nån idé att sko med sulor och brodd?

Sv: nån idé att sko med sulor och brodd?

Jag funderar också på det. Min har haft hela snösulor och det har varit mycket jobb med att försöka spola rent under sulorna. Jag har borstat med en liten tandborste och även lagt i tjära.Pga av tidigare hovproblem är jag verkligen orolig av mig när det gäller min hästs hovar. Min skall skos i Stockholm på tisdag. Just nu lutar jag åt snowgrips. Men jag är rädd att sulan är känslig nu när hon gått med plastsulor och att hon skall få hovbölder om det blir hårt och knögligt i hagarna. Det är fan att man inte har den där kristallkulan.

*Hjälp det snöar.. Men härligt... :) Jo här en ägaren som fick sin häst skodd i torsdags, bara med broddar ingen snö sulor. hmm. ångar mig nu att jag inte satte nu och i år.. alltid haft sulor på...
Det har ju varit så himlan blöt väder och så... Tänkte kolla om tips finns att sätta och ta av sulor finns att köpa någonstans. HAR hört det finns såna att skruva fast.. Eller går jag på dimman :angel: Vägarn....

Jag har alltid snösulor vintertid vare sig det är snö eller inte. Nångång kommer ju alltid snö och jag vill att min häst ska kunna gå ut även då utan att riskera att bryta fötterna.

Om du eller fodervärden inte har en hovslagare som kan komma ut direkt om det blir snö så är det verkligen att rekommendera att ta på snösulor.

Och brodd är det ju bara att man själv sätter i så fort det blir halt.

Beror lite på var man bor i landet, en polares hovslagare tar 300 kr paret för sulor och att lägga på dem och hovslagaren lägger inte om dem och du måste köpa av henne.... så så lite kostnad är det inte.. :angel: 600 kr extra varje skoning på vinterna. (forutom om det inte ska till extra broddhål med mer för då löper det vidare uppåt).

Varför köper man då inte egna snösuklor? :confused:
Det kostar ju inte mer än 50 kr.

Min ponny blev skodd den 8 januari, då fick hon broddar och snösulor, de fick hon förra gången hovis var ut oxå. även fast det inte var någon snö.
Den andra hästen går barfota och klarar bättre av vägarna när det är halt än vad ponnyn gör.

här har det snöat 2-3 dm sedan igår kväll, så ligger snön kvar när hon ska skos, om ca 1 vecka, så åker snösulorna på. Men i stockholm är de kanske inge snö, så då är de ju onödigt...

Beror lite på var man bor i landet, en polares hovslagare tar 300 kr paret för sulor och att lägga på dem och hovslagaren lägger inte om dem och du måste köpa av henne.... så så lite kostnad är det inte.. :angel: 600 kr extra varje skoning på vinterna. (forutom om det inte ska till extra broddhål med mer för då löper det vidare uppåt).

VA!!!! :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Hur menar du nu?
Vägrar den hovisen att lägga på egenköpta sulor???
Och sen då..."lägger inte om"...hur menar du då?
Menar du att denne inte lägger på samma sulor flera ggr.?

Mina snösulor är inne på sitt tredje år nu!!! Det är hovis som säger till mig att spara dem..... de är såna där ljusa i silikon de är SKITBRA!

Jag skulle byta hovis om jag stötte på en sån där!!! Att vara hovis är lika mycket serviceyrke som att sitta på kundtjänst (som jag gjort...) Jag har hästen hovis har kunskapen och tillsammasn kommer man fram till vad som blir bäst för pållen...eller?
(Hos mig får i och för sig hovis bestämma allt men jag har inget specialfall...)

Till TS:
Hoppas att du la på snösulor...för ingen har väl missat den här snön hi hi ;)

// M

hehe han är inte skodd än. hovs kommer på torsdag. men snösulor och brodd blir det definitivt=) nu e de ju hur mycket snö som helst:smirk:

Men gud va skönt att slippa leran! Naggur är nog överlycklig! han hatade verkligen att gå i den där hagen. nu är den fryst och täckt med snö:love:

Hoppas det håller i sig ett tag bara.

Varför köper man då inte egna snösuklor? :confused:
Det kostar ju inte mer än 50 kr.

Den hovslagaren tar det priset inkl sulor, men vill man köpa egna solur så får man säkert göra det men priset blir det samma ändå.

Är det dåligt med bra hovslagare så kostar det.

Men jag köper sulor själv till mina hästar som hovis sätter på, var hittar du så biliga som 50 kr paret och vad är det för sort?

Du har fättat helt rätt, ej egenköpta sulor, nya varje gång.

Visst, hon kan ju byta, men alternativet är någon klåpare då det är ont om bra hovslagare som tar nya kunder på många ställen.

Aha. Vilken snål hovslagare.

Jag minns inte var jag köpte men för några år sedan köpte vi ett par och det blev mycket(!) billigare än om hovis hade slagit på en av sina.

knapplån
tror våran hovslagare tar 100 kr paret. köper man själv kostar de 60-70 kr. sen tar han väl en hundring för de extra jobbet de blir. Gamla hovslagaren fick vi grannrabatt av så där betalade vi en 500 oavsett vad som skulle göras. han va jättebra dessutom. tyvärr så försvann han bara. svarade inte längre på varken meddelanden eller när någon ringde. vi va fler i stallet som hade han.

Ja, jag skulle också vilja veta- är det ingen som har en kristallkula!??
//FPL

Det blev snösulor och skor med FASTA broddar. Och glad är jag för det med tanke på vädret!!

Vad är det för sorts snösulor som det fastnar saker under??
Mina snösulor är mjukare-sviktar mer(och har annan färg) än de sulor jag har övriga året. Så jag behöver varken kratsa eller skruva med broddar(bara borsta lite där sadeln skall ligga Ha ha)=mer tid i sadeln....

//FPL

Vanliga snösulor fatnar de saker under ja. har du vanliga sulor? inte sulor som är formade som en sko med et "rör" som går längt skon? För de blir ju precis samma som utan sulor. de fastnar ju bajs, torv, spån i hovarna. snön trillar ju bort av sig själv.

Nu är min pålle skodd. hovis hade jättefina sulor med sig=)

Naggur fick neongula i fram å neongröna i bak=)

Hovis va på bra hummör i dag så broddarna fick vi på köpet=)

Bara 1250 kr=/ tur mamma betalar=)

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka