Jag hade en lärare som brukade säga att saker var "oomkullrunkeliga", vilket räckte för fnitter bland oss fjantar i klassrummet.
Underbart ord, jag försöker se till att använda det nu och då
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade en lärare som brukade säga att saker var "oomkullrunkeliga", vilket räckte för fnitter bland oss fjantar i klassrummet.
Jag med, jag ser ett möte som lyckat om jag fått förklara att min ståndpunkt är oomkullrunkeligUnderbart ord, jag försöker se till att använda det nu och då![]()
En av grannarna där jag växte upp när jag var barn hette Loke. Han var född på sent 70-tal. Jag tyckte det var fint! Det ligger bra i munnen. Så jag döpte min hund till det. Men ja betydelsen hindrar mig från att ge namnet till ett barn.Ett namn som är populärt är Loke. För mig som lärt om fornnordisk religion via Eddorna är det fullständigt vansinnigt. Vill föräldrarna att ungstackaren ska leva upp till det namnet?
Men de har antagligen fått det via filmerna, och de är ju en helt annan sak.
Jag tror att det ordet finns i någon av böckerna i Per Anders Fogelströms serie om Stockholm! Mina drömmars stad, och vad nu böckerna heter.Och sumprunkare är väl ett gammalt yrke?
Ja! Det kan stämma! Jag har läst dem men de är lite så där att allt elände flyter ihop så jag minns inga detaljer.Jag tror att det ordet finns i någon av böckerna i Per Anders Fogelströms serie om Stockholm! Mina drömmars stad, och vad nu böckerna heter.
Tungt lågstatusjobb. Behövdes för att skapa vattencirkulation så fisken inte dog av syrebrist när de var så tätt samlade i sumpen. Förvaring levande i vattnet gjorde att fisken kunde säljas färsk.Och sumprunkare är väl ett gammalt yrke?
Jag tänker bara på Hitler faktiskt. Annars måste nog vederbörande heta Gustaf-Adolf för att jag ska tänka om.
Josef för mig är mer bibliskt än Stalin-relaterat.
intressant!Jag skulle vilja döpa ev framtida dotter till svava, det betyder pärla på isländska![]()
Jag har det också, är ensam i hela världen om kombination av för- och efternamn, och även om jag tycker att Görel är förskräckligt fult så älskar jag att sticka ut genom att heta något som ingen annan gör!
Jag tycker att Görel är trevligt.
Fast OK, om jag ska göra lite lite narr av ditt namn: det finns ett elföretag i trakterna här som heter Görel. Ganska vitsigt företagsnamn, faktiskt.
I Storbritannien är faggot en bunt med kvistar som man använder när man lagar mat/bakar medan i USA är det ett skällsord för homosexuella. Intressant hur det utvecklats. Lite som ordet gay. Samma sak som fag i Storbritannien är cigarett men i USA en benämning (nedlåtande) för homosexuella.
Varför skulle du göra det?Fast OK, om jag ska göra lite lite narr av ditt namn [...]
Bra fråga!intressant!
för Perla betyder väl också pärla?
Vad är då skillnaden mellan Svava och Perla?
Varför skulle du göra det?
Är det bara jag som associerar faggot som en annan variant av maggot
Taggiga fluglarver eller nått liknande![]()
Jag associerar till fagott, träblåsinstrument.Är det bara jag som associerar faggot som en annan variant av maggot
Taggiga fluglarver eller nått liknande![]()
Jag har nog mest sett och hört det i samband med fakta? Ett oomkullrunkeligt påstående/fakta.Jag älskar det ordet.
Det är så välbeskrivande. Man förstår precis vilken storlek och tyngd det handlar om när en sten har passerat gränsen till att vara omöjlig att rubba genom att putta på den.
Jag har typ bara sett det skrivet om stenar. Vad använde din lärare det om för saker? Kunde det vara bildligt också som oomkullrunkeliga principer eller något sådant?
Svava hette en av valkyriorna i fornnordisk mytologi. Rätt säker på att det bara är ett "namn", utan känd betydelse. @Fille Vad har du för källa på att det betyder pärla?