slippa karantän, (eller om det var att det tog så lång tid med vaccineringen, jag kommer inte ihåg exakt orsak) men de flög till tyskland och sen körde hem till sverige!

hur mycket kostar det att skicka från usa? någon som vet hur det är att skicka ifrån australien?
Det beror helt på om man skickar med transportbolag själv eller om hunden åker på flyget med dig.

När jag har flygit med hund i samma plan har jag betalat som övervikt per kilo för hunden. Då har jag flygit med SAS.

SAS kostar $400 for Mandy tur och retur, med United $200... och med Continental $1,200:eek:

Jag kollade inte tillrackligt innan jag bokade sa vi flyger SAS (Oops):crazy:

herre gud!! Vad billigt!! Men vad kostar karantan och hur lange maste de sitta I det? Och tillkommer Andra utgifter?

Alla jag pratar med pa 3 olika resebyraer om min USA resa hatar united o vill inte ens kolla pa deras biljetter for kunder klagar jamnt pa united sa du gjorde ratt Val att flyga med sas!

Actually... orsaken att jag valde SAS ar att Amerikanska bolag har en regel som sager att de inte tar djur om det ar varmare an 85*F (tror jag det var) medan SAS sager inget om det. Det ar inte orimligt att det ar varmare i Newark i Juni, eftersom jag kor 13+ timmar for att ta mig dit kan jag inte riskera att bli sittande dar hur lange som helst.
Personligen tycker jag inte United ar battre eller samre an andra Americanska bolag... jag gillar inga av dem.:p

Ingen karantan om man har alla papper i ordning. Rabies spruta, titer (antikropp matning), avmaskning, och alman halsoundersokning. Stamplade av FDA och dar maste man ha tid och komma personligen for att fa det stamplat. Just nu forsoker jag att fa tag pa gransveterinar pa Arlanda for att kolla om jag maste anmala ankomst, men de ar oppna mellan 9-13 sa i morgon stiger jag upp tidigt for att ringa:grin:.

Mig veterligen så måste alla hundar som importeras (Vilket detta ju räknas som, eftersom ni inte bara är på genomresa) anmälas till tullen.

Dom flesta som kör bil gör dock inte detta, men eftersom ni landar på Arlanda så finns ju redan informationen om att hunden är på planet ;) Därför är det bara att anmäla hennes ankomst, och då lägger dom lite extra tid på att kolla igenom alla papper osv.

När min senaste import landade på Kastrup så kostade det runt 250 DKK att få allt pappersarbete gjort, och få ut hunden också. Men hon flög helt solo, kan tilläggas.

Jag ringde till Arlanda tullen och eftersom vi ar i Sverige pa semester for 3 manader och sedan ska tillbaka hit sa raknas det som 'genomresa'. (Jag ar ju inte skriven i Sverige) Han paminde att jag skulle ga pa rott och skakade fram numret till gransveterinar eftersom han inte heller visste om det maste anmalas.

Låt en transportfirma ta hand om det, genom en anhörig.

Nu passar jag på att sno tråden lite. Vet du på ett ungefär vad det kostar att anlita en transportfirma? Har försökt googla, men det enda jag har hittat var en tråd på ett annat forum där TS skrev att det skulle kosta henne 20 000:- att flyga hund England-Sverige. Är det verkligen så dyrt?

Australien är lite speciellt. Även ut från Australien så gäller enbart cargo, aldrig excess luggage.
Nu känner jag bara till om 50-kiloshundar som skickats till o från Australien men det sista jag hörde var när dom flög till Sverige för världsutställningen.
4 personer och 2 hundar gick på 125.000 ...
Fast man får väl hoppas att det rörde sig om tur och retur då :)

I vilket fall som helst lär det vara dyrt både till o från Australien.

Air France tar $200 som excess luggage har jag hört nyligen.
Fast det kanske inte är nåt alternativ mellan USA o Sverige.

SAS kostar $400 for Mandy tur och retur, med United $200... och med Continental $1,200:eek:

Jag kollade inte tillrackligt innan jag bokade sa vi flyger SAS (Oops):crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 528
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 173
Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 247
Senast: Berin
·
Övr. Hund Ja, det har jag. Min familj har en JR-hane sen tidigare men nu har jag köpt en hund till, en som jag har på heltid hemma hos mig. Hon...
Svar
2
· Visningar
1 122
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka