namnet primus

hera_

Trådstartare
funderar på att döpa mitt lilla hingstföl till Primus, någon som vet vad det betyder och om det skulle kunna vara ett godkänt namn? har ej tillgång till world fengur. tack för hjälpen.

Sv: namnet primus

Prímus och Primus finns i databasen, även svenskfödd häst. Så det går igenom!

Jag tycker det är så trist att allt fler envisas med att välja latinska eller grekiska namn till sina islandshästar, när det redan finns så många vackra och uttrycksfulla isländska namn, varav flertalet inte är särskilt upptagna ännu.

Visserligen är många isländska ord rena grekiskan att uttala för oss svenskar, men för att värna om islandshästens kultur och särart bjuder traditionen att alla islandshästar döps till ett ISLÄNDSKT namn, följt av gårdsnamn eller ursprungsort dvs tex. "Ófeigur frá Flugumýri".

"Primus" finns redan registrerat i worldfengur, men är som sagt latin. Så varför inte tex "Efstur": den bäste eller "Eidfaxi": den förstfödda hästen på Island ? Det är upp till dig, men googla gärna på islandshästnamn eller läs boken Isländska Hästnamn av Marit Jonsson om du vill ha fler namnförslag.

Behöver inte gå igenom bara för det, jag fick inte döpa min häst tll namnet jag ville trots att det fanns registrerade hästar i Worldfengur med det namnet innan. Hårdare regler efter 2003 tror jag de sa.

Numer räcker det inte att namnet finns i WF längre. Det ska dessutom knyta an till den isländska namntraditionen har jag för mig. Största nyheten är väl att inte ens islänningarna får göra som de vill längre. Så numer är det slut på Zorro i islandshästvälrden!

jag förstår inte riktigt hur dom tänker i det här.... sif altså.. mitt sto heter Engla.. det finns inga islandsfödda med samma namn och det har inte heller någon islänsk anknytning vad jag vet.. gick i genom utan problem. kompisens sto heter Nike.. finns ett par islandfödda men vilket krångel det va o få igenom det!! det är bara o skicka in papprena o prova.

nu har jag ju som sagt inte bestämt namn än. de namnen du gav som förslag är inte aktuella då det ska vara på p efter modern. men förslag mottages gärna.
kl
tack för alla svar.

kompisens sto heter Nike.. finns ett par islandfödda men vilket krångel det va o få igenom det!! det är bara o skicka in papprena o prova.

Men varför i hela friden vill man ha en islandshäst som heter Nike??
Jag kan bara beklaga att det gick igenom. Det har ju ingen som helst anknytning till Island och var inte ens särskilt fint.
Men men.

Det här är alla hingstnamn som börjar på P som finns i Worldfengur. Det finns många där som jag personligen hade valt före Primus även om det namnet tydligen finns med också.

Pabbi
Pakki
Palli
Pantur
Papi
Pappi
Pardus
Parmes
Partur
Passi
Pati
Patrekur
Patrik
Patti
Paufi

Páfi
Páll
Pálmar
Pálmi
Pápi
Pegasus
Peli
Pels
Pendúll
Peningur
Penni
Pensill
Peyi
Pési
Pétur
Piltur
Pinni
Pipar
Piparsveinn
Pistill
Pílagrímur
Pílatus
Pískur
Pjakkur
Plástur
Plógur
Plús
Plúton
Plútó
Poki
Polki
Polli
Pollur
Ponni
Pontíus
Postuli
Póker
Pókus
Póll
Póstur
Prakkari
Prati
Preláti
Prestur
Prettur
Prins
Prímus
Príor
Prjónn
Prófastur
Prófessor
Prúður
Punktur
Puntur
Putti
Púði
Púki
Pyttur
Pækill

hjartagna: du har pm

Senast ändrad av en moderator:

Men varför i hela friden vill man ha en islandshäst som heter Nike??
Jag kan bara beklaga att det gick igenom. Det har ju ingen som helst anknytning till Island och var inte ens särskilt fint.
Men men.

misstänker att du läste det på engelska som skomärket... men hon heter som det stavas på svenska.. tycket det är jätte fint, passar henne verkligen!

Primus då tänker jag på sånt här i typ en båt eller när man ska ut och tälta...

primus-kk-primus-atle-2-lgigt-gasolkk.jpg

Men klart det kan ju passa om du ska ut å tälta med hästen :)

här i finland går det mesta igenom, har inte hört att nåt skulle ha ratats,om det inte direkt är finska namn.
på islänska listan fanns endel namn som i mitt tycke inte heller är alltför islänska, Pluto och Patrik tex .

Pappi e ju präst på finska, passi är pass,Palli är pall.. menmen..
jag själv skulle kunna tänka mej namn som kanske inte är isländska men låter så..typ Engla. (mina öron är inte väldigt isländska;) )

Jag tycker att Primus var ett ganska fint namn, men om jag fick döpa en häst skulle det vara till någonting långt och krångligt. De namnen är vackrast tycker jag.

Till skillnad från min häst som heter Matthias hehehehe

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: MML
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 330
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025