Namn!!! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

_Yggdrasil_

Trådstartare
Åh det är så roligt med namn!!!:banana:

Har du kommit på namn till ditt barn???

Jag har tänkt ut alla namn utom ena mellannamnet om det blir en pojk..:D

Blir det en tjej blir det en

Idun Linnéa Mary

Idun: är en gudinna i fornordiskmytologi. Både jag och min sambo tycker att det namnet är jätte vackert

Linnéa: Har "gått" i min släckt sen min mormorsmor och om inte längre ändå så det är ju ett naturligt val:)

Mary: Är efter min första häst som jag vill hedra genom att döpa min dotter efter henne (hon hette Silver Merry)

Blir det en kille blir det en:

Kilian Ralf... Och något mer:confused:

Kilian: Är nog et gammalt skotskt namn tror jag... Hittade det i namnboken på Gravid.se och blev stört kär:love:

Ralf: För att farfar till barnet heter Rolf och morfarn Alf alltså blir det ju Ralf:D
 
Sv: Namn!!! =)

Det är roligt med lite annorlunda namn.. Idun tycker jag i och för sig låter mer som ett killnamn, men det är helt ok :)
Min dotter heter Elice efter sin gammelgammelmormor, och så Maria i mellannamn eftersom varenda kotte i släkten heter så.
Killnamn hade jag inte en tanke på för jag var så inställd på att det skulle bli en liten tjej.
 
Sv: Namn!!! =)

du råkar inte gilla islänningar?=)

känner två hästar med dessa namn, dock med islänsk stavning, Idunn och Kiljan.

Men dom e jättefina! tittade mycket på islänska namn men har nu bestämt oss helt. om man hinner ändra sig ett par gånger hör inte till saken=)

flicka: Nova

Pojke: Leon

Tänkte först Léon, men alla mina kompisar har haft med det som allternativ, så jag kör lite svenskare istället=)

Mellannamn har ja ingen aning om va de ska bli. får se om de blir nått över huvud taget.
 
Sv: Namn!!! =)

tänkte lite på det där att ha ett mellannamn efter en häst, de skulle ju vara gansa kul faktiskt=)

Min första häst hette Big Timm, så blir de en pojke skulle ju Tim funka.

Något sto har jag inte ägt, men våran förra hund som dog 5 månader gammal hette Kelly, vi saknar henne så mycket så de skulle vara kul att låta henes namn gå vidare. får prata med sambon när han kommer hem om saken.

tack för hjälpen med mellannamnen _yggdrasil_
 
Sv: Namn!!! =)

Det är roligt med lite annorlunda namn.. .

Roligt för vem :smirk: ?

Jag har ett ovanligt efternamn som jag hamnat att bokstavera för folk hela livet och tycker inte att det är speciellt roligt!

Hur skall Kilian uttalas "Kiljan" eller :confused: ?
 
Sv: Namn!!! =)

Men de här namnen var väl inte så krångliga. Jag tycker det är värre när man väljer utländska namn, och sedan stavar dem fel t ex Celiné, har jag sett...Gwendolyn har jag också sett, med Larsson som efternamn, blir lite "Tiffany Persson" av det.
 
Sv: Namn!!! =)

"lider" åxå av ett konstigt efternamn. min låssaspappa är finne och jag har fått hans efternamn. jag dör inte för de=)

Kilian utalas väl som det låter, men barnen på dagis kommer säkert uttala det som kiljan. men de är ju inte hela världen

Jag heter Gabriella och får oftast heta gabrella, gabbriella. aldrig någon som utalar det rätt. å de lider jag inte heller av=)
 
Sv: Namn!!! =)

jag tycker det är värst när man döper barn till utlänska manm som på svenska låter helt konstigt. för man kan ju inte kräva av ett barna at ha engelstkt utal när dom säger ett namn.

Em kompis son heter Jamie, han kommer förmodligen få heta något i stil med "Jami".

En bekants son hetar Zachary, han får heta "Sackari" =) å mamman är måttligt road.

som sagt, de finns bra mycket värre namn än Idun och Kilian
 
Sv: Namn!!! =)

Mellannamn har ja ingen aning om va de ska bli. får se om de blir nått över huvud taget.


Vill tipsa om att man faktiskt kan skippa extranamnen.

Gud så praktiskt för barnen att (i dataåldern när alla namnen är med på alla listor utan markering för tilltalsnamn) alltid bli uppropad med RÄTT namn och bara ha ett förnamn att skriva i överallt.

Man ANVÄNDER ju inte de andra namnen.

Och skulle BARNET vilja ha ett kan man lätt lägga till ett eller flera namn. Men ta bort är värre.
 
Sv: Namn!!! =)

Jodå,

Tjejnamnet har vi haft klart i flera år (innan barnplanerna ens var igång)

Men killnamn är det mycket värre med... Jag gillar 3 namn som min sambo absolut inte gillar. Han å sin sida gillar 2 namn som jag hatar..

undrar hur detta kommer sluta...:)
 
Sv: Namn!!! =)

Rättelse:

Det du räknar upp är förnamn. Mellannamn är ett namn som behandlas som ett efternamn och kommer skrivas ut på t ex klasslistor. Vi kan ta mig som exempel:

Jag heter Linnea Eva Margaretha Björk Timm. Linnea Eva Margaretha är alla förnamn, och Linnea tilltalsnamn. Björk är mellannamn, och Timm är slutligen mitt efternamn. Varför har jag inte dubbla efternamn istället? Svar: det är/var inte tillåtet...
 
Sv: Namn!!! =)

berätta vilka namn ni vill ha då=) va inte så hemlig=)
 
Sv: Namn!!! =)

jag tycker det är värst när man döper barn till utlänska manm som på svenska låter helt konstigt. för man kan ju inte kräva av ett barna at ha engelstkt utal när dom säger ett namn.

Em kompis son heter Jamie, han kommer förmodligen få heta något i stil med "Jami".

En bekants son hetar Zachary, han får heta "Sackari" =) å mamman är måttligt road.

Man y uttalas väl som [ii] på engelska?! Dom har ju ett mer betonat z istället för s ljud men annars tycker jag inte Sackari är ett konstigt uttal av ett svenskt barn ( även om meningen är att det ska uttalas [Zaaqari] ). Jag har svårt både för människor, bosatta i Sverige, som döper sina barn till namn med engelskt uttal och människor som stavar namnen så att det inte uttalas på det sätt stavningen anger. Ger lite "white trash"-varning om man nu får vara fördomsfull.
Min kusin döpte sin underbara pojke till Isak men stavade det Isaac så jag tänker alltid [Ajsaaq] när jag läser hans namn, hon ångrar sig nu men kommer nog ej att byta stavning.

Men namnsmaken är så skild så det finns säkert människor som tycker att ens egna barns namn är det fulaste de hört så man får väl vara glad att alla har ett fritt val:p !
 
Sv: Namn!!! =)

Vill tipsa om att man faktiskt kan skippa extranamnen.

Gud så praktiskt för barnen att (i dataåldern när alla namnen är med på alla listor utan markering för tilltalsnamn) alltid bli uppropad med RÄTT namn och bara ha ett förnamn att skriva i överallt.

Man ANVÄNDER ju inte de andra namnen.

Och skulle BARNET vilja ha ett kan man lätt lägga till ett eller flera namn. Men ta bort är värre.


Jag tycker det ser så "fattigt" ut med bara ett namn (ja, faktiskt även med bara två namn). Jag gillar när alla namnen ger en sorts rytm. Däremot kan jag rekommendera att sätta tilltalsnamnet först om man ska ha flera förnamn, det förenklar då man får rätt namn på listorna.
 
Sv: Namn!!! =)

Vill tipsa om att man faktiskt kan skippa extranamnen.

Gud så praktiskt för barnen att (i dataåldern när alla namnen är med på alla listor utan markering för tilltalsnamn) alltid bli uppropad med RÄTT namn och bara ha ett förnamn att skriva i överallt.

Man ANVÄNDER ju inte de andra namnen.

Och skulle BARNET vilja ha ett kan man lätt lägga till ett eller flera namn. Men ta bort är värre.

Min dotter är döpt till Frida Erika Jasmine, med Jasmine som tilltalsnamn. Vi har aldrig haft några problem med detta och då har vi ändå varit ett antal gånger på sjukhuset eftersom hon opererades vid 10 månaders ålder och har genomgått ett antal tester efter det :confused:
 
Sv: Namn!!! =)

Om hon har ett längre efternamn än ca fyra bokstäver så skulle hon hos oss på röntgen heta "efternamn, frida erika jas"

:D

VARFÖR gör man så? Sätter tilltalsnamnet SIST ?

Det låter bäst så ;) Efternamnet är Mårtensson, så det är längre än fyra bokstäver. Men som sagt, vi har aldrig haft några problem. Inte än i alla fall trots två magnetröntgen (fast då var hon ju sövd), en operation och jag vet inte hur många kontroller på diverse avdelningar på sjukhuset.
 
Sv: Namn!!! =)

Jag har aldrig lidit av att ha mitt tilltalsnamn sist.
Har fått heta Leena några ggr hos tandläkaren och på sjukhus, men vad gör det.
De säger ju Leena och så mitt efternamn, så jag fattar att det är jag ändå.
Fast nu för tiden står inte mina andra förnamn med på patientbrickan, det står L M Johanna.

Jag har lidit så lite av det att båda mina söner fick sitt tilltalsnamn på andra plats :D
Båda har tre förnamn.
Leo BASTIAN Valentin och Love VINCENT Theodor.
Och så har stackarna mitt efternamn som mellannamn och sina pappors efternamn.
Så fem namn var :smirk:
 
Sv: Namn!!! =)

Jag har lidit så lite av det att båda mina söner fick sitt tilltalsnamn på andra plats :D
Båda har tre förnamn.
Leo BASTIAN Valentin och Love VINCENT Theodor.
Och så har stackarna mitt efternamn som mellannamn och sina pappors efternamn.
Så fem namn var :smirk:

Vår son fick tilltalsnamnet först sedan varsitt namn från min och makens släkt. Efternamn trodde jag vi var överrens att han skulle ha mitt (vi var ej gifta då men gifte oss sen och behöll respektive efternamn) men då tyckte maken att det var trist om inte vi alls hade samma namn och så så stackars sonen har också tre namn, ett mellannamn (makens efternamn) och mitt efternamn som sitt. 5 namn liksom dina söner. Ibland ångrar jag att vi inte skippade andranamnen. Dvs gav bara ett förnamn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ja jag satt och funderade lite på namn. Om jag nu skulle få några mer barn i framtiden så att säga;) Min dotter heter ju Idun Linnéa...
2
Svar
24
· Visningar
2 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp