nån med erfarenhet av att transportera hund från utlandet?

Sv: nån med erfarenhet av att transportera hund från utlandet?

Jag har bara valppriser i huvudet (Vikt ca 8 kg) och då skulle själva flygbiljetten, enkel resa till Sverige från Sydney, kosta ca 10 000 kr. Inte så farligt alls för en liten hund då alltså. Det var förvisso exklusive allt pappersarbete, och alltsp bara själva biljetten.

Själv anlitade jag en transportfirma vid senaste importen, och det fungerade supersmidigt. Verkligen inte dyrt heller! Om jag minns rätt så fick dom en liten andel eftersom biljetten köptes via dom etc, för jag betalade inte ut något extra till dom, i form av speciell avgift.
Om det kostade verkligen inte så mycket som 20 000 kr som någon skrev ovanför! Och England är ju väldigt lätt att importera ifrån, eftersom dom också är rabiesfria och det således inte ens behövs en rabiesvaccination med titerprov.

Jag ringde till Arlanda tullen och eftersom vi ar i Sverige pa semester for 3 manader och sedan ska tillbaka hit sa raknas det som 'genomresa'. (Jag ar ju inte skriven i Sverige) Han paminde att jag skulle ga pa rott och skakade fram numret till gransveterinar eftersom han inte heller visste om det maste anmalas.
Hunden kommer att komma ut i "special bagage", vilket ligger mitt emot tullen på Arlanda, så ni har inte någon annanstans att gå än genom "stora" utgången. Då går du bara fram till disken, så sköter de resten. De har ingen aning om vad för hundar som kommer på vilket flyg, utan du får helt sonika bara gå fram till disken och så kollar de alla papper och chippet. Det brukar inte ta mer än 5 minuter. Är alla papper i ordning så är det bara att knalla vidare. Är det något problem så ringer de till gränsveterinären!

ETT HETT TIPS:
Ta dubbla kopior på alla hundens handlingar. I värsta fall vill de nämligen ta handlingarna av dig på Newark och skicka de separat. Så klistra fast ett set kopior på hundens bur och ha ett set kopior i ditt handbagage. Jag har varit med om att SAS har tappat bort hundarnas papper nämligen. Jättetur att jag hade kopior annars kan de avliva hunden på stört! De har verkligen ingen empati alls för papperslösa hundar, oavsett vem den skyldige till pappersförlusten är.

Då tackar jag gudarna för att dom har mer koll på Kastrup :crazy:

Vi fick nämligen problem, då SAS huvudkontor hade utfärdat en airway bill som var felaktig. Hundens vikt och avgång/ankomstorter stämde, men inte vilket plan den skulle vara på eller liknande. Som tur är så visste dom ju att det var en hund PÅ planet i alla fall, och kunde sätta igång att gå igenom alla papper innan det landat ens. Dom kunde enkelt jämföra mina papper med sina, och se att felet var deras eget från början, och släppte således hunden till mig rätt så kvickt. Tror det tog ca 1 timme efter att hon landat innan jag fick möta upp henne på trucken.

Jag vill be TS att också vara NOGA med hur ni lämnar av era hundar på flygplatser. Var alltid med dom, tills trucken/människorna kommer för att hämta upp dom = så långt in som ni bara får.
Bara för någon månad sen så lämnade jag och en vän in en vuxen hane på Malmö Airport, han skulle flygas i lastutrymmet på samma plan som min vän. När hon anländer till Sthlm för att byta plan, så blir hon jagad av flygvärdinnor som berättar att hennes (Helt nyimporterade avelshane) hund är borta! Jo, personalen på Sturup hade glömt honom ute i iskall blåst på en lastkaj, i ca 5 timmar. Dom kunde inte hitta honom, ens efter att dom upptäckt att han var borta :crazy:

Bara för någon månad sen så lämnade jag och en vän in en vuxen hane på Malmö Airport, han skulle flygas i lastutrymmet på samma plan som min vän. När hon anländer till Sthlm för att byta plan, så blir hon jagad av flygvärdinnor som berättar att hennes (Helt nyimporterade avelshane) hund är borta! Jo, personalen på Sturup hade glömt honom ute i iskall blåst på en lastkaj, i ca 5 timmar. Dom kunde inte hitta honom, ens efter att dom upptäckt att han var borta :crazy:
Är han fortfarande borta? :eek:

Tack och lov inte!

Dom hittade honom sittandes i buren (Som ju är säker i sina mått, och ingen king size direkt) på samma lastkaj där vi fick lämna honom med orden "Trucken kommer inom någon minut". Sen glömde dom honom i den mycket friska skånska blåsten i 5 timmar innan han hittades igen och kunde skeppas till sin mycket oroliga matte som väntade i Sthlm fortfarande. Tack och lov så gick allt bra den gången, men det hade lika gärna kunnat vara en liiiten valp som blivit glömd där, inte en världsvan avelshane - som ju har bra immunförsvar, stabil mentalitet etc etc.

Oh my goodness...:eek: Jag har ocksa fatt radet att be flygvardinnorna pa planet att kolla att det faktiskt ar en hund med... Som sagt, nervos. Rejalt nervos.:crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 528
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 173
Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 247
Senast: Berin
·
Övr. Hund Ja, det har jag. Min familj har en JR-hane sen tidigare men nu har jag köpt en hund till, en som jag har på heltid hemma hos mig. Hon...
Svar
2
· Visningar
1 122
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka